måndag 24 oktober 2011

Amish Paradise

Håller på att kolla på en dokumentär om Amish-folket som finns på youtube, "Trouble in Amish Paradise", [länk]. Ni vet den där sekteristiska gruppen i USA som lever så man man levde för flera hundra år sedan, inte använder el, inte får bli filmade etc. I dokumentären nämner en amishkille att de är så "konservativa" att de håller hårdare på sina egna regler än på Bibeln, vilket bl a innebär att de läser ur en gammal tysk översättning av Bibeln som deras förfäder använde (de hade ju utvandrat från Europa). Detta leder till att de själva knappt förstår vad Bibeln lär, och några unga män som står inför valet att lämna Amish säger att om de andra bara visste vad som stod i Bibeln, så skulle de förstå att fädernas regler inte är förankrade i Bibeln. 


Allt detta besvär bara för att man håller så hårt på ytliga regler och traditioner från människor. Det för tankarna till katolska kyrkans fjärmande från biblisk tro, fasthållandet vid traditioner, och hur de förr i tiden envisades med att läsa ur Bibeln och läsa mässan endast på Latin, så att vanligt folk inte förstod vad de sa.


O, vilken galenskap!


Apostlarna däremot, skrev sina brev på koiné, dvs folket språk. Inte på hebreiska, inte med okända svåra språk eller ens på klassisk grekiska. De ville bli förstådda av vanligt folk. Paulus skriver för övrigt "Men i församlingen vill jag hellre tala fem ord med mitt förstånd för att undervisa andra, än tio tusen i tungomål." (1 Kor 14:19). "Om nu hela församlingen kommer tillsammans och alla talar tungomål, och några som inte förstår eller inte tror kommer in, skall de då inte säga att ni är galna?" (1 Kor 14:23)."Jag talar till er som till förståndiga människor. Bedöm själva vad jag säger." (1 Kor 10:15). "Då vi har ett sådant hopp, går vi helt öppet till väga" (2 Kor 3:12). "Ty vi skriver inget annat till er än det ni läser och kan förstå." (2 Kor 1:13).


Amish-dokumentären får mig att tänka på en låt av Weird Al Yankovic, "Amish Paradise".


EDIT: Nu har jag sett större delen av dokumentären, och den rekommenderas varmt. De personer som riskerar att uteslutas ur gruppen visar gång på gång i dokumentären att det viktigaste för dem är att bekänna sig till Kristus, predika honom för andra, och att inte vika från att Bibeln är viktigare än gruppens stränga regler. Det är, so far, en mycket stark och sevärd dokumentär. Dessa utbrytare bekänner att de fått frälsningsvisshet genom Bibeln, och att de tror att människan endast blir frälst pga att Jesus Kristus har lidit och dött för mänskligheten. Jag såg precis att Dagen har skrivit om några händelser i en Amish-grupp. Mitt blogginlägg handlar så vitt jag vet inte om samma personer. Jag vill också poängtera att jag inte är en person som lättvindigt slänger ur mig ord som "sekt" eller "sekteristisk". Jag tycker inte heller att amishfolkets annorlunda kultur nödvändigtvis måste vara dålig. Männen, kvinnorna och barnen tycks leva rätt lyckliga och harmoniska i sitt dagliga arbete och med sina konservativa idéer. Kulturen de har skiljer sig mycket från mainstream, men det i sig själv anser jag inte är ett problem. Kristna som lever t.ex. i primitiva samhällen är lika mycket kristna som andra. Och i vårt sekulariserade, postmodernistiska samhälle som styrs så mycket av ytlighet och mammon så har vi kommit bort ifrån ett levnadssätt som jag tror skapar mer harmoni och mindre utanförskap än det vi ser omkring oss i Sverige. Det som gör att jag kallar dem för sekteristiska är att de avviker så mycket ifrån apostlarnas, urkyrkans, och reformationskyrkans teologi, genom att uppställa människobud över Guds ord. Att vara "sekteristisk" betyder att "avsöndra" sig ifrån något. Det behöver inte vara att man är en "liten radikal grupp" t.ex. Man kan vara sekteristisk genom att vara medlem i Svenska kyrkan eller den Romersk katolska kyrkan, i den bemärkelsen att också dessa har avsöndrat sig ifrån sanningen. Profeterna och apostlarna betraktades som sekteristiska av sin omgivning, men de avsöndrade sig inte från sanningen, Guds ord. Det är alltså inte ett ord som jag använder lättvindigt. 


/Shadow


Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar