lördag 9 juli 2011

Varför ska man predika lagen? del 1



Tidnignen Dagen (8/7) meddelar att Skolinspektionen granskat en kristen friskola i Sundsvall och kritiserat den för att den "brister i allsidighet och saklighet". Skolinspektionen är bl a missnöjd med att skolan lär att den svenska lagstiftningen är grundad i tio Guds bud och undervisar om abort på ett sätt som man inte gillar.  Ställföreträdande rektor Karl-Erik Lundin förklarar:
- Jag lär ut att livet börjar vid konceptionen och beskriver vad en abort är, att det är ett liv som avbryts.

Jag håller med skolans syn på abort. Huruvida den svenska lagstiftningen är grundad på tio Guds bud kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte satt mig in i ämnet. I vilket fall som helst tycker jag att det är löjligt att det blir ett ramaskri för en sån här sak när så många skolor idag har andra större problem som knappt uppmärksammas och korrigeras, såsom oordning i klassrummen som förstör studieron, mobbing, trakasserier av lärare osv. Det förekommer också en stor ensidighet inom skolan när det gäller undervisning om skapelse och evolution, och i sexualmoral.

Sverige tycks leva kvar ett slags fanatiskt konformitetstänkande, som kanske har sina rötter i att Sverige under flera hundra år hade en statskyrka, då alla skulle tro precis lika. Tänk bara på konventikelplakatet! Men Sverige har blivit så sekulariserat att man nog måste beteckna det världens mest sekulariserade eller avkristnade land. Sverige har kommit bort ifrån den kristna tron och den kristna moralen, men det synes som om ändå det gamla "konformitets-skelettet" fortfarande finns kvar. Man får inte avvika så mycket från den stora massans åsikter. "Ve och fasa, någon lär att abort är synd!"

Sverige behöver dock mer lagpredikan. För Guds lag är skriven i människors hjärtan, men människan kan genom andlig korruption förfalla till omoral, så som det står i de inledande kapitlen i Romarbrevet.

Jag och Nephele kommer f ö i den här bloggen gå igenom tio Guds bud. För lagen behöver predikas. Jag kommer att återkomma angående detta.

/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar