lördag 25 juni 2011

Är det så viktigt att ta i detta egentligen?

Jag tror att det finns en huvudorsak till att så många människor, i alla fall i den här delen av världen, är så likgiltiga inför kristendomen.
Som får dem att att inte ens ta reda på; "tror jag? Tror jag på att Gud finns, att Jesus Kristus finns och att Han vandrade omkring på jorden för ca 2000 år sedan?"

Huvudorsaken tror jag är okunskap. Nu talar jag INTE om någon sorts högakademisk intellektuellt skolad kunskap förvärvad via universitet, om Bibeln och alla dess texter och grundtexter osv.

Utan snarare om dess (Bibelns) mest grundläggande och utan tvekan viktigaste budskap till DIG, och till MIG, till ALLA människor på jorden!

Nämligen förlåtelsen.

Bibeln talar om en förlåtelse för oss, vilken förlåtelse, undrar du kanske?
Vad har du gjort för fel..?

Jag ska återkomma till den biten.

De andra orsakerna jag antydde, handlar om förvirring och rädsla/förutfattade meningar.
Vad gäller förvirringen är den lätt att förstå, det räcker att se sig omkring på alla kyrkor som finns idag, för att kunna konstatera den.

Har alla kyrkor samma Gud? Vad skiljer dem åt? Kan jag bara välja en om jag vill gå till någon, eller krävs det olika saker av mig hos olika kyrkor? Är Jehovas Vittnen samma kristna som pingstvänner..? Det ÄR väl att vara kristen när man går regelbundet i kyrkan?



Frågorna kan vara många!!

Vad gäller rädsla och förutfattade meningar skulle jag nog vilja påstå att detta är en ganska så stark punkt som direkt återkopplar till huvudorsaken jag nämnde: okunskap.

Jag har märkt att åtskilliga gånger när jag talat med icke-troende rent allmänt, men även med många andra som aktivt valt bort Gud eller tror att de har en hygglig bild av vem och hur Han är, så har jag konfronterats med en hejdlöst fel Gudsbild!

Den varan har jag även själv haft mycket av tidigare, så jag vet vad det innebär.

Det är inte alls ovanligt att mötas av de här uppfattningarna: "kristna får aldrig ha roligt", "kristna måste hela tiden lyda en massa hårda regler", "kristna får inte lyssna på hårdrock", "kristna som inte går till kyrkan på söndagarna, är egentligen inte "riktiga" kristna, "kristna är skittråkiga människor, allt är bara synd synd synd", "kristna som inte lyder Gud hamnar i helvetet".

KA-BOOM!!

Minns ni att jag skrev att vi förhoppningsvis kommer att ta livet av vissa myter och felaktiga uppfattningar i den här bloggen, längs vägen..?
Vi har att göra, men det är en njutning att få göra det *L*
Att få förklara och ge Sanningen, så som Bibeln själv ger den till Människan.

Fundera på den här frågan, ställ dig den, tills nästa gång jag skriver:

"Är det nödvändigt för mig att ta ställning till Gud? Måste jag ta reda på om jag har en tro eller inte?"

Skriv gärna i kommentarsfältet hur just du tänker angående det, eller något annat du funderar över!

/Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar