torsdag 29 september 2011

Pat Robertson, förklaringen

Den 18 september utnämnde jag ett uttalande från en amerikansk baptistpastor, Pat Robertson, som "Veckans soptunnecitat".

"Alzheimers är en godkänd orsak till skilsmässa"

Glädjande nog har pastorn nu förklarat sitt uttalande, och förtjänar därmed upprättelse.

"- Någon bad mig om råd och det jag sa spreds över världen och missförstås"

I baptistpatorns tv-program "The 700 Club" (CBN), ringde en tittare in och bad om råd.
Han hade utvecklat en bitterhet gentemot Gud, efter att hans fru glidit in i en en svår Alzheimer och inte längre kände igen honom.
Han berättade också att han till följd av denna kris börjat träffa en annan kvinna.

Det råd som Pat Robertson gav, missförstods och bör förstås i sin kontext, menar pastorn.

Han förklarar att han menat "att otrohet inte är bra och att mannen istället borde ordna upp sitt förhållanden till hustrun.
- Det var ett råd till den mannen och inte en allmän undervisning för världen, sa han bland annat och hänvisade till att han varit gift i 57 år och att makarna stått varandra bi i nöd och lust.
- Det är så det ska vara. Jag skulle aldrig uppmana någon att lämna sin sjuka make eller maka."


Ur det här perspektivet blir rådet genast mer förståeligt.
Om vi bortser från det faktum att jag inte gillar tanken på "offentlig själavård", så finns det onekligen individuella situationer där ett råd från en andlig vägledare, som en präst, måste ha hela sammanhanget med sig för att inte bli missförstått och taget för en allmänt praktiserad lära eller generellt råd.

Gud vill inga skilsmässor, men liksom i alla andra själavårdsärenden, måste varje givet exempel behandlas som unikt, med hänsyn tagen till konfidentens hela situation.
Med detta sagt, menar jag givetvis inte att Bibelns sanning är individuell och upp till var och en att tolka godtyckligt.
Men att ett rådgivande samtal kan bli väldigt galet om något samtalsstycke rycks ur sammanhanget, det är givet.

Ännu mer givet är att själavård över telefon, särskilt i en offentlig TV-studio där tiden är knapp, knappast är att rekommendera då upplägget nästan ber om problem.
Men det är inget jag tänker avhandla nu.

Rätt eller fel råd av Robertson? Är han uppriktig, eller är detta endast en "snygg räddning"?
Upp till Gud att bedöma, men i mina ögon har hans uttalande fått en helt annan innebörd nu, då man ser alternativet den alzheimersjuke kvinnans make valt, samt hur Robertson förklarat sitt råd.

Dagen

/Nephele

Endast Gud Ser Våra Hjärtans Sanning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar