onsdag 13 juli 2011

Dialog med en ateist (avslutande del 2)

Nephele: Efter allt vad Gud har gjort..? Vet du vad jag tror, jag tror att problemet ligger i din Gudsbild. Den är säkert påverkad av saker du hört, av andras erfarenheter, av att ingen har talat om för dig vem Gud egentligen är.

Anette: Det spelar ingen roll längre. Men se dig omkring! Titta på all jävelskap som finns! Var fanns Gud när din fasters son dog i cancer, endast ett par år gammal?? Var fanns han då, varför gjorde han inget? Och varför gjorde han inget när den personen du berättade om som varit med om hemska saker innan han blev frälst, var fanns Gud under de år den människan levde som han gjorde? Och vad har Gud nånsin gjort för MIG? I hela mitt liv har jag fått kämpa! Jag kan ge massor av exempel när din Gud inte gjorde ett piss, inte lyfte ett finger!

Nephele: Jag ska säga någonting om allt detta, så fort du är k..."

Anette: (avbryter, är upprörd) Allt det här snacket om Gud är ju bara lögner!! Om han är så god som du påstår, så skulle det inte finnas någon ondska i världen. Antingen är han god och har all makt, eller så väljer han ut vilka han ska hjälpa och vilka han ska skita i. Eller så finns han inte alls, vilket han ju inte gör heller. Och det är allt jag har att säga om saken, det tjänar inget till att diskutera mer.

Nephele: Du fattar inte det mest uppenbara, Anette. Ser du inte? Gör du verkligen inte det? Du har ju just BEVISAT för mig att du tror på Gud, men du är förbannad på honom! Rejält arg! Det är inget farligt eller konstigt, det har jag också varit. Många gånger. Men visst är det så? Du upplever att han har svikit, att han sviker, men om du verkligen hade noll tro så skulle du inte bli såhär upprörd. Inte dra upp min fasters son. Inte en chans.

Anette: Det tjänar ingenting till.

Men jag såg att händerna skakade när hon tände sin cigarett.

--------------

Kommer att skriva en blogg inom kort som tar upp viktiga aspekter ur den här dialogen, en dialog jag alltså har haft i verkligheten. Och flera andra, i liknande stil, med andra människor.

/Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar