lördag 17 september 2011

Talar i Nattmössan

Sussande herrar (bild komp av Nephele)


Har ni någonsin hört eller snarare läst det vulgära uttrycket, som skanderades som en antikrigsprotest i USA: "Fighting for peace is like fucking for virginity"?

Jag kommer att tänka på denna provokativa slogan, när jag hör dessa båda herrar (Jan-Olof Johansson, biskop i Växjö stift samt Domprost Åke Bonnier) uttala sig om att "öppna upp för dialog och möte över religionsgränserna, dock utan att göra avkall på den kristna tron eller gudstjänsten."
Åke Bonnier betonar att det var en "kristen gudstjänst. Fast med interreligiösa inslag."
Sedan när kan en gudstjänst kallas kristen, som delar Bibelns frälsande budskap med två andra religioner vars budskap inte leder till frälsning?
Är det att "ha dialog"?
"Gudstjänst är aldrig ett mångkulturalistiskt jippo", yrar de vidare i sina nattmössor.
Och det är klart, det kan de säga, med all den uppblåsta pondus de kan uppbåda.
För uppenbarligen har gudstjänstens sanna syfte tjänat ut sin roll i den sociala inrättning med politiska hänsyn denna kyrka förvandlats till.

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift, säger: "Mångfald i gudstjänsten, hellre än segregation".

Jag säger: Kyrkans uppgift är att värna om ALLA människor, värna ALLAS själar, motverka segregation liksom det är allas vår uppgift att motverka denna fruktansvärda klyfta segregation innebär.
Kyrkans uppgift, dock, är INTE att fråndra sig ansvaret att värna i syfte att förmedla det frälsande budskapet och istället upplåta ett "andligt smörgåsbord" under kyrkans tak, där medlemmarna kan välja vilket som passar dem bäst, eller föralldel äta av allt.
Jag vill minnas att Jesus har sagt: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta."

Det står i och för sig också i Bibeln: "De många som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam".


/Nephele

SvD, Dagen, Dagen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar