måndag 29 augusti 2011

Bästa Jesusfilmen?

Aftonbladet 29/8 rapporterar hur Israeliska myndigheter tröttnat på att många Jesusfilmer spelas in i andra länder än Israel. "The passion of the Christ" spelades t.ex. in i Italien. 


Jesus tvättar sina lärjungars fötter.
Ur Mel Gibsons The Passion of the Christ (2004).
Vilka Jesusfilmer tycker våra läsare är bäst? Skriv gärna en kommentar och rekommendera, och motivera varför! 

Själv tycker jag att den klassiska Jesus of Nazareth (1977) är utomordentligt bra. Den är vacker, varm, innehåller oerhört starkt skådespeleri, och dess extra inslag (som inte finns i Bibeln) påverkar inte så mycket i negativ riktning. 

Jag gillar också The Passion of the Christ (2004), som dock inte skildrar lika mycket av Jesu liv, förkunnelse och verksamhet som Jesus från Nasaret, utan endast fokuserar på hans sista dygn fram till korsfästelsen (och en kort scen av hans uppståndelse). Jag tycker att den är oerhört vackert filmad på många sätt. Liksom många andra tycker jag i och för sig att våldscenerna är lite "overkill", men inte på så sätt att de gör filmen dålig. Den är bara tung för ögat att se. Samtidigt var ju korsfästelsen som avrättningsmetod oerhört grym, och det är bra att man skildrar dess nakna brutalitet utan att sminka bort för mycket. Det som saknas i filmen är lite mer undervisning om hans lidandes syfte, innebörd och verkan.

Tja, vad finns det mer för Jesusfilmer?
  • I DVD-boxen med 13 skivor med bibelfilmer från Genesis till Uppenbarelseboken (2008) finns det också en Jesusfilm (Jesus heter den nog bara). Jag har inte sett den i sin helhet, men stora delar av den. Jag har väldigt svårt för den filmen. Jesus skildras som en hippie kille, typ, som springer omkring med lärjungarna och skrattar. När han frestas i öknen av djävulen (gestaltat som en man i kostym samt en kvinna i röd klänning) så finns det obibliska inslag, att Jesus skulle tömmas på sin gudom innan han frestas. Det är väldigt främmande för Bibelns lära om Jesu gudomliga och mänskliga natur. Hans gudom kan inte komma och gå, utan finns där hela tiden, även om han i sitt förnedringstillstånd här på jorden väljer att avstå från att bruka mycket av sin makt och härlighet. Det ingick ju i saken: att han skulle ställas under lagen, vara människa som vi, frestas men vara utan synd (Gal 4:4-5; Heb 4:15) "Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset." (Fil 2:6-8).
  • The Gospel of John (2003) ingår i serien The visual Bible. Jag har inte sett hela, endast delar. Men den verkar mycket lovande och bra. Kanske hamnar den bland mina favoriter. Jag tror att den följer Johannesevangeliet ordagrant. 
  • Miracle maker - Story of Jesus (2000), är en animerad Jesusfilm, med dockor och även tecknat. Jag har inte sett den. Jag såg att den också finns på youtube.
  • Jesus (1979), följer Lukasevangeliets text. Jag har inte sett den i sin helhet. Den har under lång tid funnits på internet att se gratis, textad till många olika språk inklusive svenska. 
  • Kristi sista frestelse (1988), eller the last temptation of Christ, är en bedräglig Jesusfilm med många obibliska slag, precis som boken den är baserad på. Jesus framställs på ett sätt som stämmer föga med Bibeln. Han "blir" Guds son, utan att vara det först. Han frestas på korset och faller i tanken för frestelsen att skaffa familj, upplever ett drömscenario (?) där han stiger ned från korset, bildar familj, lever ett långt liv på jorden, men ändrar sig sedan och ber om att få tas tillbaka på korset! Skådespelarna Willem Dafoe och Harvey Keitel samt regissören Martin Scorsese uppskattar jag annars. Men den här filmen är skräp ur ett andligt perspektiv, och späder bara på dumma teorier om att Jesus inte skulle ha varit Gud allt sedan evigheten och inkarnationen. 
  • Matthew (1993), ingår i serien the visual Bible. Jesus enligt Matteusevangeliet. Följer texten noggrant. Jag gillar inte hur Jesus gestaltas, men det är väl en smaksak. Han är liksom lite för amerikansk av sig, för mig.  Men det är ju bra att de följer texten. Den är bättre än många andra Jesusfilmer i alla fall.
  • Visste ni att Max von Sydow har spelat Jesus? Filmen heter Mannen från Nasaret (1965), orginalets titel är The Greatest Story Ever Told. Jag har inte sett den. Det skall vara von Sydow's första internationella film, sedan han mest varit känd för filmerna av Ingemar Bergman. 
Har ni tips på någon bra Jesus film? Skriv gärna och berätta!


/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar