onsdag 11 september 2013

Att övervinna anfäktelser

"Men i allt detta vinna vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss" (Rom 8:37).

De heliga måste visserligen frestas av djävulen och kämpa med synden, men i sådan kamp är det bäst och närmast segern, att du lär dig sjunga helgonens sång, nämligen förneka dig själv, vara tillintetgjord och ha allt i Kristus. Därigenom får djävulen en stor missräkning, så att han endast finner tomma halmen att tröska på, när han kommer, i det jag säger: ” Jag vill intet vara. Jag har all min rättfärdighet och starkhet i en annan. ”


När jag så gör, är jag helt och hållet renad från mig själv och allt som är mitt och kan säga: ”Vad menar du, djävul? Söker du goda verk hos mig eller kommer du för att klandra min helighet inför Gud? Jag har ju ingen sådan. Jag har all min helighet och starkhet hos Kristus. Eller söker du att anklaga mig för mina synder? O, jag har inte heller några sådana. Även dem har Kristus tagit. Jag vet varken av synd eller helighet hos mig. Intet är hos mig. Jag vet endast om Kristi rättfärdighet och om Guds kraft, vad han själv ger mig, endast det har jag” – Vad vill djävulen göra, när han finner en så fri själ, att den varken vill stå till svars för synd eller för helighet? Då har han bara halm att tröska på." 

(M. Luther. Ur boken "Nåd för nåd", 5 sept).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar