onsdag 31 augusti 2011

"Ersättningsteologin"??

I en debattartikel i tidningen Dagen (30/8) tar Sven Nilsson i Örebro upp ämnet ersättningsteologi. Den står som motsats till kristen sionism, och hävdar att Bibelns profetior om Israels upprättelse handlar om det nya förbundets folk och dess samlande. Den kristna sionismen brukar däremot hävda att Israels folk skall återsamlas, återfå sitt land och få en massomvändelse till Kristus innan Han kommer tillbaka på domedagen. Man brukar grunda denna lära på ett antal profetior i GT, samt några ord i NT. Den tolkningen av Bibeln fick en stor uppsving i samband med bildandet av staten Israel på 40-talet. I gamla kristna tidskrifter från 40-talet har jag stött på hänvisningar till olika profetior i GT, och man hävdar att Israel till slut skall omvända sig till Kristus innan han kommer åter.  


Flera av de ord man hänvisat till i NT är inte applicerbara på det jordiska Israel. Ett klassiskt bibelord är Rom 11:26 där det står "det är så hela Israel skall bli frälst". En del har t o m gjort en helt felaktig översättning av detta bibelställe och översätter det såhär: "och sedan skall hela Israel bli frälst". Men kollar man grundtexten så betyder ordet aldrig "sedan".. utan det betyder alltid "det är så" eller "på detta sätt". 


En grundläggande missuppfattning är relationen mellan GT:s förbund och NT:s förbund. Det finns ju massor av messianska profetior, om Kristus och hans rike, där bildspråk används, där man talar om Davids son, Davids tron, herradömet, ett evigt konungarike, ett återsamlande av Guds barn från alla länder osv. Men detta handlar inte om det jordiska Israel, som Gud utvalde till att vara sitt folk, utan det handlar just om Messias eviga rike, som sprids över hela jorden och på så sätt återsamlar Guds sanna Israel. Precis som ovanstående bibelställe säger i sin helhet: "Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob." (Rom 11:25-26). 


Det finns också åtskilliga bibelställen som visar att det sanna gudsfolket Israel är det Israel som är omskurna i hjärtat och pånyttfödda genom tron på Kristus. För det första kan vi granska hur begreppet "Abrahams barn" används. Israeliterna på Jesu tid berömde sig av att härstamma från Abraham och därmed vara Abrahams barn (Joh 8:33). Johannes Döparen, som var den siste profeten, förklarar dock: "Och tro inte att ni kan säga till er själva: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud av dessa stenar kan uppväcka barn åt Abraham" (Matt 3:9). Och Paulus skriver: "Därför skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn." (Gal 3:7). "Det är ju inte änglar utan Abrahams barn han tar sig an." (Heb 2:16), ord som är riktade inte endast till judarna. 


Vidare används även orden "jude" och "israelit" om hednakristna. Det står: "Den är inte jude som är det till det yttre, och omskärelse är inte något som sker utvärtes på kroppen. Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven" (Rom 2:28-29). Och Paulus hälsar de hednakristna i Galatien: "Frid och barmhärtighet över dem som följer denna regel, ja, över Guds Israel." (Gal 6:16). 


Man brukar också hänvisa till en del profetior i GT om Israels återsamlande. Men det är viktigt att komma ihåg att, förutom att de messianska profetiorna handlar om judarnas och de hednakristnas insamlande i Guds rike genom evangelium, så finns det flera profetior som handlar om det jordiska Israels fångenskap, bortförande, skingrande och återsamlande som redan fick sin uppfyllelse innan Jesus kom till jorden. 


Det jordiska Israel var ett särskilt folk, med ett fysiskt land, ett fysiskt tempel, fysiska renhets- och strafflagar, fysisk krigsföring, fysiska landsgränser. Och detta folk var särskilt utvalt av Gud och betrott med att få Guds ord, Guds löften om messias. Men de messianska profetiorna har fått sin uppfyllelse i Kristus och i det sanna Gudsfolket, som består av både judar och hednakristna. Detta Gudsfolk har inget fysiskt land, inga fysiska renhets- och strafflagar, inget fysiskt tempel och offertjänst, utan dessa saker var ju skuggbilder av den andliga verkligheten som kom genom Kristus.  


Paulus lyfter i ett sammanhang upp de många fördelarna med att vara född jude, född i det jordiska gudsfolket Israel. Men direkt efter detta så förklarar han vilket det sanna gudsfolket är, det sanna Israel. Han skriver: 


"Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar det också i den helige Ande, ty jag har stor sorg och ständig vånda i mitt hjärta. Jag skulle önska att jag själv vore fördömd och skild från Kristus i mina bröders ställe - mina landsmän efter härstamning. De är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen. Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn. Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande. Ty ett löftesord var detta: Vid denna tid skall jag komma tillbaka, och då skall Sara ha en son." (Rom 9:1-9).


Jag vet att det råder mycket förvirring kring Bibelns lära om Israel, och det är inte konstigt, eftersom det finns så många som ivrar för den felaktiga synen och sprider den vidare. Men för er som verkligen är intresserade av att fördjupa er i ämnet har jag två böcker att rekommendera, som grundligt behandlar detta ämne. De finns att läsa gratis på nätet:


"Guds folk Israel, och grunden för dess existens" av S. Erlandsson [länk]
"Israels frälsning", av S. Erlandsson [länk]


Edit / Uppdatering: Tidigare var rubriken "Ersättningsteologin är Bibelns lära" och det stod även i texten. Jag har ändrat det nu. Jag trodde att ersättningsteologin var Bibelns lära eftersom den står som motpol till "kristen sionism". Jag har dock nu fått uppfattningen att ersättningsteologin är något annat än jag trodde. Det verkar vara ett ord som mest används av kristna sionister. Kanske åsyftas en verklig extrem position som är antisemitisk. Jag vet inte. Man kan i alla fall inte vara antisemitisk och kristen. Man må tycka vad som helst angående staten Israel, dess agerande, dess politik, eller vad vissa judar gjort genom historien. Antisemitism är dock i strid mot den kristna kärleken. Man riktar hat mot ett folkslag och trasslar in sig i konspirationsteorier. 

En kristen bör inte glömma bort att vi i det nya förbundet är inympade i det äkta olivträdet, och får del av de löften som givits åt Israel. När vi tror på Jesus Kristus som vår frälsare blir vi delaktiga i löftena som gäller för både judar och hedningar. Löftena utesluter inte Israel. Löftena ger oss inte anledning att vara högmodiga mot det jordiska Israel som avfallit och lever i otron. Istället bör vi bedja för dem, önska dem omvändelsen och vara ödmjuka. Paulus skriver kärleksfullt: "Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar det också i den helige Ande, ty jag har stor sorg och ständig vånda i mitt hjärta. Jag skulle önska att jag själv vore fördömd och skild från Kristus i mina bröders ställe - mina landsmän efter härstamning. De är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen." (Rom 9:1-5). Det är bibliskt att ta avstånd både från "kristen sionism" och "ersättningsteologin". Man bör hellre påminna om att vi är inympade och får del av något som från början inte var vårt. En kristen kan inte stå och hålla med antisemiter som tycker att Förintelsen under 30- och 40-talet var bra. Det har jag aldrig gjort. 

Jag har under lång tid debatterat med människor som förnekar förintelsen utifrån sina konspirationsteorier och sitt tunnelseende, men det är inte lätt eftersom de är så fanatiska. En bra bok är Van Pelt's "The Case For Auschwitz" som handlar om de bevis som användes under rättegången David Irwing vs Debora Lipstadt, och som främst berör lägret Auschwitz och dess bruk av gaskamrar. Man kan inte vara förintelseförnekare och samtidigt inte vara konspiratorisk. Orsaken är att det finns hundratals ögonvittnen i lägret som dag ut och dag in såg tåg anlände, människor skiljas åt under "selektionen", då de arbetsföra skiljdes från sin familj. Ögonvittnena såg barn, mammor ,äldre och sjuka vandra bort mot området där Krematorium II och III låg. Efter det sågs de aldrig mer. Där slutar också tågrälsen. Massor av människor försvann. Människor förlorade sina släktingar. Man måste tro på en rasistisk/antisemitisk konspiration (att alla vittnen ljuger för att de är judar) för att komma undan ett sådant massivt bevis av folkmordet på judarna i lägret Auschwitz. 

Som kristen bör man hålla isär religion och politik. Man kan ha vilka åsikter man vill om politik, även politiken i andra länder, som kristen. Man behöver inte vara överens om allt. Israel är inte utestängda ifrån löftena. De är dock förhärdade. Ungefär som den kristna kyrkan på vissa håll har förhärdat sig mot Guds ord och evangelium (framför allt den romersk katolska kyrkan). Löftena gäller också dem. Men de måste tro på dem och sluta förfölja sin Frälsare.
"En del förkunnare protesterar mot att Gamla testamentets löften tilllämpas på nya förbundets gudsfolk. De kallar det för en obiblisk ”ersättningsteologi”. Men här föreligger ett missförstånd. Enligt Bibeln finns det bara ett äkta gudsfolk, de troende, och en enda väg till Guds rike, till gemenskapen med Gud, den genom Herrens ställföreträdande frälsningsgärning. ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig”, säger Jesus Kristus. De kristna har inte ersatt Israel. Tillsammans med alla troende judar utgör de det sanna Israel. De är inympade i samma träd. Det äkta olivträdet har inte ersatts." (Israel som Guds tjänare. Seth Erlandsson. Småskrift. Biblicum 2012/1).

/Shadow

9 kommentarer:

  1. Ännuen antisemit som föklarar Gud vara en löftesbrytare....

    Vad i evigt förbund är det som inte är evigt?

    SvaraRadera
  2. Antisemitism är något tydligt definierat som hör ihop med rasism, och det är pinsamt att du använder ett sådant uttryck för att angripa en teologisk ståndpunkt. Därmed upstår förstås frågan om jag överhuvud taget skall svara dig. Jag skulle vilja rekommendera dig att först läsa de böcker jag länkar till, och du får gärna återkomma med seriösa frågor sedan.

    SvaraRadera
  3. Väl skrivet! Detta har, trots vad vissa förespråkare av dispensationalismen hävdar, varit den gängse synen i alla de historiska kyrkorna genom kyrkans historia. Och det har självklart inget med antisemitism att göra.
    Som Kolportören (Elsander) säger. "I historiens centrum står ett kors - inte en nation."

    SvaraRadera
  4. Antisemitismen är inte rasism. Antisemitismen är just vad den är: antisemitism. Idag är den gamla antisemitismen Levande och väl. Antisemitism är demonisk och har funnits med hela tiden sedan Judarna var slavar i Egypten,i Babylon, (Haman gav bäst uttryck för det då) under konflikterna med assyrierna, babylonierna och kulminerade under romarna som förstörde Jerusalem. Det demoniska i allt detta är att Satan alltid försökt förstöra Guds frälsningsplan. Satan visste att Israel är avgörande för Guds plan och försökte hindra Jesu födelse och liv.
    Efter Jerusalems förstörelse och Judarnas förskingring (nåt som Bibeln förutsade )Har anden av antisemitism fortsatt förfölja och förinta judarna. Inkvisitionen i Spanien, ut-drivningen och förföljelsen i England, progromerna i Ryssland och övriga länder i öst Europa förintelsen i Tyskland. Detta för att hindra Guds plan som genom profeterna säger att Gud själv skall samla de förskingrade tillbaka till det land Han har lovat åt Abraham Isaak och Jakob.
    Idag finns Israel som ett land där judarna har samlats återigen. Inte genom en mänsklig hand men enligt Guds ord och beslut.
    Satan rasar emot Israel idag eftersom Han vet att Jesus är på väg tillbaka denna gången som Kung. Han skall komma till Jerusalem. Inte till en Palestinsk Jerusalem under Muslimsk styre men till Israel.

    Romarbrevet 11
    15 Vad underbart det kommer att bli när de upptäcker Kristus! När de inte tog emot Guds erbjudande om frälsning betydde detta att han fick vända sig till resten av världen och erbjuda den sin frälsning. När judar nu kommer till Kristus är det lika underbart som när döda får liv igen.

    16 Och eftersom Abraham och profeterna är Guds folk, så är också deras barn det. För om trädets rötter är heliga, så är också grenarna det.

    17 Men några av grenarna på Abrahams träd, alltså några av judarna, har brutits av. Ni som inte är judar är som grenar från ett vilt olivträd, inympade i den äkta stammen. Därför får nu också ni den välsignelse som Gud lovade Abraham och hans barn, och ni får också del av den rika näringen i Guds eget olivträd.

    18 Men ni måste vara på er vakt, så att ni inte börjar skryta med att ni placerats där i stället för de grenar som bröts av. Kom ihåg att ni bara är inympade grenar, och att det inte är ni som bär upp roten utan roten som bär upp er.
    Vi har blivit inympade i Israel och

    SO DET ÄR EN VARNING TILL ALLA SOM FÖRHÄVER SIG. ÄVEN TILL DIG NEHUSHTAN! ATT FÖRHÄVA SIG och sätta sig och tränga undan Israel från sina lösten och plats ÄR ANTISEMITSM. Jag vill till och med hävda att detta är emot Guds vilja och plan.
    Om inte Bibel gäller som auktoritet i denna fråga och andra böcker är det du hänvisar till så vet jag inte vilken Ande du är fylld av...
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Vilken Ande jag fylld av (eller vi, för vi är ju två stycken som skriver i denna blogg, jag och min fru) framgår klart och tydligt för var och en som följer bloggen. Vi vill inget annat än lägga fram det som Bibeln lär, och att predika det rena evangeliet om syndares frälsningen genom Jesus Kristus, som är sann Gud och sann människa, kommen hit till jorden, ställd under lagen, plågad och dödad för våra synders skull, och uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull. Bloggen vänder sig också mot många villfarelser, såsom katolicism, sekularisering, bibelkritik, liberalteologi, ockultism, new age, den nya (o)moralen, abort, homosexualitet, otukt, laglöshet och legalism. Om det är en annan Ande än du har, får du själv och andra avgöra.

    Vad gäller antisemitism så syftar ordet kort och gott på "diskriminering av judar, fientlighet mot judar och fördomar genemot judar." (från Wikipedia). Med andra ord en form av rasism. Jag är väl insatt i antisemitismen efter att ha läst många böcker om förföljelserna under 2:a världskriget, efter att ha lyssnat till en överlevare från koncentrationslägren och efter att själv ha skrivit om hennes liv. Det är hemskt att du anklagar mig för antisemitism som är så vidrigt.

    Man är givetvis inte antisemit bara för att man inte har din bibeltolkning. Du har ju inte ens lagt fram några tydliga argument för din sak. Och jag rekommenderar fortfarande att du grundligt läser igenom de två online böcker som jag länkar till i slutet av mitt blogginlägg. De visar nämligen med många tydliga bibelställen under vilka förutsättningar som löftena gavs till judafolket, och huruvida folket höll sig till sin Gud eller ej, och de visar också hur löftena om det nya förbundsfolket fick sin uppfyllelse. Studera dem noga, så ser du att saken står på mycket stabil grund, nämligen klara bibelställen.

    Efter det kanske du kan tänka lite mer nyanserat om ämnet, och sluta kasta ur dig tillmälen som antisemitism.

    Den typ av bibeltolkning som du och andra gör angående judarna har en relativt ung historia. Den kristna kyrkan trodde inte så under de första århundradena. Inte heller lär NT så. Det är en lära som växte fram med tiden, särskilt under de närmsta århundradet. Det är viktigt att känna till att när Gud gav löftena till Abraham, Isak, Jakob osv om deras "avkomma" så åsyftas inte endast judafolket ("avkomma" i pluralis) och deras uppgift att vara det släkte varur Frälsaren skall komma, utan löftena ges också om Messias själv, som är "avkomman" i singularis. Genom och i honom har löftena fått sin uppfyllelse, såsom Maria bekände, Simeon, Paulus osv. Det står skrivet: "Nu gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Det heter inte: 'och åt dina avkomlingar', som när man talar om många, utan som när det talas om en enda: och åt din avkomling som är Kristus." (Gal 3:16).

    Israels folk beskrivs såsom avgörande i och med att de fick lagen och löftena (Rom 3:1-2) och därför att frälsningen kommer från judarna (Joh 4:22). Vi bör se på Israel på samma sätt om Paulus, som själv var jude, gjorde: "Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar det också i den helige Ande, ty jag har stor sorg och ständig vånda i mitt hjärta. Jag skulle önska att jag själv vore fördömd och skild från Kristus i mina bröders ställe - mina landsmän efter härstamning. De är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen. Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn. Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande." (Rom 9:1-8).

    Guds frälsningsplan är avslutad. Det är fullbordat. Frälsningen kom från judarna. Ingen bör se ned på dem.

    SvaraRadera
  6. Det är fortfarande så att Romarbrevet 11 är tydlig. Förhäv dig inte! Hedna-kristna har inte tagit Israels plats men tillsammans har vi en plats i Guds frälsningsplan. Den tolkningen du har ligger till grund för antisemitism som Katolska kyrkan och även andra samtida kristna har idag. Det ledde till all fientlighet och mord mot judar i korsets namn...
    Jag behöver inte läsa dina böcker online det räker med bibeln och Romabrevet 11 så som Efesierbrevet 2. // Daniel

    SvaraRadera
  7. Du läser slarvigt vad jag skrivit och förtjänar inte en kommentar.

    SvaraRadera
  8. Om du anser att jag läser slarvigt bara för att jag inte gå in på dina kommentarer och hänvisningar om böcker som upprätthåller ersättningsteologin så må det vara så.

    Du hänvisar till Wikipedias definition av antisemitism. Jag hänvisar till följder som just ersättnings-teologien har medfört. Detta definierar antisemitism för mig. Det har lett till förkastelsen av Judar och öppnat upp för det värsta och mest demoniska beteende människor har gjort mot varandra.

    Du kanske är slarvig själv eller så är du selektiv i ditt läsande av Bibeln.
    Romarbrevet 11; 12-24. ( som är faktiskt en uppföljning och förtydligande av Romabrevet 9 du hänvisar till ) och Efesierbrevet 3; 1-21 där det handlar om Guds hemliga frälsningsplan. Dessa två platser är avgörande för vårt förståelse i denna fråga. LÄS själv och var inte slarvig. Släpp religiösa och teologiska glasögon, var inte övermodig och förhäv dig inte (citat ur Romabrevet 11;18)

    LÄS med ditt HJÄRTA och se...Israels olydnad har öppnat upp för oss att komma in men inte istället för dem men med dem. LÄS själv...ack, käre Gud öppna dess förblindade ögon och mjuka upp ett förhärdad hjärta...
    // Daniel

    SvaraRadera
  9. Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här, men jag vill säga att jag har uppdaterat inlägget och lagt till ett nytt stycke i slutet (som är rubricerat "Edit / Uppdatering". Daniel. Jag håller inte med dig, men respekterar dina åsikter. Gud välsigne dig. Fortsätta att studera Skriften. Det ska jag också göra. Guds ord är god föda för själen. Inför Guds ord är vi alla långt ifrån fullärda. Löftena till Israel är inte förbehållslösa (dvs utan krav på motprestationer). Löftena säger inte "ni får allt för att ni är genetiska släktingar till Abraham, för att ni är en nation, ett folkslag" osv. Löftena säger "om ni håller mina bud får ni detta" (lagen) och "om ni tar emot min frälsning får ni detta" (evangelium). Profeterna i GT talar om ett stort avfall och att endast en kvarleva skall hålla sig till Guds frälsning. TIllsammans med denna kvarleva, denna lilla rest av Israel, delar vi kristnade hedningar löftena, välsignelsen och det eviga livet. Och evangeliet skall predikas för både judar och hedningar. Det står ingenstans att vi skall ge upp hoppet om dem, eller att vi skall hata och förfölja dem. Kristus bad för dem på korset: "Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör." (Luk 23:34). Stefanus bad för dem när han blev stenad: "Herre, ställ dem inte till svars för denna synd." (Apg 7:60). Vilka förebilder är inte vår Frälsare och Stefanus när det gäller den kristna kärleken. Ett sådant sinnelag borde vi bedja om att ha gentemot alla.

    SvaraRadera