måndag 26 september 2011

Är du vis?

"Quod non est biblicum, non est theologicum. Det som inte är bibliskt är inte teologiskt."
Bild komponerad av Shadow med hjälp av Photofunia.com
"Dina bud gör mig visare än mina fiender, ty för evigt är de hos mig.
Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd. 
Jag är förståndigare än de gamla, ty jag tar dina befallningar i akt." 
(Ps 119:98-100).

"HERRENS vittnesbörd är sant, det gör enkla människor visa." 
(Ps 19:8).

"Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, 
kommer ni inte in i himmelriket." 
(Matt 18:3).

"Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, 
för att du har dolt detta för de visa och kloka 
och uppenbarat det för de små." 
(Matt 11:25).

"Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? 
Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? 
Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, 
beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. 
Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. 
Men vi predikar Kristus som korsfäst, 
för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. 
Men för de kallade, både judar och greker, 
predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. 
Ty Guds dårskap är visare än människor, 
och Guds svaghet är starkare än människor." 
(1 Kor 1:20-25).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar