onsdag 29 juni 2011

Samtal om Knutby (Avslutande del 2)

Roger: Jag tycker ändå att Knutby är ett skrämmande exempel på vad som kan ske 
i religiösa grupper.
Johan: Det tycker jag med, och det är min poäng. Jag håller med dig. Men gör man 
som urkyrkan gjorde, och som reformatorerna gjorde, och som många kristna sam-
fund gör idag, att man använder Bibeln som rättesnöre och inte lyssnar till självut-
nämnda profeter, då kommer man inte gå fel. Då kan inte en människa ställa sig upp 
och säga att han är förmer än andra och att man skall lyssna till honom som om han 
vore Gud själv. 
Roger: Jag förstår din poäng. Men håller du inte med om att Knutby på något sätt ex-
emplifierar religiöst vansinne? Och hur skulle något sådant hemskt kunna ske där 
man inte är vidskeplig eller religiös?
Johan: I Knutby ser jag flera saker. Dels en osund teologi, bl a det jag precis talat 
om. Och dels så verkar där ha funnits en psykiskt sjuk person, kanske med person-
lighetsstörning, jag tänker på Barnflickan, och dels en psykopat, Helge Fossmo. 
Roger: Det är väl för att de var religiösa? I sådana sammanhang samlas det känslo-
människor som drivs av impulser och drifter, även om de menar att det är från Gud.
Johan: Ja, så är det nog. Men sann andlighet, biblisk andlighet, handlar om att hålla 
sig till vad Guds ord har uppenbarat. Den här typen av känslomässig andlighet, där 
man skapar en atmosfär i gudstjänsterna med massuggestion, eller där man i sitt 
högmod menar sig stå i en slags direktkontakt med Gud, utanför Bibeln, tar jag av-
stånd ifrån. 
Roger: Sånt här skulle i alla fall inte kunna hända bland människor som inte tror på 
Gud. Jag tycker att du skyller saken på psykiska sjukdomar fast det nog egentligen 
handlar om religiositet. 
Johan: Menar du på fullt allvar att du tror att ateism skulle vara någon slags garanti 
för att man inte skulle bli våldsam eller mordbenägen? Vad tänker du då om t.ex. 
killarna som sköt ihjäl en massa skolkamrater i Columbine? De gjorde en rätt stor 
poäng av att de inte tror att det finns någon Gud. En av dem satte också sin pistol 
mot en tjej och sa "Tror du på Gud?" Hon svarade "Ja" och då sköt han.
Roger: De där unga killarna var inte friska. De var ju mobbade och mådde inte bra. 
Johan: Nu psykologiserar du ju själv. Har du föressten läst om den svåra förföljelse 
som en del kristna fick utstå i det forna Sovjetunionen? Den underjordiska kyrkan 
har flera berättelser om hur en del som torterade dem kunde plåga dem och hänvisa 
till att "Det finns ju i alla fall ingen Gud, och ingen domedag. Jag gör som jag vill!"
Roger: Du har funnit två exempel. Men jag menar att religion bara leder till konflikter, 
våld och krig, oavsett om det handlar om de irländska konflikterna, Muslimska terror-
ister, George Bush eller korståg. Överallt där kristna tror att de har Gud på sin sida 
där blir det krig och våld. Religion är något ont och primitivt, helt enkelt.
Johan: Tycker du att de samhällen där man försökt leva utan Gud har lyckats bättre?
Roger: Vilka samhällen menar du?
Johan: T.ex. de samhällen som byggdes upp av Stalin, Mao Tse Tung och Pol Pot. 
De hade en ateistisk prägel, och de har begått enorma mängder mord, mer än 
Nazityskland begick, och de har bedrivit hård förföljelse mot andra. 
Roger: Men det var ju utifrån deras politiska agenda som våldet uppstod. Inte på 
grund av att de var ateister.
Johan: Vad spelar det för roll. De är exempel på samhällen med ateistisk prägel. 
Roger: Men du kan ju inte ta dem som exempel. De hade ju inte bara ateism utan 
också en destruktiv politisk ideologi och en dyrkan av vissa personer. Därför är de 
inte representativa.
Johan: Ungefär så ser jag på Knutby. De är inte representativa för de hade inte 
endast kristen tro, de hade också andra inslag, som inte kan stödjas med Bibeln, 
och där finns utan tvivel en slags personkult. Man såg upp till och lydde sina ledare 
på ett osunt sätt. 
Roger: Så vad är din slutsats?
Johan: Att människan är syndig, och därför ser vi att det finns krig, våld, mord och 
övergrepp i världen, både bland ateistiska grupper och bland religiösa grupper. Men 
ingen kan med bibelstöd bedriva inkvisition, korståg och häxbränning, eller begå otukt 
och mord, som i Knutby.
Roger: Men kristna kyrkor har haft sådana inslag. 
Johan: Ja, och det smärtar mig enormt. De har nog gjort mer skada för kristenheten 
och för Jesus än ateister gör. De blir en slags ursäkt för människor att inte lyssna till 
Jesus. Det onda i både Mao's kina, Nazitystkland och i Knutby är ju bristen på kritiskt 
tänkande, brist på moral, och att det förekom massugestion, pga att man lyssnade 
på sina ledare. Men Bibeln uppmuntrar inte till någon slags blind tro på religiösa 
grupper. Tvärtom. Den varnar massor för sådant, och vill att människor endast skall 
lyssna till Bibeln. Vi skall inte tro på kristna, vi skall tro på Kristus.
Roger: Jag tror inte på Kristus. 
Johan: Min önskan är i alla fall att du skall lära känna Jesus, för han är Guds Son och 
din Frälsare. För att göra det behöver du varken tycka om vissa kyrkor elle kristna 
människor. Jesus har inte uppmanat oss att tro på eller försvara kristna människor. 
Han vill att vi skall tro på honom, ta emot förlåtelsen från Gud, och följa honom. 
Knutby äcklar mig, lika mycket som det äcklar dig, skall du veta. 
 


 
 
/Shadow 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar