fredag 14 oktober 2011

Några anmärkningar på en märklig artikel om bibelsyn

Frilansjournalisten Gabriella Mellergårdh har i tidningen Dagen (14/10) skrivit om olika bibelsynener. Hon referar också till en del utsagor av Torsten Åhman, pastor inom Svenska Missionskyrkan. Ämnet är viktigt och intressant att ta upp, men när jag läste artikeln så såg jag en hel del uttryck och generaliseringar som jag reagerade på och som jag tänkte ta upp här.


För det första ogillar uppdelningen i tre bibelsyner: fundamentalistisk, evangelikal och liberal. Orsaken till min kritik av denna uppdelning är flera. Te.x.
  • Överhuvudtaget bruket av ordet "fundamentalist" vid beskrivningen av en bibelsyn där Bibeln räknas som helt igenom tillförlitlig och sann i varje detalj, och att Bibeln är Guds eget sanna och tillförlitliga ord. Det problematiska i detta är att den här bibelsynen överensstämmer bäst med hur Jesus och apostlarna läste sin Bibel, hur reformationens fäder såg på Bibeln och hur väckelsetidens kristna såg på Bibeln. Den bör alltså inte framställas om särskilt extraordinär eller konstig ur historisk och biblisk synpunkt. Det vore åtminstone mer korrekt att kalla det för en klassisk bibelsyn. 
  • "Fundamentalism" är ett värdeladdat ord. Artikeln framhåller t.o.m att "Den som har denna bibelsyn kan kallas bokstavstroende." Även bokstavstroende är ett värdeladdat ord. Det är ett polemiskt ord. 
  • "Fundamentalism" är ett ord som åsyftar en hel del olika saker. Det förknippas t.ex. med den muslimska fundamentalismen, som har sin egen historik och som har fått en hel del våldsamma uttryck i militära och religiösa sammanhang. Det kan också förknippas med en rörelse från tidigt 1900-tal och en grupp människor som reagerade mot den nya liberalteologin, bibelkritiken, upplysningstidens teologi. katolicismen m m, och som i en rad essäer samlade i boken The Fundamentals: A Testimony To The Truth försvarade grundläggande (fundamentala) trosartiklar väl grundade i den heliga Skrift, såsom Jesu jungfrufödelse, Jesu gudom, Jesu uppståndelse, Den helige Andes person, rättfärdiggörelsen genom tron, Bibelns gudomliga inspiration m m. "Fundamentalism" förknippas också med vissa grupper av kristna som läser Bibeln på ett konstigt sätt, som förvisso starkt betonar bibelordet, men brister i att lyfta fram allt vad Bibeln lär, och brister på att läsa texten i dess närliggande kontext och i ljuset av andra bibelord. Denna typ av "fundamentalism" skiljer sig avsevärt ifrån andra kyrkor som betonar Bibelns verbalinspiration, trons på en skapelse under sex dagar, realpresensen i nattvarden, Jesu underverk, person, jungfrufödelse, uppståndelse osv. De skiljer sig ifrån dessa grupper genom att de använder Bibeln fel och inte försöker förstå texternas sammanhang, utan hakar fast vid enskilda läror som de fanatiskt driver, ofta på ett lagiskt sätt, och i strid mot klassisk och biblisk tro. 
  • I begreppet "fundamentalism", eller i de övriga nämnda kategorierna, blir det omöjligt att få in t.ex. de små och halvstora lutherska frikyrkor, eller reformerta kyrkor också för den delen, där man tror på verbalinspirationen, skapelseveckan m m, men samtidigt läser Bibelns på ett nyanserat sätt och tar hänsyn till hur Bibeln framställer sig själv i olika sammanhang och genrer. 
  • Den "evangelikala" bibelsynen framstår kanske av artikelläsarna som den bästa och sundaste bibelsynen (för vem vill dra på sig öknamn som fundamentalist, bokstavstroende, eller förknippas med en bibelsyn som "inte tar hänsyn till poetiska omskrivningar, metaforer och symbolik i texten."). Detta är förrädiskt. Man framställer den evangelikala synen som den vettigaste, i relation mot den liberala synen och den skruvade "fundamentalistiska" bibelsynen. Samtidigt lämnas här öppet för att människan själv till sist måste avgöra vad som är sant i Bibeln och vad som inte är det. Att vissa ord är färgade av den "mänskliga sidan" av Skriften, och andra ord är Guds eget ord. Ordet "evangelikal" för tankarna till evangelium och evangelisk. Också det blir missvisande, eftersom de mest evangeliska förkunnarna som historien har haft, knappast har haft denna "evangelikala" bibelsyn där man räknar med felaktigheter och mänskliga inslag i texten. Luther, Kalvin och Zwingli hade nog klassifierats som fundementalister antar jag. 
  • Den "evangelikala" bibelsynen beskrivs såhär: "Mittfåran, där många frikyrkliga befinner sig, är den evangelikala bibelsynen som menar att Bibeln är en skrift inspirerad av Gud, en helig skrift och rättesnöre, men skriven av människor." Detta är en märklig beskrivning. Och varför tillägs ett "men"? De kyrkor som t.ex. tror på en sex dagars skapelsevecka tror också att Bibeln är skriven av människor, men de tror samtidigt  att Gud inspirerade Bibelns författare till att tala och skriva det som Gud ville. Det är kyrkor som helt enkelt tar sådana här ord i Bibeln på allvar: "Så säger David, Isais son, så säger den man som blev högt upphöjd. Jakobs Guds smorde, Israels ljuvlige sångare: HERRENS Ande har talat genom mig, hans ord är på min tunga." (2 Sam. 23:1-2). Eller Jesu ord: "David har själv sagt genom den helige Ande..." (Mark. 12:36) "Hur kan då David, driven av Anden, kalla honom Herre och säga..." (Matt. 22:43). Eller Petrus ord: "Mina bröder, det ord i Skriften måste uppfyllas som den helige Ande genom Davids mun hade förutsagt..." (Apg 1:16). Eller Paulus ord: "Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått från Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord.." (1 Kor. 2:12-13). "Därför tackar vi alltid Gud för att ni tog emot Guds ord som vi predikade och tog det till er, inte som ett ord från människor utan som Guds eget ord, något som det verkligen är." (1 Tess. 2:13)."Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud." (2 Petr 1:19-21). "Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet." (2 Tim. 3:16)
  • Artikeln framställer å ena sidan följande påstående: "Fundamentalist är ett skällsord i dag. Ingen vill bli stämplad som fanatisk. Och kanske är det därför som allt färre tror på Bibeln som bokstavligt sann", men å andra sidan så väljer artikelförfattaren att använda just fundementalism som alternativ till evangelikal och liberal, där man uppenbarligen inte tror att allt är bokstavligt sant och att det finns felaktigheter. 
  • Artikeln gör sammanfattning av den liberala bibelsynen "Så finns också den liberala bibelsynen som utgår från empiri och vetenskap, alltså att bara det som bevisats erfarenhetsmässigt kan anses vara tillförlitligt." Empiri och vetenskap är positiva saker. Men det är inte så att den liberala bibelsynen har mer vetenskapliga eller empiriska stöd för sin bibelsyn. Det är inte heller en förutsättningslös bibelforskning. Den är i stället vinklad på det sättet att man tvingar textstycken som framställer profetior och övernaturliga inslag till att ha inomvärldsliga (naturliga) förklaringar. Man har därför väldigt svårt att förstå att Daniel kan profetera om riken som ännu inte kommit på hans tid, utan söker då antingen läsa in att texten handlar om andra saker, eller att Daniel måste ha levt betydligt senare än man tidigare trott (utan att lägga fram hållbar evidens för detta). Man har också väldigt svårt för messianska profetior. Man tror ju inte att Messias var förutsagd. Därför söker man många gånger göra konstruktioner som förklarar hur övernaturliga inslag och förutsägelser kan finnas. Ibland blir dessa konstruktioner både ovetenskapliga och pinsamma, t.ex. genom att beskriva tronbeskrivningsritualer pga texten talar om den smorde konungen, och man inte vill att de skall handla om Messias. Detta trots att det inte finns några kända tronsbeskrivningsritualer i Israel från den tiden. Vidare gör man många underliga kopplingar till främmande religioner, såsom den babylonska, och tror att mycket stoff i Bibeln är hämtat därifrån, utan att det egentligen finns några som helst bevis för detta. Man ger alltså väldigt ofta uttryck för en personlig åsikt om den heliga Skrift, dess tillkomst och innehåll, som är starkt färgat av ett inomvärldsligt tänkande. Detta är inte särskilt vetenskaplig eller empiriskt i egentlig mening. Det mest neutrala och vetenskapliga borde vara bara låta texterna stå där, istället för att ständigt försöka "förklara" allt. Det är alltså inte en förutsättningslöst bibelforskning, utan en forsknings som är starkt färgad av vissa utgångspunkter. Man tar inte hänsyn till Bibelns egna anspråk utan spekulerar vilt och fritt för att ge naturliga förklaringar åt det övernaturliga.
  • Artikel beskriver att fundementalismen "inte tar hänsyn till poetiska omskrivningar, metaforer och symbolik i texten." Denna generlisering är märklig. Det finns kristna samfund som tror på vartenda ord i Bibeln, inklusive skapelseberättelsen och syndafloden, men likväl förstår att läsa Bibeln som den framställer sig själv, dvs att läsa historia som historia, liknelse som liknelse, uppenbarelse som uppenbarelse, syn som syn, poesi som poesi, ordspråk som ordspråk. Dvs att läsa Bibeln "naturligt", så som den framställer sig själv. Den som läser Bibeln som den framställer sig själv behöver inte undra särskilt länge över hur varje parti i skriften skall uppfattas, för det är inte otydligt. Och man läser egentligen första mosebok på precis samma sätt som man läser Uppenbarelseboken. Dvs när det står i texten att det fanns människor som hette Adam, Eva, Josef, Noa eller Johannes på ön patmos, då tror man att detta är sant, att det är verkliga människor som har verkliga erfarenheter. Och när det i texten står att Josef hade drömmar eller att Johannes hade en syn, då läser man det som just drömmar och syner. Inte konstigare än så. 
  • Artikeln framställer att de "evangelikala" beskriver sig som "bibeltroende", men att de också tror att det finns "felaktigheter" i Bibeln. Av de olika kategorierna som beskrivs tycker jag inte att den klassisk kristna bibelsynen, där man litar på allt som står i Bibeln, finns med. Alternativet till att ha Åhmans bibelsyn tycks vara att vara att man är ett nutcase som inte kan skilja liknelser från historia, eller att vara liberalteologisk och bibelkritisk. Det är alldeles för kategoriskt, snävt, och det utlämnar en lång rad teologer och förkunnare, och även större namn som Luther, Kalvin och Zwingli. 
Om Torsten Åhman står det: "Själv ställer han sig bakom den evangelikala, eller som han hellre uttrycker det - kristocentriska - bibelsynen som tar vetenskaplig forskning på allvar, men inte ser den metoden som tillräcklig för att bedöma Bibelns budskap." Jag förstår inte vad "kristocentrisk" har med detta att göra. Många av de som betonar underverkens verklighet, Bibelns verbalinspiration, skapelseberättelsens och syndaflodens sanning, är oerhört kristocentriska, i den bemärkelsen att de framställer Kristus som centrum och förtröstan på frälsningens budskap som hjärtat och kärnan, t.ex. de lutherska frikyrkorna världen över, eller många av de reformerta också för den delen. Många av dessa avvisar inte "vetenskaplig forskning" som sådan, men tar däremot avstånd ifrån ovannämnda bibelkritiska forskning som försöker "förklara" allting i Bibeln inomvärldsligt istället för att bara låta texten stå som den är. Med den formulering som Åhman använder lämnar dörren öppet för en slags kompromiss av Ordets sanning. "Kristocentriskt" tycks närmast vara ett ord som skall visa att man fokuserar på Bibelns budskap om frälsningen, under det att man kan ta avstånd från en hel del annat i Bibeln, typ? Det är ett förrädiskt uttryckssätt det där. 

Åhman säger vidare: "- Jag tror att Bibeln är skriven under gudomlig inspiration och ledning, men inte på ett mekaniskt sätt." Även detta är märkliga ordval. De kyrkor som håller fast vid den bibelsyn som t.ex. Luther eller Rosenius hade, kyrkor som tror på allting i Bibeln så som man gjort i alla tider (innan Upplysningens färgade teologi började färga de teologiska fakulteterna) tror inte heller att Bibeln är inspirerad på "ett mekaniskt sätt". Många tycks behöva sätta sig in i vad verbalinspirationen innebär. Gud använde sig av människor, deras naturliga språk etc utan att på ett mekaniskt sätt tvinga deras händer att skriva. Inte heller slängde Gud ned en färdig bok från himlen, såsom man tror inom Islam t.ex. De som tror på verbalinspirationen betonar att "Hela Skriften är utandad av Gud" (2 Tim 3:16) och att människor som drevs av Guds Ande skrev ned det som Gud ville att de skulle skriva ned (2 Petr 1:19-21). Därför kan de också instämma med Paulus som säger: "Men det bekänner jag för dig att jag enligt 'den vägen' som de kallar för en sekt, tjänar mina fäders Gud på det sättet att jag tror på allt som är skrivet i lagen och hos profeterna" (Apg 24:14). De kan instämma med Jesus som säger:"Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning." (Joh 17:17) och de kan bruka Skriften på samma sätt som Jesus, han som använde ett enda ord ur GT ("gudar"), motbevisade sina motståndare med det, och tillade "och Skriften kan inte göras om intet" (Joh 10:35). Jesus som t.o.m sa att inte det minsta tecken i Skriften skall förgå. Sådana kyrkor tror inte på en "mekanisk" inspiration, men de tror på vartenda ord i Skrfiten, att det är sant och tillförlitligt i alla sina uppgifter, trots att skrifterna har tecknats ned av människor. 

Åhman säger vidare: "Bibeln är Guds ord, men Guds ord har kommit till oss med människors ord. Minst ett 50-tal författare har varit involverade i Bibelns tillkomst, och de har levt under en tidsperiod av nästan 2000 år." Jag förstår inte varför detta "men" läggs in. Kristna i alla tider har trott precis det Jesus och apostlarna säger om Skriften, att det är Guds ord genom människor, att det är sant och tillförlitligt. Det är som om man med ordet "men" lägger in en reservation av att det skulle förekomma fel eller mänskliga brister i Skriften. Men den bibelsynen är inte den klassiska eller bibliska. Vi bör istället ha tillförlit till Gud, att han, som ju ändå har hela historien i sin hand, och som genom dessa skrifter presenterar och förmedlar något så viktigt som människans frälsning, också framför sanning i det han säger genom människor. Och det bör väl vara rätt uppenbart att Guds och människans motståndare, Satan, alltid på olika sätt, från urtiden och till idag, ständigt kommer med sitt "Skulle då Gud hava sagt...?" (1 Mos 3:1). 


För övrigt är väl Bibeln inte skriven av "minst ett 50-tal författare" utan snarare 40, och inte under en period av 2000-år, under snarare under en period av ca 1500 år (från 1400-talet f.kr till 100-talet e.kr). Just det faktum att det är Gud som står bakom "hela Skriften" (2 Tim 3:16) gör att det inte påverkar sanningshalten att de heliga apostlarna och profeterna har levt i olika länder, i olika tider, haft olika yrken osv. Vi kan precis som Jesus (han som själv är Gud) förlita oss på att Gud inte ljuger i sitt ord, eller misstar sig så att en människan kan tro "för mycket" på Bibeln. Jesus polemiserade aldrig mot något sådant, inte heller Paulus, de tidiga kyrkofäderna eller reformatorerna. Det Jesus och dessa övriga polemiserade mot var att man inte trodde på det som Gud uttryckligen säger. Jesus förmanar vid flera tillfällen sina samtida för att inte tro på Skriftens ord. Fariséerna och de Skriftlärda på Jesu tid var inte särskilt "bibeltrogna". De visar gång på gång att de upphävde Guds ords sanningar genom att förlita sig på människors omdöme om Guds ord, dvs Fädernas stadgar, människors bud, rabbiners utsagor osv.

Åhman: "- Alla har varit präglade av sin tid och sin kultur. Alla är vi fångade i vår tids tänkesätt, språkbruk, vanor och beteenden. Det finns inga människor som lever i ett kulturellt vakuum. När Gud skulle tala till oss tvingades han göra det i vissa kulturer. Hur skulle han annars ha gjort?" Instämmer fullt. Och med detta instämmer också de som enligt Åhman förmodligen skulle klassifieras som fundamentalister, människor som tror på allting i Bibeln, från skapelseberättelsen till uppenbarelseboken, att Jesus gick på vattnet osv, människor som inte tror att det finns en rad felaktigheter i Guds ord. 


De sex punkter som artikeln tar upp "att tänka på" vid bibelläsningen, är väldigt bra. 

/Shadow

16 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill bara uppmuntra! Väldigt bra skrivet.
    Mvh
    Carl

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att artikeln gjorde en mycket märkligt delning mellan evangelikal och fundamentalistisk bibeltolkning. Jag gillar egentligen inte något av dessa uttryck. Antingen tror man på Bibeln som inspirerade ord eller så gör man det inte.

    Att olika kristna som delar synen på Bibeln som Guds inspirerade ord ändå kan komma fram till olika tolkningar av till exempel skapelseberättelsen borde inte utgöra grund för att stämpla den ena gruppen som fundamentalister eller för den delen heller, den andra gruppen som kompromissande med Bibeln.

    SvaraRadera
  3. Tack för en bra genomgång. Jag reagerade som du när jag läste artikeln. Bra att du orkade skriva en så rejäl text. Jag länkar från min blogg.

    SvaraRadera
  4. Artikelns definition av evangelikal är inte heller korrekt. Med evangelikal menas vanligtvis det du kallar för klassisk bibelsyn, dvs att Bibeln är Guds ord, skrivet av människor och helt och hållet sann i allt som den påstår.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer Andreas och Jonas.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Intressanta kommentarer! Men jag tycker inte du problematiserar det här med att Guds Ord är "sant och tillförlitligt i alla sina uppgifter", som du skriver. Därmed gör du inte heller Åhmans definition av evangelikal bibelsyn rättvisa. Det finns t.ex. evangelikaler som tror på hela Bibeln OCH evolutionen, men en sådan syn ryms inte inom den sk "fundamentalistiska" eller "biblicistiska" bibeltolkningen. Om du menar att Bibeln är "sann och tillförlitlig i alla sina uppgifter" så måste du t.ex. tro att:
    - senapskornet är det minsta av alla frön,
    - solen snurrar runt jorden (Bibeln säger ju att Gud "stoppade solen"),
    - det finns en gräns för vattnet längst ute i havet,
    - Judas dog på två olika sätt - hängde sig OCH föll framstupa på en åker,
    - syndafloden täckte jordens högsta berg, inklusive Mount Everest, dvs. 8000 meter djupt vatten över den vanliga havsytan,
    - jorden har fyra hörn (detta är i vår tid ett bildligt uttryck, men på den tiden Bibeln skrevs så menade man det bokstavligt)
    - Saul begick självmord men blev också dödad av filisteerna.

    Ja, listan kan göras lång. Allt detta är saker som Bibeln framställer som fakta, så då måste det väl vara "sant" - eller?

    SvaraRadera
  7. Du har rätt i att det är viktigt att problematisera. Jag vill nu problematisera dina exempel och du får gärna motbevisa mig att jag skulle ha fel.
    1. "senapskornet är det minsta av alla frön". För det första, för att en uppgift i Bibeln skall kunna användas som exempel på att Bibeln inte skulle vara sann i sina faktauppgifter, så måste man ju välja exempel där det framgår att det framställs som objektiv faktauppgift, och att det inte är fråga om ett känt uttryckssätt, en liknelse, ett ordspråk, ett bildspråk med överdrifter och som skall exemplifiera till lokalbefolkningen utifrån deras vanor och språk osv. Jag har redan understrykit att poesi skall läsas som poesi, historia som historia, liknelse som liknelse. Annars läser man inte "som det står", utan då läser man Bibeln fel. Det är vanskligt att ta ett exempel ur en liknelse. Man omkullvälter verkligen inte Bibelns trovärdighet och sanning i sina sakuppgifter med det här exemplet. NT beskriver många liknelser av Jesus. NT beskriver också syftet med liknelser (Luk 8:10), och säger att Jesus "bara talade i liknelser till dem" (Matt 13:34; Mark 4:34) på ett sådant sätt att de ville lyssna (Mark 4:33). Du skriver i slutet "Allt detta är saker som Bibeln framställer som fakta". Jasså? Då är det upp till dig att antingen bevisa varför senapsfröet i Jesu liknelse skall uppfattas som världsomspännande faktauppgift, och hur du kan veta att Jesus inte vill säga "det är det minsta av alla frön [som ni brukar här i området och som producerar små träd och buskar]", eller att ta tillbaka exemplet med senapsfröet. Annars kan man ju lika gärna ta Jesu liknelse om liljorna och hävda att denna dels upphäver the-beauty-is-in-the-eye-of-the-beholder, och dels att det är en faktauppgift om liljors skönhet i förhållande till Salomos praktfulla kläder, eftersom Jesus faktiskt har konstaterat att liljorna är vackrare än Salomos kläder (Luk 12:27). Nej, sådana exempel ler man ju åt istället.

    Det är ju så att Jesus på flera ställen i olika liknelser använder senapskornet som exempel på något smått som blir väldigt stort (Matt 13:31; Matt 17:20; Mark 4:31; Luk 13:19; Luk 17:6). Fjellstedt skriver i sin bibelkommentar att judarna på "ordspråksvis" använde senapsfröet som en bild av det minsta föremålet. Jämför J. Lightfoot "From the Talmud and Hebraica", Vol 2, Kap 13 vers 23. I den babylonska Talmud (Ktubot 111b) skildras senapsfröet på ett liknande sätt i och med att det blev det något stort av något smått, oansenligt och till synes värdelöst. För att förstå språkbruk i Bibeln kan man ta hänsyn till hur ord och begrepp brukas i t.ex. Talmud, för den nedtecknade Talmud föregicks av muntlig undervisning som fanns redan under Jesus tid (där det benämns som de Äldstes stadgar). Det gjorde ju även äldre teologer som levde för över 150-500 år sedan och trodde på allt i Bibeln. Varför skall vi moderna människor vara fyrkantigare än dem? Senapsfröet är 1-2 milimeter i diameter. Troligtvis det lämpligaste fröet att använda i liknelsen med tanke på åhörarna. Han måste ta ett exempel som de kan relatera till och det måste vara ett frö som producerar buskar eller träd. Det vore mer absurt ifall Jesus i sin liknelse valde att nämna något frö som finns i en annan del av världen, och som de närvarande bönderna inte känner till eller själva brukar. Även Koranen använder senapsfröet som exempel för att beskriva en ringa storlek. Sura 21 i Koranen använder senapsfröet som exempel på Guds milimeterrättvisa på domens dag.

    SvaraRadera
  8. Men om du vill tvinga texten till att inte innehålla ordspråk, samtida språkbruk och förenklingar, så bör du lägga fram belägg för det. Jesus ger ingen hint om att han skulle beskriva världens samtliga frön här, men han hintar tydligt om att han beskriver frön som den palestinske bonden använde när han sådde, för det står att himmelriket är likt ett senapsfrö "som en man tar och sår i sin åker." (Matt 13:31). Det stämmer att det svarta senapsfröet var det minsta fröet som bönderna brukade i området. Det är uppenbart för alla som studerar Bibeln att Jesus, i synnerhet i sina liknelser, väldigt ofta anknyter till sina åhörares värld med deras vanor och traditioner, för att de lätt skulle förstå (t.ex lokala företeelser kring bröllop, vintillverkning, sådd, skörd, fiske, tjänare osv). Det sägs att den svenske bonden i det gamla bondesamhället hade mycket lätt att ta till sig Jesu undervisning pga Jesus talar om sådana ting som vanligt enkelt folk kan relatera till i sin vardag.

    När Jesus anger att det är "minst" så är det i en kontext där det står i relation till dess senare storlek i förhållande till andra köksväxter, och dess nytta för fåglar. "Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst bland alla köksväxter och blir som ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo i grenarna.". Det var ett inte särskilt stort träd, en manshöjd eller två, men det var större än alla andra köksväxter man hade, och fåglar kunde ses bygga sina bon där. Så är det än idag:

    http://www.speaknewthings.com/wp-content/uploads/2011/04/mustard-seed-in-palm.jpg

    http://24.media.tumblr.com/tumblr_l26jnscVRG1qb9yj1
    o4_500.jpg

    SvaraRadera
  9. 2) "solen snurrar runt jorden (Bibeln säger ju att Gud "stoppade solen").

    Så står det inte. Det står "Och solen stod stilla och månen blev stående" "Solen blev stående mitt på himlen och gjorde sig ingen brådska att gå ner för att fullborda dagen." (Jos 10:13). Ett underverk skedde, för det beskrivs som ett extraordinärt underverk av vars slag aldrig skett förr eller senare (vers 14). Platsen var det stod stilla anges som "på himlen", dvs den himmel vi ser ovanför oss med våra ögon. Att solen står stilla där anger inte huruvida jorden snurrar kring solen eller huruvida solen snurrar kring jorden. Det som beskrivs är helt enkelt vad man ser med ögonen. Den stod stilla där istället för att gå ned (vers 13). Det är ju ingen som ifrågasätter bruket av uttrycket "solen gick upp" eller "solen gick ned". Alla vet att det är sagt utifrån människors synvinkel, och man tror inte att den som säger så hävdar att solen rör sig upp och ned som en jojo.

    Det hissnande är underverket, hur det nu gick till. Tiden och dagen förlängdes på ett eller annat sätt, utifrån en människas bön, för att slaget skulle förlängas. Syftes är väl att om det hade blivit kvällning och natt, så hade striden inte kunnat fortsätta på samma sätt på den platsen, men Gud var ju med Israel, det löftesfolk som lagen och frälsningen kommit till, och utgått från. "Ty HERREN stred för Israel" (vers 14). Gud gjorde en hel del under för att skydda och välsigna (och bestraffa) Israel. Att platangivelsen för solen endast är beskrivet utifrån hur vi människor ser solen vandra över himlen (och inte med astronomiska mått så att säga) framgår tydligt i sammanhanget: Den bön som Josua bad angav var på himlen solen och månen skulle stanna för människors synfält, solen skulle "stå stilla i Gibeon", och månen "i Ajalons dal". Härmed är det tillräckligt beskrivet vilken synvinkel saken beskrivs ur, dvs ur stridsarméns synvinkel. Sen är det en annan sak att detta är ett hissnande och underbart underverk, och att vi inte vet på vilket sätt Gud åstadkom detta. Men det är en helt annan sak. Det är f ö vanligt i Bibeln att det som sker i himlakropparna och på jorden beskrivs utifrån människors synvinkel. Bibeln tillför inte massor av ny kunskap (om ens någon) om geografi och astronomi som människor inte redan hade. Bibeln innehåller sanningar även i sina sakuppgifter, men beskriver dem ofta från människors synvinkel. Det är ju inte heller en kunskapsbok om astronomi, medicin, fysik osv. Det är en bok som förmedlar Guds frälsningshistoria. Men som sådan innehåller den inte osanningar eller sakfel. Det som skedde med solen (eller jorden) beskrivs som enastående (Jos 10:14), och bör betraktas som lika mycket upphävande av naturlagarna som när Jesus vandrade på vatten, gjorde brödundret, stillade stormar, förvandlade vatten till vin eller skapade enorma fiskfångster. Han som har skapat naturlagarna och hela universum har också makt över dem. I bibeln beskrivs bara undren, utifrån människors synvinkel, utan att gå in på hur det hela gick till. Vi får bara veta vad vi behöver veta. Ett under som påminner om detta är när Gud lät solens skugga förflytta sig bakåt en bit inför konung Hiskia (Jes 38:4-9).

    SvaraRadera
  10. 3) "det finns en gräns för vattnet längst ute i havet". Det där låter som en förutfattad mening om vad texten handlar om. Jag är inte säker på vilken vers du tänker på, men det finns flera bibelverser som beskriver hur Gud drar en gräns för havet. Men dessa framstår såsom gränser för var land, hav och berg skall finnas. Dvs det handlar om jordhöjning och jordsänkning som påverkar havsgränserna. Det kan beskrivas i samband med skapelsen och i samband med syndafloden. Vad jag vet står det inget om "längst ute i havet". Ge mig en vers som vi kan titta närmare på. Kanske tänker du på Ords 8:29 där det står: "när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grund". Där handlar det om gräns mellan hav och land i samband med att jorden form fastställs vid skapelsen. Det är samma typ av språk för havsgräns som används i psaltaren 104 där skapelsen eller syndafloden beskrivs: "Med djupet täckte du den som med en klädnad, upp över bergen stod vattnen. Vid din tillrättavisning flydde de, för ljudet av ditt dunder tog de till flykten. Berg höjde sig och dalar sänkte sig på den plats där du hade bestämt för dem. En gräns satte du som vattnen ej fick överskrida. Aldrig mer kommer de att övertäcka jorden." (Ps 104:6-9).

    SvaraRadera
  11. 4) "Judas dog på två olika sätt - hängde sig OCH föll framstupa på en åker".

    Det här ett klassiskt exempel på skenbar motsägelse. Motsägelsen håller nämligen endast om man förutsätter att båda som skriver om saken (i detta fall matteus och lukas) ger samtlig information om händelsen. Men det är ju ofta så med ögonvittnen att de inte ger fullständigt och uttömande information. Många gånger kan de komplettera varandra. Detta är inte alls ovanligt i de fyra evangelierna. Och detta stöder deras sanning snarare än att upphäva dem. Om de alla fejkade så borde de ha efterhärmat varandras formuleringar. Istället utgår de alla från vad de själva minns eller hört, och ibland får vi halva meningen, ibland hela, ibland en förenkling eller sammanslagning, ibland en fullständig.

    Helheten i detta fall synes vara att Judas hängde sig, och sedan föll han ned och sprack sönder. Det är inte ett osannolikt sceniario alls. Den plats som av traditionen kallas för blodsåkern eller krukmakaråkern (platsen där han dog), beläget strax utanför staden, är vid en brant sluttning, och den kan ha varit ännu brantare för 2000 år sedan. Av judarna var det orent att ha en död hängandes bland människor, särskilt i samband med sabbat och andra högtider. Det ser vi också av att de snart vill plocka ned Jesu kropp. Det kan mycket väl ha varit så att någon gick dit och skar av repet. I detta område fanns den plats där orena ting och sopor kastades. Kanske skar man ned och kastade liket utför denna sluttning för att han inte skulle orena området, och så att man kunde ta hand om den plats (blodsåkern eller krukmakaråkern) som han hade köpt. Det kan också ha varit så att trädets gren brast av kroppens vikt, och han föll ned på egen mark i dessa trakter, och ingen ville begrava honom på annan plats, då han var en självmördare och oren. Man lät honom ligga kvar, grävde sedan över honom, och ansåg att hela platsen var oren, och började bruka den som plats för gravar till okända och orena (icke judar). Det står ju att Krukmakaråkern blev till "begravningsplats för främlingar. Därför kallas den åkern än i dag Blodsåkern." (Matt 27:8).

    En verklig motsägelse förutsätter att saken verkligen skildras lika utfylligt i båda textsammanhangen och att det inte finns någon vettig förklaring. I detta fall finns det förklaringar. "THe law of Non-contradition" säger att "one cannot say of something that it is and that it is not in the same respect and at the same time", men det är ingen motsägelse att beskriva en sak på olika sätt eller synviklar, eller att välja att endast ta upp vissa aspekter. I det här fallet är det beskrivet av två olika personer, Matteus i hans evangelium, och Lukas i apostlagärningarna. Det synes som om Matteus beskrivit själva gärningen, självmordet, hur han gick och hängde sig, under det att Lukas skildrar det samtal som utspelar sig strax efter att detta skett, och då kroppen nyligen blivit funnen(åtminstone inom 40 dagar efter Jesu himmelsfärd, Apg 1). Det är egentligen inte konstigt att Lukas har beskrivit det annorlunda. Han återger ju ett samtal. I detta samtal beskrivs den döda kroppen, som man funnit och som det ryktades om i hela Jerusalem (Apg 1:18-19). Varför pratade man så mycket om denna kropp? Kanske för att den låg där, söndersprucken, med inälvorna ute, och med snaran omkring halsen, mitt i dagsljus. Det var något orent för judarna. Det blev ett samtalsämne. Petrus fokuserar på den sönderspruckna kroppen, inälvorna, och ryktena, dvs det som människorna i staden hade funnit och talade om. Apostlarna befann sig ju själva i Jerusalem, där de gömde sig i något rum. Det är i alla fall ingen motsägelse då uppgifterna kompletterar varandra, så som det ju ofta är i evangelierna och i andra ögonvittnesberättelser såsom WTC, Estonia osv. Det är ju också så att Matteus menar att han berättar vad som hände med Judas, under det att Lukas i apostlagärningarna menar att han återger vad Petrus sa vid ett givet tillfälle.

    SvaraRadera
  12. 5) "syndafloden täckte jordens högsta berg, inklusive Mount Everest, dvs. 8000 meter djupt vatten över den vanliga havsytan".

    a. Det finns fiskfossil i de trakterna (det säger även evolutionister och ateister).

    b. Det finns en ateistisk och evolutionistisk etablerad teori om att jorden genomgått olika förändringar då mycket liv utplånades, en av dessa är då omkring 98 % av allt liv på jorden utplånades genom vatten.

    c. landhöjning och landförsjunkning kan ha skett i samband med syndafloden, eller att vatten i hålor under marken frigjordes. Marianergraven är den djupaste platsen i havet och sträcker sig ned 11 034 meter. Om förändringar skett i jordplattorna kan enorma mängder vatten förflyttas, både dränka och frigöra land. Enligt Bibeln kom inte vattnet endast från regn, utan även genom att vatten kom underifrån, för det står att då "bröt alla det stora djupets källor fram" (1 Mos 7:11). Man skall alltså inte föreställa sig att syndafloden endast bestod i ett massivt och enormt skyfall eller störtregn. Det mesta av vattnet kom sannolikt underifrån.

    d. Denna katastrof har lämnat spår efter sig världen över, som vi ser med fossiler, träd som står rätt upp genom sedimentärlager som evolutionister tror tillhör olika tidsprioder, spår av djur som sprungit uppför berg, massgravar av djur, istiden på norra jordklotet, små och stora djur som avlidit omedelbart genom att fullständigt övertäckas i lera och annat medan maten fortfarande finns osmält i deras magar. Something obviously happened. Fossilfynden stöder syndaflodsberättelsen.

    SvaraRadera
  13. 6) "jorden har fyra hörn (detta är i vår tid ett bildligt uttryck, men på den tiden Bibeln skrevs så menade man det bokstavligt)"

    Vad har du för belägg att Bibelns författare trodde att jorden hade fyra hörn, och för att de inte använde det på samma bildlika sätt.

    Låt mig ge exempel som visar att det verkar åsyfta ett bildspråk:

    a. För det första är uttrycket inte vanligt i Bibeln, utan förkommer på några få platser, såsom i Jesajas profetior och Uppenbarelseboken (var annars kan man hitta detta uttryck?). Dessa böcker innehåller överhuvudtaget mycket bildspråk, för de består av syner, profetior, bilder. Man måste ta hänsyn till den genre som uttrycket förekommer i.

    b. I uppenbarelseboken är talsymbolikt vanligt överhuvudtaget, och i en vers där "jordens fyra hörn" omnämns nämns två andra fyrtal. "Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, så att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd." (Upp 7:1). Vi måste ta hänsyn till denna genre.

    c. Även detta ställe i Uppenbarelseboken är helt uppenbart fylld av talsymbolik och symboler "Och när de tusen åren har nått sitt slut skall Satan släppas ut ur sitt fängelse. Och han skall gå ut för att bedra folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden, och deras antal är som sanden i havet." (Upp 20:7-8).

    d. I jesaja kap 11 där jordens fyra hörn omnämns (vers 12) handlar det om återsamlandet av de kringspridda av folket. Hela det kapitlet är fyllt av bildspråk, för ingen läser ju andra verser där såsom konkret och icke-symboliskt tal. Där står om ett skott av isais rot (vers 1), som skall slå jorden med sin muns stav (vers 4), rättfärdighet och trofasthet är hans bälten (vers 5), vargar skall bo med lamm (vers 6), ett spädbarn skall leka vid huggormens håla (vers 8). Det är en messiansk profetia med mycket bildspråk.

    e. ovanstående bibelställen är de enda jag känner till och kan finna om jordens fyra hörn. Människor förstod dock att läsa sådant tal, för Hesekiel kunde ju tala om "landets fyra hörn" utan att landet var fyrkantigt utformat (Hes 7:2). Jordens fyra hörn handlar om att beskriva "så långt du kan gå åt varje håll, åt varje väderstreck". Uttrycket "fyra hörn" och "fyra väderstreck" kan ju även stå tillsammans: "Jag skall låta fyra vindar komma mot Elam från himlens fyra hörn. Jag skall skingra dem åt alla väderstreck" (Jer 24:36). De samtida läsarna läste "jordens fyra hörn" och "landets fyra hörn" på samma sätt som vi kan plocka upp Gunnar Anderssons bok: "KINESER OCH PINGVINER. En naturforskares minnen från Jordens fyra hörn" (1933) och förstå vad han menar.

    f. Om du tror att Bibelns författare ville hävda att jorden hade fyra hörn, och alltså var som en fyrkantig platta, eller ett ark, då måste du tycka att de avviker från detta när de på andra ställen framställer jorden sfärisk och rund: "Han spänner ut nordanrymden över det tomma och hänger upp jorden på intet" (Job 26:7). "Han är den som tronar över jordens rund..." (Jes 40:22). När Jesus talar om de frommas bortryckande på den yttersta dagen beskriver han dagligt arbete och nattlig sömn hos människor som erfar detta, fast det sker samtidigt, vilket tyder på en kunskap om att jorden är rund, att natt och dag är olika på olika platser på jorden (Matt 24:40-41; Luk 17:34-35).

    SvaraRadera
  14. 7) "Saul begick självmord men blev också dödad av filisteerna."

    Se min beskrivning av Judas och att en sak kan skildras olika av olika personer. I det här fallet så ljög mannen uppenbareligen om att han hade dräpt Saul. Han straffades ju genast efter för sina ords skull. Han trodde väl att han skulle vara viktig och from genom att stöta svärdet i kung Saul på hans befallning, något som han inte gjort, och när David får höra detta blir han upprörd, och straffar mannen till livet, förmodligen i tron att detta var sant: "Ditt blod komme över ditt eget huvud, för din egen mun vittnade mot dig när du sade: Jag har dödat HERRENS smorde." (2 Sam 1). Detta kapitel gör inte anspråk på att återge vad som hände, utan det gör anspråk på att återge vad en man sade om händelsen. Jämför vad jag skrev om Judas självmord tidigare. Saul dog genom självmord för det sägs uttryckligen i Bibeln. Han gjorde det genom att störta sig på sitt eget svärd (1 Sam 31:4). Den andre mannen ljög antingen om händelsen, vilket är mest sannolikt, eller hjälpte till att avsluta självmordet som inte lyckades fullständigt. En sak som talar för att det var en lögn var att mannen som berättade om händelsen är så orädd för att säga något sådant inför David, och att texten på minst två ställen säger att han var en Amelekit. Amalekiterna var ett nomadfolk som stred mot Israel, och som även Saul hade stridit mot. Denne hade annan syn på självmord och hjälp till självmord än Israeliterna hade, för saul hade ju bett sin egen vapenbärare att hjälpa till med självmordet, något som han vägrade (1 Sam 31:4). Amalekiten som ljög om händelsen hade uppenbareligen hittat kungens diadem och armband, som han överräckte till David, i hopp om att vinna något på detta. Saul begick i alla fall självmord. Det är dock inte helt omöjligt att Amalekiten hjälpte till att avsluta ett misslyckat självmord.

    Avslutningsvis. Ju mer man läser Bibeln desto mer framgår hur dålig grund påstådda sakfel och motsägelser har.

    SvaraRadera
  15. Stort tack Nehushtan för att du tog tid och svarade utförligt på alla frågor du fick av anonym. Det gjorde du bra. Jag har sparat dina svar för framtida användning. Tack!

    SvaraRadera