Inom teologiskt språkbruk kallas denna lära eller inställning för antinomism. Ordet kommer från grekiskans αντι som betyder "emot" och νομος som betyder "lag". Under reformationstiden framfördes den hållningen främst av Johann Agricola (1494-1566). Luther predikade emot Agricolas undervisning. I de lutherska bekännelseskrifterna fick ämnet rubriken "lagens tredje bruk".
Jag citerar här ur Konkordieformeln ur kapitlet om "lagens tredje bruk", eftersom den sammanfattar så bra varför lagen behöver predikas, inte bara för otroende hedningar, utan också för de kristna:
"Lagen har av tre orsaker givits åt människorna, nämligen för det första för att bevara en yttre ordning gent emot den råa och ouppfostrade hopen, för det andra för att föra människorna till kännedom om sin synd och för det tredje för att giva dem, som blivit pånyttfödda, men vilka köttet ännu vidlåder, en säker regel, efter vilken de skola ställa och rätta sina liv."Längre fram står det
"Vi tro, lära och bekänna, att ehuru de rätt troende och till Gud omvända människorna äro genom Kristus befriade från lagens förbannelse och tvång, de dock icke därför är utan lag, utan de äro frälsta av Guds Son, för att de skola öva sig i lagen dag och natt, Psalt. 119. Så levde icke våra stamföräldrar före fallet utan lag, ty Guds lag var skriven i deras hjärtan, då de voro skapade till Guds avbild.3] 2. Vi tro, lära och bekänna, att lagens predikan bör med kraft drivas icke blott bland de icke troende och obotfärdiga, utan även bland de rätt troende och verkligen omvända, de pånyttfödda och genom tron rättfärdiggjorda.Konkordieformeln betonar alltså att lagen eller Guds bud verkligen skall predikas och användas vid förmaning, men den lär inte att människan blir rättfärdiggjord genom att hålla lagen, utan endast av nåd, och den gör en åtskillnad mellan trons frukter och lydnad för buden utan tron.
Ty ehuru de äro pånyttfödda och förnyade i sitt sinnes ande är denna pånyttfödelse och förnyelse likväl i detta livet icke fullkomlig, utan blott påbörjad, och de troende stå med sitt sinnes ande i ständig strid mot köttet, d.v.s. mot den fördärvade naturen, som vidlåder oss ända till döden. För denne gamle Adams skull, vilken ännu sitter kvar i människornas förstånd, vilja och alla krafter, är det – för att de icke av någon mänsklig religiös drift skola företaga sig godtyckliga och självvalda fromhetsövningar – synnerligen av nöden, att Herrens lag ständigt förelyser dem, ävensom att den gamle Adam icke brukar sin egen vilja, utan tvingas mot sin egen vilja genom lagens förmaning och hotelser och med straff och plågor att följa Anden och giva sig under dess lydnad, 1 Kor. 9; Rom. 6; Gal. 6; Psalt. 119; Hebr. 13."
"Skillnaden, vad beträffar lydnaden för lagen, föreligger endast hos människorna. Den människa, som ännu icke är pånyttfödd (liksom den pånyttfödde till sin köttsliga sida), gör endast av tvång och motvilligt, vad lagen kräver av henne. Den troende människan åter gör, i den mån hon är pånyttfödd, utan tvång och med villig håg det, som intet lagens hot någonsin kan framtvinga hos henne."Rekommenderad läsning: [länk] [länk].
Om Guds bud inte predikas finns stor risk att de ersätt med människors stadgar och bud, liksom fallet var på Jesu tid, eller att människor blir laglösa och struntar i Guds bud, vilket är fallet i vår tid.
Det är också stor fara att om man inte predikar Guds bud i kyrkan så börjar till slut köttet eller den gamle Adam att använda sig av evangelium, och hävda att han inte behöver omvända sig från synder eller handla efter Guds vilja, eftersom vi är fria genom Kristus. Det finns då en risk att kyrkan utvecklar en slags "allergi" mot Guds bud, så att man säger "Nej, vi vill bara höra evangelium. Predikas lagen så blir vi lagiska". Det är ett helt felaktigt tänkesätt. Guds bud gör inte att människor blir fariseer, om lagen används rätt, så att man ångrar synder, inser att man är förlorad utan Kristus, och vet vilka gärningar Gud vill ha av oss som är frälsta av nåd. Människor blir inte fariseer av RÄTT lära, utan av felaktig undervisning och människors bud, precis som på Jesus tid.
/Shadow
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar