tisdag 23 augusti 2011

Nog tillbeds Maria och helgonen i den Romersk Katolska kyrkan


I en artikel i tidningen Dagen (23/8) behandlas den romersk katolska kyrkan. Göran Degen, rektor vid katolska kyrkans prästseminarium i Uppsala intervjuas. När de kommer in på ämnet helgondyrkan tonar Göran Degen ner den roll och funktion som den katolska kyrkan ger Maria och helgonen, och säger:
"Vi tillber inte helgon, vi vördar minnet av dem. Vi tror också på en universell gemenskap mellan levande och döda och vi kan be helgonen om förböner. Men framförallt finns de för att inspirera oss, att vi ska bli lite mer lika dem. Det gäller att skilja på idoldyrkan och att vörda minnet av någon. Det finns till exempel en sund Mariavördnad i många kyrkor, inte bara i katolska."
Men tillbedjan och dyrkan blir inte mindre allvarligt bara för att man byter ut orden. Det heter nu "vörda minnet av dem". Och det heter att "be om deras förböner". Jag vill göra våra läsare uppmärksamma på att det i katolska kyrkan förekommer många böner till Maria. Här och här är några exempel. Ta också en titt på den här engelska sidan, som behandlar ämnet att byta ut "dyrkan" mot "vördnad". Utan tvivel är det en nedtoning om vad saken handlar om. Katolska hemsidor kan argumentera mycket för varför man skall be avlidna helgon att bedja för levande kristna [länk till exempel]. Ordet "vörda" för tankarna på en ganska oskyldig respekt för avlidna helgon, men katolska kyrkan menar så mycket mer med orden "vörda". Katolska kyrkans historia innehåller många inslag av otillbörlig helgondyrkan. De har aldrig officiellt tagit avstånd från detta som något felaktigt, utan istället byt ut ordet till "vördnad". Överhuvudtaget har katolska kyrkan en tendens att stryka över saker man lärt och sagt och tona ned dem, precis som Göran Degen gör i intervjun. Det är som om historien inte fanns. Jag menar, många protestanter under reformationstiden kritiserade i många texter just katolska kyrkans helgondyrkan, och man har knappast tagit avstånd ifrån det, utan endast bytt ut orden. Och vad gäller Maria så har katolska kyrkan fastslagit dogmer om henne som inte har några bibelstöd, t.ex. angående hennes obefläckade avelse och hennes himmelsfärd. Hon kallas för "medåterlöserska" och "himmelens drottning". Som Himmelens drottning står hon idag i högre rang än alla änglarna och de heliga i Himlen, och endast under Gud i status.


Påven Leo 13:e ger den 1 september 1883 ut ett manifest för att främja hängivenheten till Maria genom radbandet Rosenkransen. Där sägs bland annat:
"Vi önskar att samma tillgivenhet skulle offras av hela den Katolska världen med det största allvar till den Heliga Maria, så att genom hennes förbön måtte hennes gudomlige Son bli blidkad och mjuknad i det onda som orsakar oss lidande."  
"Det har alltid varit katolikers vana att i fara och i oroliga tider ila för att finna en tillflykt hos Maria, och för att söka efter frid i hennes moderliga godhet, vittnande om att den Katolska kyrkan alltid har och med rätt satt allt sitt hopp och förtröstan i Guds Moder."  
"Och i sanning är den obefläckade Jungfrun vald till att vara Guds Moder och därigenom förbunden med Honom i frälsningens verk för människan, och har en ynnest och en förmåga med sin Son större än någon mänsklig eller änglalik skapelse någonsin har erhållit eller någonsin kan förvärva." 
"Sök Marias beskydd med en iver som växer dag för dag, låt dem (de kristna nationerna) hålla fast mer och mer vid utövandet av Rosenkransen."

Dagen-artikelns författare Josefin Lilja redogör okritiskt för katolska kyrkan (ja, det ser mest ut som reklam), utan att ta upp de många obibliska sakerna, såsom deras syn på frälsningen, deras lära om skärselden, transsubstantiationsläran, mässoffret, deras läror om Maria, påvens ofelbarhet i lärofrågor, att de ställer "traditionen" vid sidan om Skriften som grund för kyrkans tro, och att de i det tridentinska mötet har uttalat ett anatema (förbannelse) över alla som tror att människan blir frälst genom endast tro på Guds nåd i Kristus utan gärningar (ett ställningstagande som övertygande många lutheraner och andra protestanter att påvestolen verkligen är Antikrist som skulle komma, eftersom man gör anspråk på att företräda Kristus samtidigt som man förnekar honom och sätter en annan i hans ställe).

Läs gärna mer om vad vi skrivit om den romersk katolska kyrkan i vår blogg genom att klicka på kategorin Romersk katolska kyrkan här under. Jag rekommenderar särskilt Ingemar Furbergs artikel Katolska kyrkans katekes upprepar gamla villfarelser som jag lade in i bloggen. Angående hur man som kristen bör se på Maria så tipsar jag om mitt inlägg Bebådelsen som utgår från ett konstverk och en bibeltext.

/Shadow

2 kommentarer:

  1. Tack för en vaken och relevant kommentar till en lite väl tillrättalagd artikel på dagen.se

    Min egen kommentar verkar inte ha kommit med på dagen, trots att jag pingat den...

    http://halleberget.net/2011/08/25/fortvivlan-over-sakernas-tillstand/

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar.
    Var det sista inlägget du skrev innan du pingade? (Twingly verkar endast läsa av sista för att kunna länka inlägg, så att man inte kan pinga äldre inlägg). Eller blev den manuellt borttagen av en admin månde?
    Ja, det kändes som en väldigt tillrättalagd artikel. Kristna måste få veta mer än bara ytan av ett samfund. När jag var ung och nyomvänd lockades jag också lite av tanken på katolska kyrkan, men då var det mest pga deras kyrkokonst och att tanken på klosterliv lockade mig då. Jag var så okunnig då, och hade inte läst så många evangeliska böcker eller böcker som tar upp kollektivt ansvar i samband med kyrkogemenskap.
    /SHadow

    SvaraRadera