måndag 8 augusti 2011

Klippa, du som brast för mig

Bild komponerad av Shadow
När jag var i 20 års åldern läste jag en bok av Barbro Printz-Bäcklund som heter "Jag vill måla hela världen..." (1985). Barbro besökte regelbundet en psykiatrisk avdelning med många schizofrena patienter och hon målade tillsammans med dem. Boken innehåller, förutom berättelser om arbetet med patienterna, många bilder som de gjorde. Där fanns en bild på en tecknad klippa tillsammans med orden "Klippa, du som brast för mig". En patient hade målat den bilden. Jag tyckte då att det lät lite hemskt, med tanke på att den som gjort bilden hade fått ett mentalt sammanbrott. Hennes värld hade "brustit". Jag förstod inte varifrån hon fick de orden. Men
"Klippa, du som brast för mig,
låt mig gömma mig i dig..."
Så börjar en psalm med samma namn. Den skrevs av Augustus Montague Toplady år 1763. Det engelska orginalet heter "Rock of ages" och börjar såhär:
"Rock of Ages, cleft for me,
let me hide myself in thee..."
Gud kallas på flera ställen i Bibeln för Klippan (t.ex. 5 Mos 32:4, 18). Klippan används som bildspråk för det fasta, trygga, orubbliga. Den står för makten och kraften, som står emot kaos, stormar, förfall, faror. Det är fundamentet man skall bygga på. Platsen man kan fly till. David säger: "Hjärtligt kär har jag dig, HERRE, min starkhet, HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och mitt frälsnings horn, mitt värn." (Ps 18:2-3) och lite längre fram: "Ty vem är Gud förutom HERREN, vem är en klippa utom vår Gud?" (Ps 18:31). På ett liknande sätt kan Jesus också säga att den som tar emot och handlar efter hans ord, bygger sitt hus på klippan, och den som gör det, består provet inför Gud (Matt 7:24).

Kristus är i synnerhet Klippan med stort K. Den som förlitar sig på Jesus som sin Frälsare bygger på den enda rätta grunden och kommer inte på fall vid domen. Paulus skriver att Jesus också var med Israeliterna i öknen, och jämför då bildlikt med den klippa som de drack vatten ur genom ett underverk när de törstade. "alla drack samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem, och den klippan var Kristus" (1 Kor 10:4). 

Den romersk katolska kyrkan har fått för sig att Petrus (sedan påvarna, som Petrus efterföljare) är den klippa som Kristus vill bygga sin församling på. Men det Jesus åsyftar är Petrus bekännelse. Hella sammanhanget, både det som sägs före och det som sägs efter, visar att det väsentliga här är vad Petrus har bekänt om Jesus, vem han är. Svenska Folkbibeln har därför valt den lämpliga rubriken "Petrus bekännelse" vid detta stycke:
Petrus bekännelse
Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger folket att Människosonen är?" De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son." Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. Jag säger dig: Du är Petrus*, och på denna klippa* skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. Jag skall ge dig himmelrikets nycklar Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen." Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias. (Matt 16:13-20)
Fotnot i Svenska FolkbibelnPetrus: Grek. Petros. Ett grekiskt namn som bygger på ordet "petra", klippa. Det är en översättning av det arameiska namnet "Kefa" (i grekisk form "Kefas" Joh 1:42, Gal 1:18). på denna klippa: Dvs på den tro och bekännelse som Petrus uttalar (1 Kor 3:11, Ef 2:19, Upp 21:14) 
Att Jesus Kristus är det enda giltiga fundamentet att bygga sin tro och förtröstan på inför Gud visar också Paulus med dessa ord: "Efter den nåd som Gud gav mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden, och en annan bygger nu på den. Men var och en bör se till hur han bygger. Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus." (1 Kor 3:10-15). På ett annat ställe skriver Paulus: "Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv." (Ef 2:20). Och Jesaja profeterade på sin tid om en kommande messias, som skulle vara en konung som skulle regera i rättfärdighet, och han "skall vara som en tillflykt i stormen, som ett skydd mot störtskuren, som vattenbäckar i en ödemark, som skuggan av en väldig klippa i ett törstigt land." (Jes 32:2). 


I psalmen "Klippa, du som brast för mig" framställs på ett vackert och annorlunda sätt varför Jesus Kristus är en klippa till frälsning. "Du som brast för mig". Att Jesus gav sitt eget liv för mänskligheten, att han själv led och dog i syndares ställe, är orsaken till att han är en Frälsnings klippa. Våra synder lades på Kristus, och hans rättfärdighet och helighet fick vi. Han höll lagen i vårt ställe och dog för våra synder. Därför är han en klippa, som brast för oss. 


Här följer länkar till den svenska och den engelska versionen av psalmen. 


/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar