lördag 9 juli 2011

Budorden, det första

Jag tänkte förklara de tio budorden, som Gud gav Moses.
Dessa är själva grundstommen i Guds Lag, och Bibeln skriver såhär om överlämnandet av dem:

2 Mos 24:12

"HERREN sade till Mose: "Stig upp till mig på berget och bli kvar där, så skall jag ge dig stentavlorna med lagen och budorden som jag har skrivit till undervisning för dem"

Vilka var budorden, och vad betyder dem?


Det första, lyder:

"Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar."

                                                      Bild av Nephele

Vi skall frukta och älska Gud mer än något annat och i allt förtrösta på honom.
   
(Ur Luthers lilla katekes)

Vi ska inte ha avgudar. Det innebär inte endast att man vänder sig till andra religioner, andra gudar. I detta bud finns också uppmaningen att Gud alltid ska vara nummer ett för oss, ingenting annat får ha större betydelse eller auktoritet i våra liv. 

/Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar