tisdag 20 augusti 2013

[Tema: Dopet] Koehler om dopet


"I enlighet med Matt 28:19 göres människor till Kristi lärjungar genom dopet, och i Mark 16:16 läser vi: ”Den som tror och blir döpt, han skall bli frälst, men den som inte tror, han blir dömd.” Genom tron tar vi emot och genom otron förkastar vi frälsningen; därför måste det i dopet vara det medel genom vilket frälsningen tillbjuds människan. Då fariseerna tillbakavisade Gud råd genom att inte låta döpa sig, måste det i samband med dopet ha varit det Guds råd, genom vilket de kunde ha blivit frälsta (Luk 7:30). Syndernas förlåtelse, förvärvad av Kristus, tillbjuds och skänkes genom dopet, ty vi döps till ”syndernas förlåtelse” (Apg 2:38). I dopet blir vi renade från synderna (Apg 22:16). I dopet blir vi iklädda Kristus och klädda i hans förtjänst (Gal 3:27), blir helgade och renade (Ef 5:26). Befriade från syndens orenhet ger dopet oss ett gott samvete inför Gud (1 Pet 3:21). Därför erbjuder och skänker verkligen dopet åt oss Guds nåd.
   Dopet förnyar oss genom att verka den tro, som griper om den utlovade förlåtelsen. Vi föds på nytt genom vatten och Ande, ett nytt andligt liv verkas i oss, och det är tron (Joh 3:5); i dopet blir vi uppväckta med Kristus genom tron verkad av Guds kraft (Kol 2:12); vi blir omvända och frälsta genom ett bad till ny födelse och förnyelse i helig Ande (Tit 3:5); i dopet föder den helige Ande oss på nytt och förnyar oss. - I den tidiga kyrkan användes termen födas på nytt vanligen för att beteckna dopet. Justinus Martyr (100-166 e. Kr.) säger: ”Sedan för vi dem till någon plats, där det finns vatten, och de blir pånyttfödda genom samma pånyttfödelse, genom vilken vi blev födda på nytt; ty de blir renade med vatten i Gud, Faderns namn, Herren över allt och i vår frälsare Jesu Kristi och den helige Andes namn. Ty Kristus säger: ’Utan att en blir född på nytt kan han inte komma in i Guds rike.’”
   Därför tillbjuder dopet inte bara nåd, utan det verkar också tron genom vilken detta erbjudande tas emot. I de fall då de tror innan de blir döpta, styrker dopet deras tro. Därför bekänner vi i den lilla katekesen: ”Dopet verkar syndernas förlåtelse, frälsar från döden och djävulen och giver evig salighet åt alla dem som sätter tro till Guds ord och löften.”

"Många glömmer sitt dop och berövar sig själva mycken tröst och styrka. Fastän dopet administreras bara en gång, är det till nytta för oss varje dag i livet, och vi bör dra nytta av det. - Daglig påminnelse om vårt dop stärker oss i tron att i Kristus alla våra synder är förlåtna och att vi är Guds barn (Gal 3:26-27). - Det förmanar oss också: ”att den gamla människan i oss skall genom daglig ånger och bättring förkvävas och dödas med alla synder och onda lustar och en ny människa dagligen framkomma och uppstå, vilken i rättfärdighet och helighet skall leva inför Gud evinnerligen” (Lilla kat.). ”Vi begravdes tillsammans med honom genom dopet till döden, för att såsom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet, också vi skulle förnyas till att leva hans liv” (Rom 6:4). - Vårt dop bör också påminna oss om den förening och gemenskap vi har med alla döpta; ty ”i en och samme Ande blev vi alla döpta till att utgöra en och samma kropp” (1 Kor 12:13). Alltså bör dopet betyda mycket för oss i vårt dagliga liv."

(Ur "En sammanfattning av den kristna läran; En populär framställning av Bibelns undervisning i svensk översättning" av Edward W.A. Koehler, D.D.(1875 - 1951) Ledamot av fakulteten vid Concordia Teachers College. River Forest, Illinois (1909-1951)).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar