lördag 25 juni 2011

Jag sade i min ångest: Alla människor är lögnare

Jag blev kristen när jag var cirka 20 år. Jag hade då levt ett liv i sus och dus, och kände mig utanför det mesta. Jag var kritisk mot mina föräldrar, mot skolan, mot samhället, mot allt. Jag hade mycket ångest och försökte bedöva det på många olika sätt, även på kemisk väg. 


Jag drogs till de utstötta. De annorlunda. De som inte är "svenssons". Jag trivdes inte med dem som är "vanliga" eller "etablerade". Jag kände mig så annorlunda och jag sökte mina egna vägar. 

En dag läste jag Bibeln och blev träffad av det som stod där. Jag insåg att "Om detta är sant så är jag förlorad, för jag lever inte rätt". Men så läste jag många ord av Jesus, där han säger "Den som tror på mig..."  Han säger t.ex: "Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet." (Joh 5:24). "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör" (Joh 11:25). Och jag kom till tro. Jag blev en kristen.

Men blev jag en helt annorlunda människa? Jag förändrades inuti, och jag fick en del nya värderingar. Jag började förlåta dem som jag var så bittra emot, både föräldrar och samhället. Och när jag började förlåta så var det som om en stor börda lättade ifrån mig. Jag var både förlåten, och kunde förlåta andra. Men visst är livet fortfarande fullt av mörker och ångest ibland. Livet är inte som en stor smiley bara för att man är kristen. 



Då, när jag precis blivit kristen, fann jag en bibelvers som jag tyckte stämde så bra in på mig. Det blev liksom "min" psaltarpsalm. Det är psaltaren 116. Där står bl a

"Du har räddat min själ från döden, 
mitt öga från tårar, min fot från fall. 
Jag skall vandra inför HERREN i de levandes land. 
Jag tror, därför talar jag, jag som plågades svårt, 
jag som sade i min ångest: "Alla människor är lögnare."

Hur skall jag kunna återgälda HERREN 
alla hans välgärningar mot mig?" 

Gud bryr sig om också de som kommit mycket långt bort ifrån Gud,
de som känner sig utstötta och annorlunda.
De som går sina egna vägar.
De som har ångest och tycker att alla människor är lögnare.
Bibelns Gud är inte till endast för de människor som är på ett visst sätt,
och han är full av kärlek och förlåtelse.

/Shadow
(bilder tecknade av Shadow)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar