fredag 15 juli 2011

Att lämna Svenska kyrkan: bibliska skäl istället för ekonomiska


Två sajter på internet, kyrkoavgiftningen.se och gaursvenskakyrkan.se, försöker få människor att lämna Svenska kyrkan med hänvisning till kyrkoavgiften. En av sajterna låter besökaren göra en kalkyl på hur mycket man kan spara rent ekonomiskt genom att lämna Svenska kyrkan (Dagen 14/7).

Själv lämnade jag Svenska kyrkan ca 2 år efter det att jag blev omvänd och kom till tro på Kristus. Min motivation var att jag inte ville bli delaktig i de synder, den villfarelse och den anstöt som Svenska kyrkan ger. Jag tog steget efter det att jag på nära sett bibelkritiken och liberalteologin under gudstjänster och i utbildningssammanhang. Svenska kyrkans utbildningsanstalter har sedan återtionden lärt ut liberalteologi, bibelkritik, relativism och läropluralism. Svenska kyrkans ledare har gång på gång förnekat grundläggande kristna läror. Man får en rätt god översiktlig dokumentation över de många avstegen från Guds ord svenska kyrkan har gjort under decennier genom att t.ex. läsa tidsskriften Biblicums arkiv online. Här finns länkar till en del relevanta artiklar: [länk] [länk] [länk] [länk].

Den som vill vara trogen Guds ord kan inte vara medlem i en kyrka som försvarar synder och inte förmanar de präster som lär obibliskt.

Bibeln lär att de kristna skall ha samma tro och bekännelse

"Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag, vare sig jag besöker er eller inte, får höra att ni står fasta i en och samme ande och i ett och samma sinne kämpar för tron på evangelium" (Fil 1:27). 
"Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse, en Herre, en tro, ett dop, en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla." (Ef 4:3-6). 
"I vår Herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att alla vara eniga i det ni säger och inte låta stridigheter förekomma bland er, utan vara fullkomligt enade i samma uppfattning och samma mening." (1 Kor 1:10).
Bibeln lär att en kristen är medskyldig till det som församlingen eller kyrkan gör eller lär:
"Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar." (2 Joh 10-11). 
"något har jag emot dig, att du har några där som håller sig till Bileams lära, han som lärde Balak att sätta ut en fälla för Israels barn, så att de åt kött från avgudaoffer och bedrev otukt. Så har också du sådana som på samma sätt håller sig till nikolaiternas lära. Omvänd dig därför!" (Upp 2:14-16). 
""Men det har jag emot dig att du låter kvinnan Isebel hållas, hon som säger sig vara profetissa och undervisar och förleder mina tjänare att bedriva otukt och äta kött från avgudaoffer." (Upp 2:20). 
"Och jag hörde en annan röst från himlen säga: "Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor." (Upp 18:4).  
"gör dig inte delaktig i andras synder." (1 Tim 5:22). 
Bibeln lär att man skall förmana dem som lär falskt, och om han inte bättrar sig, skall en kristen dra sig undan:
"Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem." (Rom 16:17). 
"En villolärare skall du visa ifrån dig, sedan du varnat honom en första och en andra gång" (Tit 3:10).
Att lämna Svenska kyrkan av ekonomiska skäl är en märklig motivation. Att lämna Svenska kyrkan av bibliska skäl, är numera nödvändigt.

/Shadow

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tycker ni att de som tillhör en församling där ordet förkunnas rent och klart och där sakramenten rent förvaltas också ska lämna Svenska kyrkan? För mig finns bara en kyrka och det är Kristi kyrka. Jag får nästan en känsla av att ni anser att det finns flera kyrkor, men jag antar att jag misstolkar.
    Väckelse ska ske innifrån. Inte genom att man drar ut och bildar ett eget litet samfund. Var det inte det Luther tyckte också? Han försökte ju reformera kyrkan till dess att han blev bannlyst.
    Läs gärna mina predikningar. Jag är präst i Skellefteå S:t Örjans församling.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar. Skall kolla in din blogg sedan. Det är sant att det i egentlig mening endast finns en enda kyrka, det är Kristi kropp, alla återlösta själar, alla troende människor i syndaförlåtelsens rike där endast den återuppståndne Frälsaren Kristus är Herre och Konung. Den kyrkan kan alltså inte på något sätt sammanblandas med något jordiskt samfund. Ingen kyrka, hur stor eller liten, hur gammal eller hur bibeltrogen den än är, har rätt att hävda "endast vi är Kristi kyrka". Det vore emot både Bibeln och den lutherska bekännelsen. Om en människa kommer till tro idag och vill ansluta sig till en kyrka för att höra predikan och ta emot Herrens heliga nattvard, så måste en sådan människa fråga sig, vilken kyrka han eller hon skall ansluta sig till. Då blir läran och bekännelsen det avgörande. För vi har ju massor av bibelord som visar att kyrkan skall vara ett i tron, i tron på Guds ord. Kyrkan har inte fått uppdrag att predika något annat än det som Jesus har lärt själv och genom sina heliga profeter och apostlar. Det finns alltså en enda osynlig kyrka, som består av alla dem som fötts på nytt genom evangeliets budskap. Och sedan finns det ett antal synliga kyrkor på jorden, yttre gemenskaper där man samlas kring förkunnelsen. Varken Svenska kyrkan eller den romersk katolska kyrkan har rätt att hävda att de, och endast de är Kristi kyrka, och inte heller kan man kräva av Guds barn att de skall lyssna till både falska profeter, människobud, förnekelse och irrläror bara för att bevara en yttre synlig enhet. Isåfall hade ju apostlarnas kyrka behövt enas med gnostikerna, montanisterna osv. Församlingen delar sin kyrkas bekännelse genom att man står i officiell gemenskap med varandra och företräder varandra. Jag kan återkomma om detta här i kommentarerna. Jag är mycket glad att du vill sträva efter, och lägger vikt vid att, förkunna ordet rent och klart och förvalta sakramenten rätt.

    SvaraRadera