fredag 28 oktober 2011

Guds och Beliars hus

I Nacka håller man på att bygga en gemensam lokal för muslimska, katolska och svenskkyrkliga församlingar. Projektet kallas för "Guds hus". Det beskrivs som ett försök att skapa en "mötesplats". Det är ett "multireligiöst projekt". Projektledaren och prästen Henrik Larsson säger: "1900-talet var ekumenikens århundrade. 2000-talet kan bli religionsdialogens sekel. Hur vi troende hanterar våra relationer kan få stor betydelse för samhällsutvecklingen. I en tid av etniska, kulturella och religiösa spänningar vill vi vara ett exempel på att ett mångkulturellt och mångreligiöst projekt fungerar."


Ja, kanske går vi in ett sekel som färgas av mångreligiositet. Personligen har jag inget emot dialoger och samtal mellan olika religioner, dvs att man försöker förstå varandras tro och kulturer, och att man personligen opponerar sig mot fördomar som man hör omkring sig om olika grupper. Jag tycker inte heller att det är fel att man använder samma lokaler. Fattigare församlingar kan ju t.ex. behöva hyra samma lokaler som andra trosinriktningar och religioner använder sig av. Inget fel med det. 


Men jag reagerar på att projektet kallas för "Guds hus". Det är så missvisande. 


Jag har själv läst igenom stora delar av Koranen och mängder av hadither (traditioner om Muhammed). Inom Islam förnekas att Jesus är Guds Son och att han har försonat världen med Gud. De förnekar alltså både hans person och hans gärning. Med en sådan tro är man inte Guds barn, enligt NT, utan lika främmande för den sanne Guden som vilken annan hedning som helst, hur mycket man än talar om Jesus historiocitet, att han var sänd av Gud och att han föddes av en jungfru. Katoliker förnekar inte dessa saker, men de förnekar att en människa blir frälst av nåd endast, genom tron, utan gärningar. 


Vad gäller förnekandet av Kristi person så fanns liknande företeelser redan på apostlarnas tid i form av gnosticism. Apostlarna är skarpa och tydliga gentemot sådan fundemantal förnekelse av frälsningsgrunden. Låt mig ta några exempel ur NT: 
"Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen. De är av världen och därför talar de vad som är av världen, och världen lyssnar till dem. Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande." (1 Joh 4:1-6).  
"Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist. Se till att ni inte förlorar det vi har arbetat för utan får full lön. Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära har både Fadern och Sonen. Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar." (2 Joh 1:7-11). 
"Käre Timoteus, bevara det som har överlämnats åt dig, och vänd dig bort från det oandliga, tomma pratet och invändningarna som kommer från det som kallas kunskap [gnosis] utan att vara det. Somliga har kommit bort från tron genom att bekänna sig till den kunskapen." (1 Tim 6:20-21). 
Man ger ett oerhört skumt budskap genom att bygga en gemensam lokal och kalla projektet för "Guds hus", som om de hade samma Gud. Det rimmar inte bra med detta ord: 
"Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige." (2 Kor 6:14-18).
Beliar är detsamma som Satan. Det var medvetet jag satte den något skarpa rubriken "Guds och Beliars hus". Jag tycker nämligen att kristna bör ge en tydlig bekännelse ifrån sig och inte kalla ett sådant projekt för "Guds hus" när olika religioner blandas. En tidig kyrkofader, Polykarpos, som var lärjunge till aposteln Johannes, skriver på ett ställe: "Låt oss vara ivriga att göra gott, undvika skandaler och falska bröder och dem som hycklande bär Herrens namn och vilseför tomma människor. Var och en som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är en antikrist. Den som inte bekänner vittnesbördet om korset är från djävulen, och den som förvränger Herrens ord efter sina egna önskningar och förnekar uppståndelsen och domen, han är Satans förstfödde. Låt oss därför lämna hopens tomma prat och de falska lärorna och återvända till den lära som från början har överlämnats till oss." (Pol Fil 6:3-7:2).


Även om det finns extremister på alla sidor, så lever vi samtidigt i en tid av stor kompromiss och falsk ekumenik. 


Personligen har jag inget emot muslimer och jag tycker att det är intressant att läsa om Islam (och katolicism också för den delen). Men man skall inte linda in grundläggande sanningar, som t.ex att den som förnekar att Jesus är Kristus, han har inte heller Gud till sin Far och Frälsare. 


Är inte "Guds hus" ett väldigt missvisande namn om man är kristen? Jag skulle också vilja påstå att vi lever i ett tidevarv då många är skickliga på att förstå och överse med skillnader men att de är dåliga på att ha den skärpa och det salt som apostlarna hade. De förkunnade ett evangelium som helt och fullt befriar syndaren och ger verklig frälsningsvisshet. Eftersom den frälsningsvissheten kommer av det rena evangeliet om Guds Son och vad han har gjort, så följer därav att den som förnekar honom också rycker undan frälsningsgrunden för sig själv och andra. Ty "hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta" (Apg 4:12).


En viktig grund för att kunna bemöta människor av andra religioner, varna för det som är felaktigt och bekänna det som är sant, men samtidigt förbli en kärleksfull vän, är att göra en tydlig åtskillnad mellan stat och kyrka, politik och religion. Man kan inte påstå att de tre församlingarna som skall ingå i "Guds hus" projektet historiskt sett har varit bra på att åtskilja detta. En kristen bör kunna vara god vän med muslimer och katoliker men ändå öppet kunna bekänna sanningen om på vilken grund en människa blir frälst. En kristen bör också ta avstånd ifrån främlingsfientlighet, rasism, fördomar, samt hot och trakasserier mot människor av annan tro. 


/Shadow


Dagen, Dagen, SvD

1 kommentar:

  1. Amen, Detta är en sund kristen undervisning. Som väl är pågår nu en intensiv debatt kring dessa frågor (Svenska kyrkan som pluralismkatalysator)inom Svenska kyrkan, bl.a i KT och bloggen "Kristen opinion".

    SvaraRadera