söndag 24 juli 2011

Den tvivlande Tomas

”Den tvivlande Thomas”, Caravaggio
Tavlan är målad av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) under åren 1601-1602. Samma modell som användes här återfinns också som modell i Caravaggios "Sankt Matteus och ängeln" samt "Offrandet av Isak". Tavlan är den mest kopierade av Caravaggios verk (22 kopior är kända från 1600-talet). 

Berättelsen från Johannesevangeliet om Thomas tvivlaren tycks ha berört Caravaggio personligen. Få av hans tavlor är så shockerande, med Thomas som mycket påtagligt pressar in sitt finger i Jesus öppna sår. Han tvivlade in i det sista, men bekände till slut "Min Herre och min Gud!" Den klassiska kompositionen förenar de fyra huvudena i sökandet efter sanningen. Jesu huvud är till stora delar i skugga och konstnären har arbetat mycket på att framställa Jesus skönhet på ett helt annat sätt än i andra skildringar av Jesus. 
"Thomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen, hade inte varit med dem när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren." Men han svarade dem: "Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans sida, så kan jag inte tro." Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er." Sedan sade han till Thomas: "Räck hit ditt finger och se mina händer. Och räck hit din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte utan tro!" Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." (Joh 20:24-29).
/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar