tisdag 9 augusti 2011

Kristen ABC: Skulle du bygga ditt boningshus på lös sand?

I den här bloggen har jag tidigare lagt ut hela Bergspredikan, och nu ska jag, för att komplettera vad jag senast skrev i "Kristen ABC" om trons jordmån i oss, återge ännu en mycket talande liknelse genom att åter citera Bergspredikan, dock slutet av den.

Där ger Jesus liknelsen om de två husbyggarna. Den lyder såhär:

"Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort." (Matt 7:24-27)

Jesus beskriver här i vilket förhållande vi ska ska stå till Gud, det rätta förhållandet. Det är lätt att vara den som bygger sitt hus på sand, det finns alltför många idag som gör det (andligt menat). De har eller säger sig ha en tro, men istället lyssnar de till predikanter som förvrider evangelium, de lyssnar till sina egna känslor och tror att alla ingivelser (känslor av insikter och uppenbarelser) de får är av Guds Helige Ande och de tillhör församlingar som har stuvat om i läran.

Med en kyrkas eller församlings "lära" menas den teologi de undervisar och predikar. Ordet "teologi" kommer från grekiskan och betyder "läran om Gud". (Exempel när uttrycket kan användas: Två olika kyrkor kan  exempelvis ha helt olika syn på nattvarden eller dopet, då kan man tala om "nattvardslära" eller "doplära", men den övergripande termen för allt en kyrka lär ut är just "lära", den de har)

Låt mig ge ett tydligt exempel på en "kyrka" som säger sig ha den bibliska sanningen: Jehovas Vittnen. Genom att göra detta, ges ni en övertydlig uppfattning om vad det innebär att ha rätt biblisk lära och att påstå att man har det, trots att bevisen även för den mest oinsatta är överväldigande om felpåståendet.
En förutsättning för att kunna kalla sig kristen och vara ett Guds barn, är att man tror på, alltså inte ifrågasätter sanningen i att Gud är en och samma, fast i en treenighet= Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Jesus är således inte bara Guds son, utan också Gud, "Då skall ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern." (Joh 10:38)

"Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? (Joh 14:9)

Likaså är det Jesus som lär hur vi ska döpa: "Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn" (Matt 28:19)

Dessa textställen samt många fler i Bibeln, visar på treenigheten, en Gud i tre, tre i en, trots att ordet "treenighet" inte finns med.
En av de punkter där Jehovas Vittnen skiljer sig från att kunna räknas som en kristen sammanslutning, är att de avvisar enigheten. De tror att Kristus endast är Guds son och därför "lägre" än Gud, en medhjälpare enbart. Det är bara en av de punkter där JV på avgörande och allvarligt vis skiljer sig från övrig kristenhet och därför inte finns upptagen i "Sveriges Kristna Råd"; en förteckning av kyrkor som alla står för de grundläggande bekännelser som utmärker en kyrka.

Nu knyter jag ihop säcken i detta dagens första ABC-inlägg, med dessa ord: Jesus använder ofta liknelser, för att vi därigenom bättre ska förstå vad Han menar.
Han gör det för vår skull, och på ett sätt som vi som människor kan knyta an till, relatera till.
Vi förstår själv ganska snabbt vad som skulle hända om vi bygger ett hus på en lös sand, och regn, störtflod och hårda vindar en dag utmanar bygget.
Så vill Jesus likna det vid vad som händer om vi säger oss ha tro på Honom men inte tar till oss vad Han säger, utan sätter vår lit i första hand till oss själva och vårt förnuft, och möjligen Jesus i andra eller kanske först i tredje hand - om alls.

Då rasar grunden för oss.

Jag kommer att återkoppla till ett tidigare ABC-inlägg endera dagen, då kommer det att bli tydligare för er vad Gud menar.

/Nephele

Bild modifierad av Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar