fredag 8 juli 2011

"Hata din familj" - om att studera bibelord

Patric Forsling, 40 år och generalsekreterare för Equmenias, kallas i Dagen 8/7 för "grubbelgubbe" därför att han gillar att grubbla över kluriga bibelord. Under Lapplandsveckan har han enligt artikeln bl a grubblat över Jesu ord i Lukas 14:26: "Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge." Patric Forsling "tror inte att Jesus vill vi ska hata, han som uppmanade oss att älska våra fiender. Snarare kanske det handlar om att lita på Jesus och inte främst till våra relationer eller tillgångar."

Att Patric är generalsekreterare för Equmenias, en kristen riksfederation för de tre ungdomsorganisationerna Metodistkyrkans Ungdomsförbund (MKU), Svenska Missionskyrkans Ungdom (SMU) och Svenska Baptisternas Ungdomsförbund (SBUF), gör nog att frågor kring ett sådant bibelord blir särskilt relevanta. Ungdomar som efter vår västerländska tendens lever i en ålder av uppbrott och utformandet av en separat identitet gentemot föräldrarna kan säkert fundera på vad ett sådana ord kan betyda - "hata sin far och sin mor"?

Ett bra sätt att "grubbla" är att studera Skriften. Om man inte själv är beläst och språkkunnig så kan man använda olika gratis hjälpmedel på nätet. Bibelstudieprogrammet e-sword [länk] är t.ex. ett utomordentligt verktyg. E-sword är ett slags övergripande studieverktyg. Man kan lägga in en lång rad bibelöversättningar, ordböcker och bibelkommentarer, och sedan använda dem när man jämför grundtextens betydelse, parallellställen osv.

När vi stöter på svåra bibelställen kan det ibland vara till hjälp att också slå upp en rad olika bibelkommentarer över versen och jämföra. Bibelkommentarerna skall givetvis inte användas som några slags auktorativa tolkningsglasögon (och flera av dem som finns på e-sword är tyvärr färgade av en viss teologisk utgångspunkt nämligen den reformerta). Men de kan ibland vara till hjälp för att förstå en viss bibelvers, ifall de ger bra argument och hänvisningar till andra liknande bibelord. Personligen tycker jag att två bibelkommentarer som finns på nätet är särskilt bra, nämligen Kretzmann's Populair Commentary och Gezelius bibelkommentar.

Gamla goda bibelärare brukar tala om olika grundläggande regler för bibelförståelsen, saker som t.ex. att varje vers måste läsas i sin kontext, sitt sammanhang, och att när ett bibelord är dunkelt så skall man studera andra bibelord som avhandlar samma ämne, och låta dem kasta ljus över Guds ords undervisning i ämnet. Många gånger har jag funnit svaret på betydelsen i de närliggande verserna, och många gånger har det hjälpt mig att jag läst igenom andra verser som behandlar samma ämne, så det är nog goda regler. Andra viktiga metoder är förstås att sätta sig in i grundordens betydelser, Bibelns kultur och språkbruk osv. En mycket bra bok i detta ämne finns på nätet: Tolkning: Den enda rätta vägen, av David Kuske. 

Några saker jag själv upptäckt angående nämnda bibelvers:

  • Orden riktas till "stora skaror" som började följa Jesus. Hos dem var säkert kunskapen om Guds rike och Jesus mycket blandad, alltifrån dem som inte visste något alls om honom, till dem som följt honom länge och lyssnat till hans undervisning. Vi bör hålla i åtanke vilka åhörarna var.
  • Direkt efter dessa ord ger Jesus två korta liknelser som handlar om att "beräkna kostnaden" (vers 28-33) med kopplingen till lärjungaskap. Därefter säger han "Salt är bra, men om saltet mister sin sälta, hur skall man då göra det salt igen?" (vers 34).  Jesus tycks vilja informera de många som började följa honom vad lärjungaskapet verkligen innebär. Det kanske var en större förändring i livet och hjärtat än många av dem trodde när de följde honom. 
  • Jesus säger inte endast att lärjungaskapet innebär hat mot far, mor, syskon, hustru osv, utan också att man skall "hata sitt eget liv". Det måste handla om köttet, syndanaturen, och det liv man levt, och det man är i hjärtat utan Gud, dvs sådant som för lärjungaskapet utgör ett hinder. Paulus som så tydligt framställer konfliktet mellan Anden och köttet hos den kristne i Romarbrevet kap 7 (t.ex. "Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott.") visade själv i sitt liv vad det kan innebära att leva som lärjunge till Kristus, han "korsfäste sitt kött" och "vandrade i Anden" när han utstod så mycket förföljelse och ändå frimodigt och uthålligt fortsatte predika Guds rike. Samtidigt framställde aldrig Paulus detta köttets korsfästande som vägen in i Guds rike, eller vägen till frälsning. Det är snarare så att han berömmer sig av att leva endast av nåd och förlåtelse, och i kraft av den förlåtelsen så är hans kött korsfäst. Han säger: "För min del vill jag aldrig berömma mig av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors, genom vilket världen är korsfäst för mig och jag för världen." (Gal 6:14). Den som vill tjäna Gud och göra Guds vilja måste bli korsfäst med Kristus. Denna korsfästelse med Kristus sker genom dopet och tron. Om dopet står det bl a "Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden." (Rom 6:6). Så länge vi lever här i livet så kommer det vara en strid mellan Anden och köttet hos de pånyttfödda. Den köttslige människan som inte känner Kristus har inte denna strid, för där uppstår inte konflikten, där kan friden bevaras med vänner och familjen, det egna livet, och med köttet. En sådan människa är jordisk. Jesus tycks i denna vers förkunna just hur stor sak det är att vara hans lärjunge. Det är inte svårt i sig själv att tillhöra Kristus, eftersom det i grunden endast handlar om att vara förlåten och upprättad. Men hans åhörare måste få veta att det inte endast är en söndagsutflykt han vill ta dem med på. I ljuset av evangelium blir detta liv inte något värt. Paulus säger: "Men jag anser inte att mitt liv har något värde för mig själv. Jag vill endast fullborda mitt lopp och den uppgift som jag har fått av Herren Jesus: att vittna om Guds nåderika evangelium." (Act 20:24)
  • Ett liknande ställe i GT, säger att man inte skall visa någon skonsamhet mot bror, son, dotter osv om dessa förleder människan bort ifrån Gud och till avgudar (5 Mos 13: 6-8), vilket i förbundet med Israels folk hade mer fysisk karaktär eftersom det var ett mer fysiskt förbund, med ett fysiskt tempel, ett fysiskt land, fysiska renhetsregler, fysisk krigsföring osv. I det nya förbundet så är principen densamme - fast i hjärtat. En kristen skall inte pga kärleken till de biologiska släktingarna synda eller leva i strid med Guds vilja, inte heller tro sig leva trygg och utan konflikt med den här världen och vad den har att erbjuda.  
  • Ett liknande ställe i Markus evangelium, som också handlar om förhållandet mot sitt eget liv och omvärlden säger Jesus: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det. Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ?" (Mark 8:34-36). Denna vers står direkt efter att Petrus ivrigt sökt motsäga eller hindra Jesus angående det lidande han måste möta (vers 31-33). Liksom Kristus oundvikligen måste möta döden för att världen skulle bli frälst genom honom, så kommer de som blivit pånyttfödda få ett helt nytt förhållande till sitt liv och till världen, eftersom de är korsfästa tillsammans med honom genom tron. 
  • På ett liknande ställe står det "Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv." (Joh 12:25). 
  • I GT synes ordet "hata" inte alltid betyda en direkt motsats till "älska", utan på några ställen tycks det mer betyda "inte älska". "Om en man har två hustrur, en som han älskar och en som han hatar, och både den han älskar och den han hatar har fött söner åt honom..." (5 Mos 21:15). Samma ord som här översatts med hata, används i grundtexten där det står om Jakobs försummade av Lea "Så gick Jakob in till Rakel också, och han älskade Rakel mer än Lea. Sedan arbetade han hos honom i sju år till. Men när HERREN såg att Lea var försmådd, gjorde han henne fruktsam medan Rakel var ofruktsam." (Gen 29:30-31). I ingen av dessa verser är "hatet" någon poäng såsom motsatsförhållande till kärlek, utan det betyder snarare att "inte älska". 
  • Kärleken till Gud står över annan kärlek, även kärleken till nästan. "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv." (Mat 22:36-39). Den som således försummar att lyda eller följa Herren av kärlek till synden, till sitt eget liv, till släktingar, sin ära inför människor, sin berömmelse här i världen, och undviker förföljelser och anstöt, lever helt enkelt inte som en Herrens lärjunge, för Frälsaren själv anpassade sig inte efter den här världen, och levde inte för att bli en jordisk konung, även om folk ville göra honom till det (Joh 6:15). "Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig." (Matt 10:38). 
  • Redan när Jesus kom till jorden blev det sagt om honom, att han skulle åstadkomma en splittring mellan världen och Guds rike. "Och Simeon välsignade dem och sade till hans mor Maria: "Se, denne är satt till fall och upprättelse för många i Israel och till ett tecken som blir motsagt. Ja, också genom din själ skall det gå ett svärd. Så skall det bli uppenbarat vad många människor tänker i sina hjärtan."  (Luk 2:34-35). Liksom Jesus är "ett tecken som blir motsagd" så står det om de kristna "den här sekten blir motsagd överallt" (Apg 28:22), dvs det skapade oro, tvister, och man höll inte med dem, utan förföljde och ogillade dem.
  • Ett liknande ställe säger inte "hata din familj", utan "älska inte mer än mig". Dessa verser är nog de som kastar bäst ljus över Luk 14:26 eftersom de är mer utförliga: "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det. (Matt 10:34-39).
Bibelversen lär alltså inte hur man blir en kristen, hur man kommer in i Guds rike, eller hur man förblir i Guds rike, för frälsningen är uteslutande av nåd pga vad Jesus har gjort en gång för alla. Bibelversen handlar om lärjungaskapets krav, karaktär och förutsättningar, och den är också en lagens varning för dem som älskar detta livet och vad det har att erbjuda mer än Gud och det eviga livet. Johannes skriver "Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet." (1 Joh 2:15-17). 

Luk 14:26 är en radikal vers, liksom Guds rike är radikalt och aldrig kommer att bli en del av denna världen, som går mot sin undergång.

/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar