fredag 9 augusti 2013

[Tema: Bönen] Böner av kyrkofäder

"O vilken frikostighet hos Gud!
O öppna hand!
O mäktiga arm!
Omätliga är de nådegåvor, som du hämtar ur din dolda
skattkammare för att strö över oss!
Av ren kärlek till oss reser du oss
nästan upp till din egen höghet,
oss som genom våra synder förlorat
vårt värde och vår värdighet.
När du i en sådan fri kärlek
tar dej an oss,
vad betyder det annat
än att du gör oss värdiga dig själv."

                                         Gregorios av Nyssa (ca 335–394)




"O Herre, vår Gud, 
under dina vingars skugga kan vi hoppas.
Du skyddar och bär oss.
Om du är vår styrka 
har vi en kraft som inte sviktar,
litar vi på vår egen styrka, blir vi kraftlösa.
Vi vill komma tillbaka till dig
och vi behöver inte vara rädda att 
vi inget hem har att komma till.
Även om vi varit långt borta 
har inte ditt hus störtat samman."

                                              Augustinus (354-430)


"Vi var döda
men du har fött oss på nytt med din Ande
till kropp och själ.
Du har renat oss från vår skam.
Och vi ber nu till dej, barmhärtighetens Fader
och all trösts Gud:
bevara oss i vår kallelse,
i tillbedjan och trohet.
Vi överlåter oss åt ditt gudomliga ord
och din heliga lag.
Upplys våra själar,
så att vi kan känna och tjäna dej.
Vi ber dej: ge oss kraft
att förverkliga det som är vår innersta önskan,
och att kasta av oss plågan
över de felsteg vi gjort och kommer att fortsätta med,
glöm våra överträdelser och försummelser,
som dag och natt kastar sin skugga av skuld.
Herre, tänk på hur lätt vi faller,
hur bräckliga dina människor är,
hur mycket ont som finns dolt i deras natur och anlag.

Stärk oss, gode Gud, med din kraft,
upplys våra själar med din tröst.
Hjälp oss att leva i överensstämmelse med trons lärosatser
som förkunnats av apostlarna
och med vår Frälsare Jesu Kristi
underbara undervisning i evangelierna,
hjälp oss att följa den i ord och handling
och i hela vårt sätt att vara."

                                     från papyrus (odaterat?)


"Herre, allsmäktige Gud,
din älskade och välsignade tjänares, Jesu Kristi, Fader,
genom vilken vi har kommit till kunskap om dig,
du änglarnas och krafternas,
du hela skapelsens och de rättfärdigas Gud,
som har gett liv åt alla,
jag prisar dig för att du har låtit mig få leva
till denna dag och stund 
och för att du har låtit mig få gemenskap med dina martyrer
och låter mig få dricka ur Kristi kalk
till uppståndelse och liv för kropp och själ
i den helige Andes oförgänglighet.
Låt mig i dag få nåd inför ditt ansikte
och tag emot mig som ett välbehagligt offer,
du som har berett mig och som uppfyller mina löften,
du trofaste och sanne Gud.
Därför lovar och prisar jag dig
och ärar dig genom vår evige och himmelske överstepräst,
Jesus Kristus, din älskade tjänare.
Genom honom skall allting prisa dig
med den helige Ande, nu och i evighet. Amen."

                                             Polykarpos (ca 69-115)


"Godhet flödar från dig, Herre, ren och oupphörlig.
Du kunde ha förkastat oss, det hade endast varit rätt,
men i din barmhärtighet förlät du oss.
Du hatade oss, och du blev försonad med oss.
Du förbannade oss, och du välsignade oss.
Du fördrev oss från paradiset, och du kallade oss åter.
Du tog ifrån oss fikonlöven, denna opassande dräkt,
och klädde oss i en dyrbar mantel.
Du öppnade fängelseportarna och benådade de dömda.
Du bestänkte dem med rent vatten 
och tvättade bort deras smuts."

                               Gregorios av Nyssa (ca 335–394)

                     
         

"O Kristus, du livets bröd 
som kommit ned från himlen för att ge världen liv,
kom också till mig med din gåva
av liv och oförgänglighet.
Kom, rena mig från min synd,
så att jag med glad tillit och fritt samvete kan tillbe dig.
Kom och helga mig, var mitt beskydd, förbli hos mig.
Låt mig en gång komma dit där du är
och se dig ansikte mot ansikte."

                                        Ambrosius av Milano (ca 339-397).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar