torsdag 4 augusti 2011

När vi är svaga är Gud mäktig


"'Vem har förhäxat er?' (Gal 3:1).
Jag är teologie doktor, har predikat Kristus i några år och har bekämpat djävulen i hans falska lärare, men jag har fått känna, vilken möda detta kostat mig. Jag kan inte avvisa Satan så som jag gärna ville. Jag kan inte gripa om Kristus så som Skriften ställer fram honom för mig, utan gång på gång frammanar djävulen för mig en falsk Kristus. Men Gud vare tack som bevarar oss vid Ordet, tron och bönen, så att vi vet, att vi måste vandra i ödmjukhet och fruktan inför Gud och inte tänka höga tankar om vår vishet, rättfärdighet, lärdom och tapperhet utan endast om Kristi kraft. Ty då vi är svaga är han mäktig, och genom oss svaga segrar och triumferar han alltid. Honom vare ära i evighet. Amen."

(Martin Luther. Ur "Stora Galaterbrevskommentaren").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar