söndag 14 augusti 2011

Ska samma samhälle som ger sjukdomen, bota den..?

Nya Kate Moss..?


"Var femte sjuåring vill bli smalare", står det i Dagen, DN.
Detta är inte överraskande alls.
Att anorexi till exempel sprider sig längre ner i åldrarna, är ingen nyhet.
Vad som är skrämmande idag är att det finns en MÅNGFALD av bloggar där unga människor med ätstörningar, främst anorexi, lägger upp både dietlistor och en mängd bilder av sina underbärda kroppar, i en slags stolthet och en uppmaning att andra människor ska "heja på" dem. Och det finns det många som gör.
Denna uppmuntran tar sig uttryck i, förutom hejarop, tävlingar och utmaningar, vem som lyckas hitta den mest fungerande metoden att "gömma" sitt beteende för omvärlden, ljuga mest effektivt för föräldrar och lärare att de ätit, och hur de ska göra sig av med mat de fått i sig. Det skrivs om hur många kilon och gram som förlorats på hur kort tid, vilken mat som är mest ofarlig och bilder visas upp från alla tänkbara vinklar för att visa knotiga länder som ett uppvisande av det yttersta skönhetsidealet och den yttersta kontrollen.
Självsvälten glorifieras.

Det finns mycket att skriva om ätstörningar och om bakomliggande psykologiska faktorer.

Forskaren Josefin Westerberg-Jacobson tycker det är glädjande att dessa uppgifter kommer fram i ljuset, att var femte sjuåring vill bli smalare.
Hon menar att det då finns en bra chans att i tid motverka det smalhetsideal som leder till stört ätbeteende.
Det är ett ganska smaklöst uttalande enligt min mening, då dessa uppgifter bara visar hur sjukt detta samhälle är och att så unga människor använder dessa dödliga gradskalor av självvärde.

Visst är det bra att tidigt ta tag i dessa unga flickor (det finns även pojkar), som håller på att utveckla ätstörningar och som tror att de måste vara smala för att duga.

Men vad finns att erbjuda dem..?
Vad finns, realistiskt, för "bot" för dessa, för trovärdig antidot att ge som skulle visa på att de duger som de är, om man ser till dagens samhälle?

Absolut ingenting.
Det här samhället är fullständigt självgående på ytliga värderingar, hur mycket man kan prestera, hur mycket man kan bidra med, vem man är, hur man ser ut.
Utseendet är idag en enorm kapitalvara, och det slår igenom på alla områden, inte bara inom nöjes och skönhetsindustrin.

Lösningen på lång sikt (ur samhällsperspektiv) kan inte vara någon annan än att de värderingar just samhället vilar på, förändras.
Eller vad tror ni är orsak och lösning..?

/Nephele

6 kommentarer:

  1. Vi ser fler och fler människor insjukna i detta. Både min dotter och jag ser dessa säkert 1 gång i veckan. Ja hela samhället måste förändras, men jag tror inte att den gör det.

    SvaraRadera
  2. Hej Carola! Tack för ditt inlägg. Jag tror inte heller att samhället kommer förbättras, vad gäller vilka värderingar som kommer högst. Jag tror fortfarande att man kan komma åt det här problemet, men då endast på individnivå, och mycket av lösningen tror jag ligger i förvärvad grundtrygghet hemifrån, från start.
    Men att ge ett barn en sådan grund, det ställer som sagt frågan på sin spets: vilka värderingar och ideal skjutsar vi vidare på våra barn..? Vad är dessa fundament påverkade av..?

    SvaraRadera
  3. Jag får skriva lite kortfattat ibland eftersom jag sitter här med en liten på 5 månader. Så därför skriver jag bara små rader.
    Vilka vackra bilder ni har i er blogg, var hittar ni dom ? Har ni något emot att jag norpar dem och sätter i min blogg, om jag hänvisar till er blogg ?

    Jag tycker ni gör ett sådant fanatiskt arbete genom att era inlägg så fler borde se. Jag har suttit på passagen i många år, och har snart 7000 inlägg till ateisterna. Sen började jag blogga och har därför en stor läsekrets. Men jag hinner numer sällan skriva andakter och predikningar. Så det är bra att hänvisa till er, och ni har mycket tankar som stämmer överens med mina :)

    Ja jag har 3 flickor, försöker prägla dem så att de tänker sunt, men de präglas av skola och vänner med. Det är tufft att stå emot alla influenser som de får.

    SvaraRadera
  4. Carola, tack snälla du för dina uppmuntrande ord. De värmer verkligen, du anar inte! Både jag och Shadow blir väldigt rörda.
    Bilderna är ofta sådana vi manipulerar bildbehandlingsprogram, då står det i regel: "Bild av Shadow/Nephele" eller "komponerad av Shadow/Nephele". Vi lägger också upp bilder som vi hittar på nätet och inte har grejat med själva. Du är varmt välkommen att kopiera vilken bild du vill!
    Detta gäller alla läsare förövrigt, om någon annan läser här och vill ta någon bild. Ni får så gärna!

    Vad fantastiskt många läsare du har skaffat dig!! Vad glädjande det måste kännas att nå ut till så många! Jag förstår att du inte har samma tid att skriva i bloggen nu, med tanke på att du har barn, men jag blir mycket nyfiken på vad du skrivit.

    Och ja, jag tror det är tufft både att vara barn/ung vuxen och inte minst förälder, när man ser hur mycket det finns som påverkar, influenser som man inte alltid kan filtrera och som kan få rent ut sagt destruktiva fästen.

    Tack snälla återigen för dina rader, de värmer ända in.
    En underbar vecka önskar vi dig, både jag och Shadow!

    Mvh Nephele

    SvaraRadera
  5. Det var roligt att höra Nephele att ni blev glada för min kommentar :)
    Nej ni anar inte heller så glad jag blev när jag hittade er sida, jag suckade av glädje.

    Ja det roligaste är ju att jag ofta kommit på mig sitta och predika i ateistdebatten. Det trodde jag inte när jag läste pastorutbildningen och sedan hamnade i arbetslöshet.. Och det är roligt när människor där reagerar på det man skriver, så starka reaktioner får man inte i kyrkan.

    Ja nu har jag mest skrivit om vad jag hittar på om dagarna, men det verkar som att det blir mer läsare när jag skriver om Gud.

    Min dotter tjatade länge om att hon var för tjock, vilket hon inte är, tills vi såg alla de här människorna som var så sjuka. Vecka efter vecka. Det var som att Gud ville visa henne..

    Önskar er en trevlig vecka med.
    Kram till er.(tack för att jag får norpa de fina bilderna)

    SvaraRadera
  6. Aa, här har jag ju missat ett svar av dig Carola.
    Åå det gör ont i mig att läsa om din flicka! Jag är glad att hon kom till insikt, ofta får man vägledning av Gud genom möten med andra människor och att se hur andras öden kan vara kan ge en mycket perspektiv.

    Tack för din input, uppskattar den verkligen.

    Mvh Nephele

    SvaraRadera