söndag 11 augusti 2013

[Tema: Bönen] Böner från reformationstiden

"Se, Herre, ett tomt kärl som behöver fyllas: Fyll det, Herre. Min tro är svag: Gör mig stark. Min kärlek är kall: Värm mig och gör mig brinnande, så att min kärlek kan nå min nästa. Jag har ingen stark och stadig tro, jag tvivlar och är oförmögen att förlita mig på dig: Herre, hjälp mig, stärk min tro och min tillit till dig. I dig finns all min rikedom gömd. Jag är fattig, du är rik, men du förbarmade dig över den fattige. Jag är en syndare, du är upphöjd. Hos mig överflödar synden, du är full av rättfärdighet. Därför vill jag stanna hos dig. Av dig får jag ta emot, men ingenting kan jag ge dig. Amen."

Martin Luther.



"O Herre, jag ber om nåden och inte om rätten. Om du skulle bruka din rättvisa, då kan ingen levande bli rättfärdig inför ditt ansikte. Alla blir beslagna med synd och kan inte uthärda din stränghet. Gå därför inte till rätta med mig, utan hör mig och handla i nåd med mig."

Olavus Petri



"Jag fattig, syndig människa, som är både avlad och född i synd och i alla mina livsdagar har fört ett syndigt leverne, bekänner av allt hjärta inför dig, allsmäktige och evige Gud, min käre himmelske Fader, att jag inte har älskat dig över allting, inte min nästa som mig själv. Jag har, tyvärr, på många olika sätt syndat mot dig och dina heliga budord, både med tankar ord och gärningar, och vet mig för den skull vara värd helvetet och evig fördömelse om du skulle döma mig som din stränga rättvisa kräver och mina synder har förtjänat.

Men nu har du, käre himmelske Fader, utlovat att du ville göra nåd och misskund med alla fattiga syndare som vill omvända sig och med en stadig tro fly till din obegripliga barmhärtighet. Med dem vill du överse vad de har brutit mot dig och aldrig mer tillräkna dem deras synder. På det förlitar jag mig, arme syndare, och ber dig tröstligen att du efter samma löfte ville vara mig misskundsam och nådig och förlåta mig mina synder, ditt heliga namn till pris och ära."

Mässan på svenska, 1531.




"Allsmäktige Gud, käre Fader, se till ditt fattiga, syndfulla barn, som inte har gjort dig någon heder. Om du inte förbarmar dig över mig, måste jag vid din rättvisa dom bli förkastad från ditt ansikte. Jag har inget att betala med. Men din älskade Son, min Herre och Frälsare, Jesus Kristus, har sagt att jag skall fly till din barmhärtighet. Så jag överlämnar mig i dina händer, hur stor syndare jag än är. Jag är ändå ett barn för vilket din Son har lidit döden. O käre himmelske Fader, gör med mig såsom du har lovat och inte såsom jag har förtjänat. Handla med mig i nåd och inte efter rätt. Jag känner ingen annan tröst än dig. Jag prisar och lovar din barmhärtighet. Amen." 

Olaus Petri (fritt efter psalmboken)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar