![]() |
Abortlastbilen i centrala Stockholm |
Nasrin Sjögren, taleskvinna för MRO, säger: "Vi vill med bildens hjälp visa vad resultatet av en abort blir. Det är en liten människa som dödas och det är ett ohyggligt brott".
Vad säger då Bibeln om abort? Bibelställen som dessa visar att livet finns redan innan man kommit ut ur moderlivet:
"redan i moderlivet var du min Gud" (Ps 22:11).
"redan i moderlivet skall han bli uppfylld av den helige Ande" (Luk 1:15).
"Men han som utvalde mig redan i moderlivet..." (Gal 1:15).
"Men barnen bråkade mycket med varandra i hennes moderliv." (1 Mos 25:22).
"Har inte han som skapade mig i moderlivet skapat också dem? Är det inte en enda som har berett oss i modersskötet?" (Job 31:15).
"Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet." (Ps 139:13).
"Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken." (Jer 1:5).Enligt Bibeln är man alltså en levande varelse, en person, ett barn, en människa, redan innan man kommer ut ur moderlivet. Livet börjar vid befruktelsen. Och en människa har inte rätt att avsluta en annan människas liv.
"Du skall inte mörda." (2 Mos 20:13).
"Buden känner du: Du skall inte mörda..." (mark 10:19).
"Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv." (Rom 13:9).
Eftersom det ofödda barnet också har ett liv, en själ och är en person, så får en kristen inte rationalisera och endast fråga sig vad som är bäst för barnets moder. En del resonerar såhär. "Det handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp". Men det faller på sin egen orimlighet. Barnet har en egen kropp, ett eget liv, även som ofödd. Barnet upplever känslor, kan känna smärta, har ett pulserande hjärta och en själ, även som ofödd. När modern låter abortera sitt barn, dvs avskär fostret från livet, så fortsätter hon ändå själv att leva vidare. Alltså bestämde hon inte endast utöver sin egen kropp, utan också över en annans kropp och liv.
Därför lärde också kyrkofäderna att abort är synd.
Ur Didache eller De tolv apostlarnas lära, en tidig kristen skrift från ca 50-100 e kr.
"Och detta är lärans andra bud: Du skall inte mörda; du skall inte begå äktenskapsbrott; du skall inte utöva pederasti; du skall inte begå otukt; du skall inte stjäla; du skall inte utöva spådomskonster; du skall inte utöva häxkonster; du skall inte mörda barn genom abort eller döda dem då de fötts..."Ur Barnabasbrevet, från ca 70-130 e kr.
"Ni skall inte mörda ett barn genom abort eller döda det när det är fött."
Läs mer om abort i vår blogg här
/Shadow