onsdag 14 september 2011

Bristande bibelkunskap = bristande förmåga att ta avstånd från villoläror

Tidningen Dagen (14/9) har frågat flera bibellärare på bibelskolor om de märkt någon skillnad när det gäller människors bibelkunskap förr och nu. Svaret är att man märkt att bibelkunskapen avtagit. En kursföreståndare säger:
"Man kan vissa bibelord, har brottstycken av kunskap men ingen övergripande helhetssyn på Bibelns budskap. Man hittar inte i Bibeln och ser inte helheten. 
Jag är född 1950 och har sett en sekulariseringsprocess som gjort att vi inte tänker bibliskt i någon större utsträckning längre. Intensiva tankeströmmar från media påverkar oss hela tiden, och gör det svårare för föräldrar och församlingar att påverka."
Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är för troende människor att verkligen fördjupa sig i Bibeln och vad den lär. Bibeln lär att utan fördjupad kunskap så är vi oförmögna att stå emot olika villoläror om tron. Det står att Gud gav den kristna församlingen apostlar, profeter, evangelister, herdar och lärare för att uppbygga kristenheten
"...tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus. Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus." (Ef 4:13-15).
Obibliska läror och villfarelser kan också ha sitt ursprung i bristande bibelkunskap, och bristande fördjupad insikt i Bibelns läror. Petrus skriver om Paulus brev: 
"räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna. Därför, mina älskade, då ni redan vet detta, var på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste. Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus." (2 Pet 3:15-17). 
I sitt andra brev till Timoteus ställer Paulus fram bibelkunskapen som det trygga värnet mot villfarelser, och för sann kunskap och helgelse:
"Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." (2 Tim 3:14-16). 
Jesus hade varnat för kommande falska profeter som kommer på ett försåtligt sätt, som vargar klädda som får (Matt 7:15), och det var inte ett fåtal:
"Många falska profeter skall träda fram och bedra många." (Matt 24:11). 
Denna förutsägelse om ett massivt avfall och om många falska profeter förutsade även apostlarna:
"Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida. Håll er därför vakna och kom ihåg att jag ständigt i tre års tid natt och dag har varnat var och en av er under tårar." (Apg 20:28-31). 
"Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror." (2 Pet 2:1) 
För att Jesu lärjungar skall förbli i sanningen krävs det att de prövar lärorna. Som Johannes skriver: "Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen." (1 Joh 4:1). Ett sådant prövande förutsätter att det finns en måttstock, en säker regel på vad som är rätt och fel. Den regeln är Guds eget ord, en fördjupad kunskap om evangelium och en fördjupad kunskap om allt som Bibeln lär (Ef 4:13-15; Apg 20:27; Joh 17:17). Vi uppmanas att hålla oss till Skriften som till ett ljus som lyser på en mörk plats, därför att den, till skillnad från andra böcker, är Guds eget ord (2 Pet 1:19-21). Guds ord ger själen nytt liv, och gör enkla människor visa (Ps 19:8).




Hela psaltarpsalm 119, som är en ganska lång psalm, handlar om detta ämne rakt igenom, om människans förhållande till Guds undervisning, och vilken kraft Guds ord är, hur tröstande Guds ord är, vilken insikt Guds ord ger, vilken kunskap gentemot villfarelser osv. 
"Hur kär har jag inte din undervisning!Hela dagen begrundar jag den.Dina bud gör mig visare än mina fiender, ty för evigt är de hos mig.Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd. Jag är förståndigare än de gamla, ty jag tar dina befallningar i akt.Jag håller mina fötter borta från alla onda vägar för att ta vara på ditt ord.Jag viker ej från dina domslut, ty du undervisar mig.Hur ljuvligt smakar inte ditt tal! Det är sötare än honung för min mun.Genom dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar.Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig." (Ps 119:97-105).
Därför bör alla kristna vara angelägna om att läsa Bibeln, Guds ord, ja, läsa Bibeln om och om igen, "idissla" Ordet, memorera bibelställen, meditera över innebörden. Guds Ande undervisar och helgas oss genom Ordet. Och det är förutsagt att det skall komma en tid som kännetecknas av likgiltighet för, och aversion mot, Guds undervisning, en tid då människor dras till lärare som talar vad de tycker om att höra:
"Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå utmed den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter." (2 Tim 4:3).
För att förebygga detta uppmanas Timoteus att "predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning." (vers 2). Men kristna kan inte göra detta, om de inte själva fördjupar sig i det som Bibeln lär. 


/Shadow


Dagen, Dagen, Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar