tisdag 9 augusti 2011

"I see faith in your eyes" (The God that failed)




Jag älskar Metallica. Denna gamla klassiker är från albumet "Black Album". Låten heter "The God that failed" och handlar om sångarens (James Hetfield) mor, som var medlem i den extrema gruppen Christian Science (Kristen vetenskap, inte att förväxla med Scientologerna), och som vägrade ta emot läkarhjälp och dog av cancer.

Jag tillägnar denna låt alla dem som på ett eller annat sätt fått en felaktig syn på kristen tro och tagit avstånd ifrån den, pga olika extrema grupper, som utlovar garanterad läkedom bara man tror på Jesus. Det gör fruktansvärt ont för mig som kristen, att höra talas om människor som tar avstånd från kristen tro, pga att det finns snurriga fanatiker. Det finns så många som försökt göra karriär på att vara "Herrens läkare".

Vi är kallade att predika evangelium för hela skapelsen. Och, ja, Gud har makt än idag att bota sjuka. Men Gud är ingen varuautomat som du och din kyrka har monopol på. Frälsaren, genom vilken all läkedom kommer ifrån, bad i getsemane trädgård: "Men ske inte min vilja utan din" (Luk 22:42). Och Paulus skriver: "Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet, en Satans ängel, som slår mig i ansiktet, för att jag inte skall förhäva mig. Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark." (2 Kor 12:7-10).

Det finns människor som förlorat sin tro på grund av er som bedriver falska läror om att alla blir helade och rika bara man tror. För dem var Gud "the God that failed". Beror det på Skriften, eller beror det på er falska lära? Det får ni rannsaka era egna samveten och undersöka. Jag för min del tror på allt som står i Bibeln. Gud har makt att göra vad som helst, när som helst. Men vi människor bör förbli ödmjuka inför Hans makt.

/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar