onsdag 7 augusti 2013

[Tema: Bönen] Böner i Bibeln

Herrens bön

"Fader vår, som är i himmelen. 
Helgat varde ditt namn; 
tillkomme ditt rike; 
ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden; 
vårt dagliga bröd giv oss idag; 
och förlåt oss våra skulder, 
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro; 
och inled oss icke i frestelse, 
utan fräls oss ifrån ondo. 
Ty riket är ditt och makten och härligheten, 
i evighet. Amen."

 (Matt 6:9-13)



Syndabekännelse

"Till dig, HERRE, lyfter jag min själ. Min Gud, på dig förtröstar jag. Låt mig inte komma på skam, låt inte mina fiender jubla över mig. Nej, ingen kommer på skam som hoppas på dig. På skam kommer de som utan orsak handlar svekfullt. 

HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar. Led mig i din sanning och lär mig, ty du är min frälsnings Gud. På dig hoppas jag alltid. Tänk, HERRE, på din barmhärtighet och din nåd, ty de är av evighet. Tänk inte på min ungdoms synder och på mina överträdelser, utan tänk på mig efter din nåd, för din godhets skull, HERRE. 

HERREN är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen. Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin väg. Alla HERRENS vägar är nåd och sanning för dem som håller hans förbund och vittnesbörd. 

För ditt namns skull, HERRE, förlåt min missgärning, ty den är stor. Den som fruktar HERREN får undervisning av honom om den väg han skall välja. Hans själ skall bo i det goda, och hans efterkommande skall ärva landet. HERREN umgås förtroligt med dem som fruktar honom, sitt förbund gör han känt för dem.

Mina ögon ser alltid upp till HERREN, ty han drar mina fötter ur nätet. Vänd dig till mig och var mig nådig, ty jag är ensam och betryckt. Mitt hjärtas ångest är stor, för mig ut ur min nöd! Se till mitt lidande och min möda, förlåt mig alla mina synder."

(ur Psaltarpsalm 25).



Herren är min herde

"Herren är min herde, mig skall intet fattas. 
Han låter mig vila på gröna ängar, 
han för mig till vatten där jag finner ro. 
Han vederkvicker min själ, 
han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull.
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, 
fruktar jag intet ont, ty du är med mig. 
Din käpp och stav de tröstar mig. 
Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. 
Du smörjer mitt huvud med olja 
och låter min bägare flöda över.
Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, 
och jag skall bo i Herrens hus evinnerligen."

(Psaltarpsalm 23).



Syndabekännelse (2)

"Gud var mig nådig, enligt din godhet, utplåna mina överträdelser enligt din stora barmhärtighet. Två mig ren från min missgärning, rena mig från min synd. Ty jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Det är mot dig jag har syndat och gjort det som är ont i dina ögon. Du är rättfärdig när du talar, du är ren när du dömer. Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv. Du vill ju ha sanning i mitt innersta, lär mig då vishet i mitt hjärtas djup. Rena mig med isop, så att jag blir ren, två mig så att jag blir vitare än snö. Låt mig få höra fröjd och glädje, låt de ben som du har krossat få jubla. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna alla mina missgärningar. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och tag inte din helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få jubla över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande."

(Ur Psaltarpsalm 51)


Bön om hjälp och beskydd

"Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord. Inte skall han låta din fot vackla, inte slumrar han som bevarar dig. Nej, han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte. HERREN bevarar dig, HERREN är ditt skydd på din högra sida. Solen skall inte skada dig om dagen, och inte månen om natten. HERREN skall bevara dig från allt ont, han skall bevara din själ. HERREN skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid."

(Psaltarpsalm 121).



Från Jesu bön i Getsemane

"Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din."

(Luk 22:42).



Trygghet i nöden. Aftonbön.

"Svara mig när jag ropar, du min rättfärdighets Gud. När jag är trängd, ger du mig utrymme. Var mig nådig och hör min bön. 
    Ni barn till höga herrar, hur länge skall ni kränka min heder? Hur länge skall ni älska tomhet och fara efter lögn? Ni skall veta hur förunderligt Herren tar sig an den fromme. Herren hör när jag ropar till honom. Grips ni av vrede, så synda inte! Tänk efter i era hjärtan under nattens vila och var stilla. Bär fram rätta offer och förtrösta på Herren. 
    Många säger: ”Vem kan låta oss se det goda?” Herre, låt ditt ansiktes ljus lysa över oss! Du har skänkt mitt hjärta glädje, mer än då man får säd och vin i mängd. I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet."

(Ur Psaltarpsalm 4).



Bön om förlåtelse

"Ur djupen ropar jag till dig, Herre. Herre, hör min röst, låt dina öron lyssna till mina rop om nåd. 
    Om du, Herre, vill tillräkna missgärningar, Herre, vem kan då bestå? Men hos dig finns förlåtelse, för att man skall frukta dig. Jag väntar på Herren, min själ väntar, och jag hoppas på hans ord. Min själ längtar efter Herren, mer än väktarna efter morgonen, ja, mer än väktarna efter morgonen. 
    Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren finns nåd, full lösepenning finns hos honom. Det är han som skall friköpa Israel från alla dess missgärningar."

(Psaltarpsalm 130).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar