onsdag 3 augusti 2011

Hade flickan kastats av om hon haft linblont hår och blå ögon..?

Överdrivet nitisk i sin yrkesroll, eller driven av mörkare skäl..? Det är bara en av frågorna jag ställer mig efter att ha läst om konduktören på SJ som igårkväll (tisdagen 2 juli) kastade av en elvaårig flicka från tåget, som saknade biljett.
Det står i artikeln att hon hade sin storasyster på toaletten, som också var den som hade färdbevisen på sig. När konduktören skulle utföra biljettkontrollen i Kumla upptäcktes att den ensamma elvaåringen inte hade någon biljett, och således fick hon lämna tåget. Halv åtta på kvällen. Elva år.

Hur är man funtad, när man kan agera så..?
Det som flimrar för mig är massor av upprörda känslor och påminnelser från Bibeln om hur man ska behandla sin nästa.
I det här fallet handlar det om ett omänskligt hanterande av ett barn och det gör givetvis att det hela smakar ännu sämre.
Så vad hände då? Egentligen?
Var det så att flickans hudfärg (hon är av afrikanskt ursprung) och brister i det svenska språket fick konduktören att tappa tålamodet och visa ut henne? Eller varför kunde man inte vänta den lilla stund det tog för storasystern, som hade biljetterna, att komma tillbaka från toaletten!?
Nej, kanske förstod inte konduktören detta eftersom flickan inte kunde så bra svenska. Påstår konduktören, som också säger att flickan såg äldre ut. Lustigt att kvinnan som fann elvaåringen storgråtande, inte tycker detsamma.
Citat av Gabrielle, kvinnan som tog hand om barnet: "Hon ser inte ut att vara mer än elva år. Jag är 1,60 och hon är kortare än vad jag är. Det där är bara bortförklaringar"
Händelsen visar också att det hela måste ha gått väldigt fort, ingen tid (eller intresse) att kontrollera om flickan hade något resesällskap med sig, eller hur gammal flickan var och att man kanske borde kontakta föräldrar/anhöriga? Man har i detta fallet inte ens reflekterat över det olämpliga i att kasta av ett barn ensam i en främmande stad!
Flickans syster fick hjälp av den nya personalen efter personalbyte i Hallsberg att kontakta polisen, som letade efter flickan hela natten i Kumla.
Hon hade vandrat omkring ensam och sedan fått hjälp av Gabrielle, som efter att ha lugnat ned flickan, kontaktade polisen så flickan kunde komma tillrätta.

SJ har gått ut med en offentlig ursäkt och konduktören är tagen ur tjänst, och det är bra. Men inte så bra att det upphäver det olyckliga i det konduktören gjorde. Om det finns någon anständighet överhuvudtaget i dennes kropp, bör flickan och hennes familj å det snaraste få en ursäkt av just denna person.

Det här är sådant som helt enkelt inte får hända!

Läs också: Släng barnen av tågen!

/Nephele

Dagen, DN



14 kommentarer:

  1. "SJ:s hantering av händelsen på tåget ger inte Gabrielle mycket för. Hon säger att flickan på god svenska kunde förklara vad som hade hänt"

    Ändå kunde hon inte förklara att hennes syster hade hennes biljett...

    Man kan ju fråga sig varför du valde att inte ta med det i citatet?

    SvaraRadera
  2. Jag valde inte bort det medvetet. Men det är ändå något som ytterligare skulle understryka det anmärkningsvärda om jag tagit med citatet. För om flickan förklarade detta, det framkom åtminstone i artikeln att systern VAR på toaletten och HADE biljetterna, så skulle det ju skada SJ ännu mer, eller hur..? Om konduktören ignorerade detta..?
    Menar du att flickan ska misstänkliggöras, varför isåfall..?

    SvaraRadera
  3. det är ju vanligt. Jag åkte med min 3åring på tåget.Vi hann precis till sista tåget från Stockholm till Arboga,december kväll 2011. Jag tänkte betala med ett bankkort. På tåget Arbogas konduktör tittade hånungsfullt på mitt bankkort Visa Electron och sen Maestro och sa att inget kort fungerar för att köpa en biljett på tåget.Han började skälla så, med svördomar och hotfullt röst,att mitt barn började storgråta och tappade talförmågan.Jag sa att då jag ska köpa biljett på stationen från biljettautomaten när vi är framme,efgtersom där kortet fungerar.Jag sa att jag ska även köpa 2 vuxna biljetter,bara om konduktören låter oss åka hem.Men han började putta mig och barnet ut från tåget nånstans i skogsområdet,på en liten station,ut i mörkret och i kylan,helt okänd område,det var en söndag strax innan jul 2011.Jag anmälde händelse nästa vecka till SJ,men har aldrig fått svar och konduktörern "jobbar" som om ingenting hänt säkerligen? Jag skrev om det här till Arboga allehanda tidning,men inte fått nån respons heller.Nu fick vi en respons från SJ när SJ-anställdas äckligt beteende mot folket "talande med brytning"(det är jag själv).Barnet var med blont hår och blå ögon,bara jag hans mor,en liten smal kvinna,blond också,men talande med brytning.Vi två i nattmörker,på okänt område,i kylan,det är SJ-konduktörens beslut.Det är för det vi betalar massor av skatt och jag påendlar -betalar för SJ 3000 kr varje månad.Och för kommunala bussar/tunnelbana över 1000 kr.varje månad. jag har sett massor av konduktörernas otrevligheter på vägen,särskild de är hatfulla mot barn.Ofta såg mitt barn konduktörer som gav olika SJ-presenter framför honom till andra barn, när det fanns bara 2 barn i hela vagn.En familj,där finns pappa oftast med, deras barn får presenter, rakt framför mitt barns ögon,eftersom han får inte.Sånt betalar vi skatt för.Tjänsterna är kassa/otrevliga, SJ urspårat helt på alla nivå,det är ond egenvälde som härskar.Nu de inte ens annonserar vart man ska gå nånstans,på vilket ställe man ska få ersättningbuss,när tåget inte kommer.Fy,3je världsnivå-det år så,när det finns ingen kontroll på personalen och tjänstemän har övermakt/medborgare är skit och får aldrig rätt i tvist motr tjänstemän.Polise/vakterna/andra tjänbstemän håller bara om varandras rygg. SJ är en stor svensk symbol på korruption och nepotism.Och här ser vi alla symptomer där inne, vi de som åker tåg/tunnellbana/buss ofta och får se rätta ansikten på alla SJ-personalen.jag personligen aldrig har sett någon trevligt beteende nånstans.Så jag undviker öppna min mun, när mitt barn är med, då vet jag att åtminstone barnet blir inte utkällt av de ormarna,när de tänker inteuppvisa sitt beteende och rätta ondskans ansikten/ sitt beteende mot "invandraren".Ni som talar med brytmning-säg inte "hej"(dvs. uppvisa inte att ni bryter på svenska) till tjänstemän, om ni vill få bättre bemötande.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar. Jag beklagar det bemötande du får av SJ, själv har jag rest ganska mycket inom landet förr och aldrig sett sådant. Tvärtom har SJ-personalen varit mycket trevliga och professionella både mot mig och medresenärer. Inte heller har jag någon gång, vad jag kan minnas, märkt att de skulle ha betett sig annorlunda mot resenärer med invandrarbakgrund. Jag vill inte på något sätt demonisera SJ, men inte heller är sådant här beteende acceptabelt och då får man ryta ifrån.

    /Nephele

    SvaraRadera
  5. Ja, hon hade bergis kastats av. Vet inte hur ofta du har åkt tåg i vårt land. Jag själv pendlar 2 timmar varje dag, och jag ser kids - etniska svenskar såväl som invandrade - som kastas av hela tiden. Varför måste du peka finger överallt och kalla alla för "rasister"? Vad är fel med dig? Du hade själv bergis hållt käften om det var en infödd svensk flicka som kastats av. Du är ju en hycklare, och samtidigt pekar du finger på andra och säger att DE är hycklare, rasister etc.

    SvaraRadera
  6. Hej Mattias!
    Jag har åkt tåg ofta, älskar det =)
    Tyvärr är det väl en 3 år sen sist.
    Jag har inte någonstans i artikeln kallat "alla för rasister",däremot ifrågasätter jag motiven till handlingen i detta fallet utifrån de fakta tidningarna har gett.
    Om det varit en linblond svensk eller en flicka med mörkt skinn hade inte spelat någon roll för mig, om ett barn hade kastats av så hade jag som medresäner naturligtvis reagerat. Hade inte du gjort det..? Det är förresten en bra fråga. Var tog andra vägen, varför reagerade ingen? Jag har iaf missat om tidningarna nämner något om detta.

    Mvh Nephele

    SvaraRadera
  7. Det är väl väldigt vanligt att plankande tonåringar slängs av tåget. Även om flickan nu var 11 år, så kan hon se betydligt äldre ut. Folk nu för tiden verkar tro att alla under 18 år är helt hjälplösa och bortkomna. Jag tycker inte att det är konstigt att ungdomar slängs av tåget om de inte kan uppvisa biljett.

    Något jag däremot tycker är väldigt konstigt är den kvinna som tog hem en främmande, bortkommen minderåring över natten utan att kontakta polis (det var polisen som hittade dem, inte tvärt om). Är inte det egenmäktigt förfarande med barn?

    SvaraRadera
  8. Hej andersj. Det här kan inte anses vara ett "plankande", då barnet hade en syster på toaletten som hade giltiga biljetter. Utöver det, kan man säga något om omdömet hos en människa som slänger av ett barn ensamt en kväll i en främmande stad? Alldeles bortsett från det att SJ har som regel att inte slänga av minderåriga..? (om frågetecken finns, ska man hellre fria än fälla, har SJ sagt, men de ska se över sina rutiner. Vad annat kan de säga när detta har blivit sådan stor sak, och det med rätta.) Rubrikerna kunde ha varit betydligt mörkare idag. Tack vare den kvinna som tog hand om flickan, blev det nu ett lyckligt slut. Kvinnan, Gabrielle, har också uttalat sig om varför hon väntade med att kontakta hälp. Det var för att det viktigaste var först att få flickan lugn, enligt hennes bedömning.
    I detta är det Gabrielle som är vardagshjälten, det behövs fler som hon.

    Till sist vill jag bara säga att naturligtvis är det fel att åka utan giltig biljett, vare sig man är barn eller vuxen.
    Men lösningen är hursomhelst inte att kasta av barn, utan hellre då få tag på deras föräldrar, via polis om så är nödvändigt.
    Att släppa en minderårig av ett tåg i en random stad är inget mindre än vansinne.

    SvaraRadera
  9. Skulle aldrig av hela mitt hjärta kasta ut ett litet barn. Oavsett om hon såg ut och vara elva eller femton så måste hon sett så pass ung ut att man skulle välja att inte kasta ut hennes ensam mitt på kvällen. Problemet med samhället är att det har hårdnat. Folk är så hatiska och bittra att man gör saker av ren djävulskap. Det var inte länge sedan som jag åkte buss och fick bevittna buss-chauffören stå och skrika till en 10-åring. Allt för att hon inte hade busskortet uppe när hon klev på bussen utan fick ta fram det från fickan. Observera att detta tog en halv sekund. Vi människor, särskilt vi stockholmare som nog lever i det hårdaste klimatet, verkar ha tappat all empati, all förnuft och all respekt. Svensk som invandrare. (eftersom det verkar vara så viktigt att påpeka i denna debatt) Vi är sällan snabba på att hjälpa men så förbaskade snabba på att stjälpa!

    SvaraRadera
  10. Något som tydligen helt glömts bort i inlägg och kommentarer är att det råkade vara en 22-årig syster med på tåget... som efter två j-lä timmar helt plötsligt kommer på att syrran saknas...??? SJ klantade sig givetvis, men det yttersta ansvaret för ett barn har rimligtvis det vuxna sällskapet, i det här fallet den 22-åriga systern! Satt hon på dass i två timmar??? (samtliga upggifter enl. DN)

    SvaraRadera
  11. Att få tag på föräldrarna hade nog inte varit så lätt, de är ju kvar i Afrika. Storasystern är ju vårdnadshavare, och hon ville ju tydligen inte ge sig till känna förrän hon kommit fram till Göteborg, dit de båda skulle.
    Om det fanns några biljetter på toaletten eller i väskan (olika uppgifter i olika artiklar) är ännu så länge bara ett påstående, och om nu flickan talade så bra svenska som tant Gabrielle säger hade hon ju kunnat förklara för konduktören hur det låg till, om det nu fanns någgra biljetter att visa, alltså...

    SvaraRadera
  12. Hej Linda! Tack för din kommentar. Ja, klimatet i samhället har hårdnat, det håller jag med om.

    SvaraRadera
  13. Till er båda som kommenterat efter Linda, tack också för era inlägg.
    Det går naturligtvis bra att spekulera i alla ingredienser i detta, men faktum kommer vi inte ifrån. Fakta är att en elvaåring blev avvisad från tåget långt innan slutdestinationen.
    Oavsett omkringliggande faktorer, om vilka vi vet precis det tidningarna skriver, så är det likafullt galet.
    Så, även om det inte fanns giltiga biljetter, och än så länge tycker inte jag det finns NÅGOT som antyder att man ska dra den slutsatsen som fakta, så var det fel att slänga av den unga flickan.

    SvaraRadera
  14. Kolla videon: http://blogg.mama.nu/katarinaekholm/2011/08/04/sj-slanger-av-barn-fran-tag-video/

    SvaraRadera