fredag 5 augusti 2011

Elia får mat av en ängel

"Elia får mat av en ängel", Ferdinand Bol
Då sände Isebel bud till Elia och lät säga: "Må gudarna straffa mig både nu och senare, om jag inte i morgon vid denna tid låter det gå med dig som det gick med profeterna." När han fick höra detta steg han upp och flydde för sitt liv. Han kom till Beer-Sheba, som hör till Juda, och där lämnade han kvar sin tjänare. Själv gick han en dagsresa ut i öknen. Där satte han sig under en ginstbuske. Han önskade sig döden och sade: "Nu är det nog, HERRE. Tag mitt liv, för jag är inte bättre än mina fäder."  
Elia lade sig ner under ginstbusken och somnade. Men en ängel rörde vid honom och sade till honom: "Stig upp och ät!" Han såg upp, och se, vid hans huvud fanns ett bröd, som var bakat på glödande stenar, och en kruka med vatten. Han åt och drack och lade sig ner igen. Men HERRENS ängel rörde på nytt vid honom, för andra gången, och sade: "Stig upp och ät, ty annars blir vägen för lång för dig." Då steg han upp och åt och drack och gick sedan, styrkt av maten, i fyrtio dagar och fyrtio nätter ända till Guds berg Horeb. (1 Kung 19:2-8). 
Tavlan är målad i olja på duk av den nederländska konstnären Ferdinand Bol (1616-1680) under perioden 1660-63. Bol var främst en porträttmålare, men han målade också historiska motiv och gjorde etsningar. Han var elev vid Rembrandts ateljé och sedan verksam där. Rembrandt var också en stor förebild för Bols konst. Under senare delen av sitt liv tog han avstånd från sin store lärare, och ändrade stil på sin konst, men han var fortfarande lika populär bland konstpubliken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar