fredag 6 september 2013

Gud och avgudarna


"Hantverkaren gjuter en avgudabild,
och guldsmeden belägger den
med guld och smider silverkedjor.
Den som inte har råd att offra mycket
väljer ett stycke trä som inte ruttnar.
Sedan söker han en erfaren hantverkare
som kan forma en avgudabild som inte faller omkull.

Vet ni inte det, har ni inte hört det?
Har inte detta förkunnats för er från begynnelsen?
Har ni inte förstått det alltifrån jordens grundläggning?
För honom som tronar över världen
är dess inbyggare som gräshoppor.
Han breder ut himlen som ett flor,
spänner ut den som ett tält att bo inunder.
Han gör furstar till intet och
förvandlar jordens domar till tomhet.
Knappt är de planterade, knappt är de sådda,
knappt har deras stam slagit rot i jorden,
så blåser han på dem och de förtorkar,
och en stormvind för bort dem som strå.
Vem vill ni då likna mig vid,
så att jag skulle vara som han? säger den Helige.

Lyft upp era ögon mot höjden och se:
Vem har skapat allt detta?
Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror?
Genom sin stora makt och sin väldiga kraft
nämner han dem alla vid namn - ingen enda uteblir.
Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå:
"Min väg är dold för HERREN.
Gud bryr sig inte om min rätt"?
Vet du inte,
har du inte hört att HERREN är en evig Gud,
som har skapat jordens ändar?
Han blir inte trött och utmattas inte,
hans förstånd kan inte utforskas.
Han ger den trötte kraft
och ökar den maktlöses styrka.
Ynglingar kan bli trötta och ge upp,
unga män kan falla.
Men de som hoppas på HERREN får ny kraft,
de lyfter med vingar som örnar.
De skyndar i väg utan att mattas,
de färdas framåt utan att bli trötta." (Jes 40:19-31).

"Har ett hednafolk någonsin bytt bort sina gudar?
Och ändå är de inga gudar.
Men mitt folk har bytt bort sin härlighet mot
en avgud som inte kan hjälpa." (Jer 2:11).

"Nej, vad hedningarna offrar, det offrar de åt onda andar
och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha någon
gemenskap med de onda andarna." (1 Kor 10:20).

"De offrade åt onda andar, som inte är Gud, åt gudar
som de inte kände, nya gudar som nyss kommit till
och som era fäder ej fruktade." (5 Mos 32:17).

"Kan väl en människa göra sig gudar?
Nej, de gudarna är inga gudar." (Jer 16:20).

"De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig 
för att dyrka och tjäna det skapade i stället för 
Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen." 
(Rom 1:25).

"Ni skall veta att ingen otuktig eller oren eller girig
- en sådan är en avgudadyrkare -
skall ärva Kristi och Guds rike." (Ef 5:5).



"Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare."
(Jes 43:11).

"ingen annan frälsare finns än jag." (Hos 13:4).

"Nåd och frid från Gud, Fadern, och Kristus Jesus,
vår Frälsare." (Tit 1:4).

"Bli stilla och besinna att jag är Gud" (Ps 46:11).

"Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen
och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Och sedan han
utfört en rening från synderna, sitter han nu på Majestätets
högra sida i höjden. Sonen är så mycket större än änglarna
som det namn han har ärvt är förmer än deras. Till vilken
av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har
i dag fött dig? Eller: Jag skall vara hans Fader, och han skall
vara min Son? Och när han låter den Förstfödde träda in i
världen, säger han också: Alla Guds änglar skall tillbe 
honom. Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till 
vindar och sina tjänare till eldslågor. Men om Sonen säger 
han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens 
spira är ditt rikes spira. Du älskar rättfärdighet och hatar 
orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med 
glädjens olja mer än dina medbröder." (Heb 1:3-9).


"Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv." 
(2 Kor 5:19).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar