Tidningen Dagen (27/9) rapporterar om den iranske pastorn Yousef Nadarkhani som riskerar dödsstraff för sin tro. Tidningen skriver att han i värsta fall riskerar avrättning redan på torsdag. Han har tidigare (september 2010) dömts för avfall från Islam. Man undersökte om han tidigare varit muslim, vilket han inte varit, men pga att hans förfäder varit det kan han komma att betraktas som avfälling.
I länder med muslimskt styre betraktas avfall ifrån Islam som något mycket allvarligt som kan medföra dödsstraff. Man har mer överseende med att kristna vistas i trakten. Det är värre när en muslim konverterar och blir kristen, eller om en kristen försöker övertyga människor till kristen tro. En av åtalspunkterna mot Nadarkhani är just evangelisation.
För omkring tio år sedan chattade jag mycket med muslimer via IRC på en internationell chat. En gång kom vi in på ämnet Apostasy eller avfällighet från Islam. Jag tog då upp frågan hur de närvarande såg på dödsstraff, och en muslim i Italien svarade då att han inte tycker att länder som avrättar avfällingar gör fel. Han resonerade så att om man lärt känna Allah och sedan lämnar Islam, så förtjänar man inte längre livet, eftersom också Gud förskjuter en sådan.
Många västerländska muslimer brukar annars inte stå för den här typen av våld och straff. Dock tycker jag att de hörs för lite i media från muslimer när det gäller de grymheter som begås i Allahs namn. Istället brukar de understryka att Islam står för fred.
Nadarkhani kan säkert komma undan straff genom att förneka sin Frälsare, och avsvärja sig sitt hjärtas övertygelse. Han står med andra ord inför samma typ av förföljelse som urkyrkan stod inför, då de många gånger fick välja mellan att dö, eller att förneka Kristus och offra åt avgudar. Det var en svår tid för de kristna. Många gick frimodigt döden till mötes eftersom de trodde på de dödas uppståndelse och inte ville förneka sin frälsare. Andra kom till korta och förnekade sin Frälsare. En del av dessa ångrade sig senare, och togs upp i kyrkan ändå. Mer om detta går att läsa i Eusebius Kyrkohistoria, en sammanställning från omkring år 300 e.kr som tar upp mycket av det som hände de kristna från apostlarnas dagar och framåt.
Vi kristna som lever i ett land där det inte förekommer fysisk förföljelse bör be för de människor som har samma tro som vi, och riskerar sina liv. Det måste vara Guds vilja att vi ber för dem.
Klicka här för att läsa mer vi har skrivit om förföljelse i denna blogg.
/Shadow
Dagen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar