lördag 6 augusti 2011

Kristen ABC: Var ska man börja?

Det är viktigt att förstå att när man hör talas om kristenheten idag, så är det ingen absolut och egentligen enhet som avses. För tyvärr finns inte den. Inte mellan de olika kyrkor som existerar, och ibland inte inom dem. Med det sagt säger jag inte att det inte finns bra kyrkor, men för att hitta en sådan är det viktigt att veta att veta vad man ska söka efter.
Och då ska man inte börja med församlingar, med kyrkan.
Man ska börja med Bibeln.
Inte bara börja med den, utan hålla fast vid den som vore den en djupgående första förälskelse som växer till livslång kärlek, med samma intensitet och allvar bör man hålla fast vid Skriften.

Det är inte bara en bok som innehåller 66 böcker, det är Guds eget levande ord som är givet till oss!
Det viktigaste testamente vi någonsin kommer att få.

Om du är nyomvänd och hungrig på kunskap, kommer du nästan garanterat att möta väldigt många olika människor med olika erfarenheter och sammanhang. Du kommer kanske lyssna till en mängd olika förkunnare, både de som står vid predikstolen och de som "missionerar på öppet fält", dvs alla kristna som talar och skriver öppet om sin tro.

Du kan lätt komma att känna dig överväldigad, och förvirrad, särskilt när du märker att uppfattningarna om Gud skiljer sig åt.
Vem ska du lita på då..?
Svaret är enkelt, och livsviktigt. Detta är den fas i din tro då du är som mest sårbar, och därför vill jag verkligen att du lyssnar på detta råd, tar till dig detta, för det kommer direkt från Gud.
Du ska aldrig någonsin följa en annan människa, okritiskt svälja vad andra predikar om Gud.

På det sättet har väldigt många människosjälar förts fel och kommer att föras fel.
På det sättet har många avskräckts från kristendom för all framtid och åter andra har "växt fast" i uppfattningar som inte alls är av Gud, men som vederbörande tror är sanningen.

Vi människor är bristfälliga varelser, och människobud finns det alltför gott om inom det som brukar kallas kristenheten.

Bibeln säger: "Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. " (Gal 1:8)

och

"7 Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist. 8 Se till att ni inte förlorar det vi har arbetat för utan får full lön. 9 Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära har både Fadern och Sonen. 10 Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. 11 Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar." (2 Joh 1:7ff)

Detta betyder att ingenting utom Guds rena ord och lära, gäller som Sanningen för Guds barn.
Och denna sanning finns i bibeln, därför ska allting vi hör andra säga om Gud, prövas mot Bibeln. Är det bibliskt? Eller något människan själv lagt till eller dragit ifrån..? Detta är oerhört viktigt, och det är på denna goda grund en sund kyrka ska bygga. På Jesus Kristus, som också är Ordet, som är Sanningen. Som är den ENDE vi ska följa.

Nu vill jag ge ett fenomenalt lästips, som är en alldeles underbar introduktion till den där kärleken jag talade om, som man bör hålla fast vid för att inte gå vilse i sin värdefulla tro: Bibeln.

Lästipset är Stora Galaterbrevskommentaren, och är författad av studenter till Martin Luther, som förde anteckningar under föreläsningarna.
M Luther skriver själv i förordet:

"Jag vill knappt själv tro, att jag vid den offentliga utläggningen av den helige Pauli brev till galaterna varit så ordriks som denna bok nu visar. Och likväl märker jag, att det alltsammans är mina tankar som bröderna med sådan omsorg tecknat ned i denna skrift Följaktligen nödgas jag tillstå, att allt eller kanske t. o. m. mera yttrats av mig i den nämnda offentliga föreläsningsserien. Ty i mitt hjärta härskar denna enda artikel, tron på Kristus, från vilken, genom vilken och till vilken alla mina teologiska tankar dag och natt flyta och strömma tillbaka. Likväl finner jag, att jag av höjden, bredden och djupet i denna vishet fattat endast en svag och torftig begynnelse, endast några brottstycken."

                                                            Läraren - den vi ska lyssna till

/Nephele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar