lördag 6 augusti 2011

Elia förs upp i en vagn av eld

"Elia förs upp i en vagn av eld", Giuseppe Angeli
När de hade kommit över sade Elia till Elisa: "Bed mig om vad du vill att jag skall göra för dig, innan jag tas ifrån dig." Elisa sade: "Må en dubbel arvslott av din ande komma över mig." Han svarade: "Du har bett om något svårt. Men om du ser mig, när jag blir tagen ifrån dig, då kommer det att ske dig så. Annars sker det inte." Medan de gick och samtalade, se, då kom en vagn av eld med hästar av eld och skilde de båda från varandra. Och Elia for i stormvinden upp till himlen. Elisa såg det och ropade: "Min fader, min fader! Du som för Israel är både vagnar och ryttare! (2 Kung 2:9-12).
Tavlan är målad av den italienska barockmålaren Giuseppe Angeli (1712-1798). Angeli var främst verksam i Venedig och var influerad av den samtida italienska konstnären Giambattista Piazzetta.

/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar