fredag 1 juli 2011

Vem behöver Kristus?

Jesus sade: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka."
- Matt. 9:12
Nu inbillar sig våra hjärtan, att Gud inte vill bevisa syndare någon nåd. Så lär
ju också lagen, att Gud vill vara nådig mot de fromma och mot dem, som gör
hans vilja, de andra vill han i onåd straffa. Men om detta skulle vara Guds
vilja, så hade ju Kristus inte kommit på jorden för att vara syndarnas läkare
och för att föra dem till rättfärdighet.

Han skulle då ha låtit dem utan nåd och hjälp ligga i deras synder och inte alls
kommit till jorden och blivit människa. Men eftersom han blir människa och
här fritt och öppet bekänner, att han som läkare tillhör den sjuke på samma
sätt tillhör syndarna, så ser man, att Guds råd och vilja inte är något annat än
att hjälpa syndare och bevisa dem nåd.
Skall jag finna tröst i samvetskamp eller dödsnöd, så bör jag med tron omfatta
Kristus allena, och säga: Jag tror på Jesus Kristus, Guds Son, som led,
korsfästes och dog för mig.

I hans sår och död ser jag min synd, men i hans
uppståndelse min seger över synd, död och djävul, likaså min rättfärdighet och
mitt eviga liv. Utom honom hör och ser jag ingenting. Detta är den sanna tron
av Kristus och på Kristus, och genom denna tro blir vi lemmar i hans lekamen,
kött av hans kött och ben av hans ben, ja, vi lever, rör oss och är till i honom.

/Shadow

2 kommentarer:

  1. sv: Tackar. Jag var satanist förr. Lavey-läran. Men det kändes onödigt att sätta en etikett på sig sådär (trots att jag har ett pentagram tatuerat på armen :P) plus så var det en del saker jag inte riktigt kunde ställa mig bakom. T.ex. att man aldrig ska förlåta.

    SvaraRadera
  2. Det gläder mig oerhört *L* Att du lämnade (?) den läran. Att inte kunna förlåta någon, är en av de starkaste bojor man kan binda någon med. Det tjänar absolut ingen, om man inte skulle ha en helt empatilös personlighet. Tack för din kommentar! Välkommen tillbaka, om du vill

    SvaraRadera