torsdag 7 juli 2011

Vem får berätta om Gud?

Det är aldrig idiotsäkert att ge evangelium, man kan aldrig veta om någon kommer till tro på Gud.
Det är heller aldrig idiotsäkert att avfärda evangelium, av exakt samma skäl.
Hur ovillig en människa än är att lyssna till Guds ord, är det just Ordet och inte människan som levererar det, som gör att människor kommer till tro.

Varför kommer då inte alla genast till tro, som får höra om Gud, av Hans eget ord?
Ibland tar det tid, lång tid, för en frösådd att växa till skörd.
Och ibland har fröna hunnit blåsas iväg, utan att ha fått chansen att växa till sig genom näring.


I Bibeln kan vi läsa detta, i Jesaja 55:

"10 Liksom regnet och snön faller från himlen
och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar
och ger säd till att så och bröd till att äta,
11 så skall det vara med ordet som går ut från min mun.
Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig
utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det."


Det intressanta är att de människor som blir frälsta, som omvänder sig, de har rörts på ett avgörande sätt just genom Ordet och inte på grund av en annan människas livsstil. Sådant kan påverka i rätt riktning, men tron i sig självt är något som endast Gud kan tända.

Han säger att ordet är levande;

Hebr 4:12
"12 Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom..."

Ja, Han säger till och med att Han ÄR Ordet!

Joh 1
"1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det."

Vad betyder det här, ur perspektivet "vem får berätta om Gud?"

Det står inte att den som är from, får vittna om Gud. Det står inte att den som gör många goda gärningar, eller har en upphöjd position i samhället eller skänker mest till välgörenhet, får berätta om vem Gud är.

Bibeln säger:

Matt 28
"18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. 19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla *allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."


Det står också:


1 Petr 3:15
"Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger."

Det är inte alls ovanligt att mötas av provocerade reaktioner, när man berättar om Jesus Kristus. Det ÄR ett provokativt budskap!
En av de vanligaste mothuggen jag har sett och själv stött på, är detta: "men du själv då? Är DU så otroligt perfekt, gör du alltid rätt??"
Det finns bara ett svar på det, och det gäller för ALLA som går ut med Bibelns budskap. Vi är alla i exakt samma båt. Vi är alla syndare, förlåtna av nåd. Vi är alla i behov av Jesus Kristus.

Ett strålande exempel på vad jag menar, är "Thomas Night" som berättar i Dagen.se , om hur han blev frälst efter ett liv av totalt kriminellt och känslomässigt kaos!
Mycket stark och intressant livsberättelse. Det här citatet från artikeln är särskilt intressant i sammanhanget:

"Men allt det där var då. För två år sedan började en kvinna att be för honom. I tre veckor fastade, grät och bad hon för att Thomas skulle ta emot Gud.
- Efter tre veckor lånade jag hem en Bibel från biblioteket och började läsa. Det tog en vecka och sedan började jag att be. Då klickade det till och jag blev frälst."

Det är alltså inte människan själv, utan kraften i budskapet som bär.
Om endast den som var fri från synd fick berätta om Gud, skulle ingens stämma höras!

Det är så otroligt skönt, tycker jag. Glöm allt vad perfektion heter. Den som berättar om Gud och den som lyssnar, kan vara precis hur "skitig" som helst. Det är Gud som utför arbetet i en människas själ, inte hon själv.

Det är gott att veta!

/Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar