tisdag 5 juli 2011

HAN gjorde, det VI inte kunde

                                                            Bild gjord av Nephele

Vi kan aldrig bli det perfekta Offerlammet, där fanns bara En. Given av Gud.
Lika utsiktslöst som för människan som hänger på korset där kan sona ens sin egen skuld, kan vi göra det själva. Inte med gärningar, inte med löften, inte med ett fromt leverne.

Varför jag skapade bilden, var för att genom konsten illustrera dels hur meningslöst det är att tro sig om att kunna sona sina egna synder, dels hur svårt vi har att faktiskt ta till oss förlåtelsen. Det finns människor som plågas hårt av sitt lagiska liv, människor som tror att de kan hjälpa till, att de kan gottgöra, sona, som gladeligen i sin ångest skulle ställt sig på korset själva och ta straffet för sin synd, därför att när Guds Helighet och Härlighet drabbar, då DRABBAR den verkligen.  


Man står inte ut med tanken på vem man bedrövar.


Men...


...vi får aldrig göra misstaget att inte lyssna på HELA Guds ord. Och Han har redan sagt vad Han "kräver" av oss, vi som kallar oss kristna.
För det första att vi tror allt Han i sitt Ord säger. För det andra att det gäller ALLA, inklusive en själv. 


Om Gud säger att Han sänt det perfekta Offerlammet att ta bort världens synd, då måste vi tro på det.
Om Jesus säger att enda vägen till Fadern går genom Honom, så måste vi tror på det.
Om Gud säger att vi inte klarar av att leva upp till Hans fullkomliga krav nu, så måste vi tro på det.


Det börjar och slutar alltid med detta. Det andra växer vi in i, längs en väg som kallas "helgelse".
Där gör Guds egen Ande som finns inom varje sant kristen, det lättare för oss att stå emot synd och välja det som är gott. Som Gud vill.
Och faller vi ändå, ja, då har vi förlåtelsen. Så länge vi förtröstar på Kristus har vi förlåtelsen.


Bilden är en tänkt symbol för det lagtänkande vi har så svårt att lägga av oss.
Nej, Lagen är inte upphävd, Jesus sa att Han inte kommit för att upphäva Lagen, utan UPPFYLLA den i vårt ställe.
Det betyder att Gud har inte förändrats, Han kräver fortfarande att vi håller ALLA Hans bud fläckfritt.
Men i sin oändliga kärlek och nåd gav Han oss en livlina och säker väg, eftersom Han visste att vi inte kunde klara detta på egen hand. Det betyder att när det är vår tur att ensam möta Honom, så har vi den absolut bästa personen i hela VÄRLDEN (både den synliga och den osynliga) som kommer att föra vår talan.
Jesus Kristus.
Och eftersom vi i vår tro får tilltäkna oss Hans rättfärdighet och syndfrihet, kommer vi dömas genom Honom=ingen dom.
Några goa Bibelord:

(Joh 14:6)

"Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig"
(Joh 1:12)

"Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn"

(Ef 2:8-10)

                                         Äkta Vara   (Pålagd text av Nephele)

"Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem"


 /Nephele
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar