lördag 9 november 2013

"Avskedstalet 1560", Gustav Vasa

Målningen "Avskedstalet 1560" i Vasakoret, Uppsala domkyrka,
målad av Johan Gustaf Sandberg på 1830-talet.

I Uppsala domkyrka finns ett kor (ett kyrkorum) som kallas för Vasakoret. Det ligger längst in i kyrkan, åt öster. Där finns bl a ett gravmonument över Gustav Vasa (Sveriges kung 1523-1560) och hans familj, ett par målningar föreställande honom och ett par citat målade på väggen. Jag citerar här nedan det Gustav Vasa tal som är målat under målningen "Avskedstalet 1560" som jag tycker är intressant och talande:
"Jag tackar Eder, trogne undersåter, att I welat mig till konungslig höghet upphöja, och till en stamfader i Edert konungahus. Ej mindre tackar jag Eder för den trohet och bistånd I mig bewisat uti min regering. Nåd och wälsignelse äro oss rikeligen wederfarna genom Guds ords sanna kunskap och genom timmelig ymnighet, som för ögonen är. Har jag i min tid något godt kunnat uträtta, gifwen derföre Gudi äran! Hwad jag af mensklig swaghet felat, förlåten mig för Christi skull. Jag wet att jag i mångas sinne warit en hård konung. Men de tider skola komma då Sweriges barn skulle wilja rifwa mig opp ur mullen, stode det i deras magt. Jag wet ock, att de Swenske äro snara till att samtycka, sene till att utransaka. Jag förutser, att många willoandar framdeles warda uppkommande. Derföre beder och förmanar jag Eder: Hållen Eder hardt wid Guds ord: Waren öfwerheten hörsamma, sinsemellan enige. Min tid är snart förbi. Ej tarwas mig derom stjernor eller annan spådom. Jag känner i min egen kropp tecknen, att jag snart skall hädanfara. Följen mig då med Edra trogna förböner, och, när jag lagt mina ögon tillsammans, låten mitt stoft hwila i frid!" Konung Gustaf 1s Afskedstal till Riksens Ständer d. 16 juni 1560.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar