onsdag 3 augusti 2011

Job

"Job", William Blake
"Han har drivit bort mina bröder från mig, alla jag känner är som främlingar för mig. Mina närmaste har gett sig av, mina vänner har glömt mig. Min familj och mina tjänarinnor betraktar mig som en främmande, en främling är jag i deras ögon. Om jag kallar på min tjänare svarar han inte, jag måste ödmjukt vädja till honom. Min andedräkt är vidrig för min hustru, jag väcker leda hos mina bröder. Även små barn föraktar mig, så snart jag reser mig hånar de mig. För alla mina vänner är jag avskyvärd, de jag älskade har vänt mig ryggen. Mina ben tränger ut genom hud och kött, endast tandköttet har jag kvar.
Var barmhärtiga, ni mina vänner, var barmhärtiga mot mig, ty Guds hand har slagit mig. Varför förföljer ni mig som Gud gör? Blir ni aldrig mätta av mitt kött? O, att mina ord hade skrivits ner, att de hade blivit upptecknade i en bok och för evigt inristade i klippan med ett stift av järn och med bly! Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet. När sedan denna min sargade hud är borta, skall jag i mitt kött skåda Gud. Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom, inte med någon annans. Därefter trånar jag i mitt innersta."
(Job 19:13-27).

William Blake (1757-1827) var en brittisk poet, mystiker, konstnär och publicist. Blake ägnade sig redan vid 10 års ålder åt att imitera grekiska mästare. Han blev sedemera gravör och utbildade sig vid Royal Academy of Arts i London. Blake målade många bibliska motiv. Hans egen syn på religion och moral avvek dock rätt mycket från traditionell kristen tro. En del av hans dikter synes förespråka månggifte, han vände sig mot sin tids kristna värderingar, ägnade sig åt mystik, utvecklade en egen mytologi och blev sedemera Swedenborgian. Blake blev inte särskilt känd under sin livstid, men på grund av att han sålde sina verk till Thomas Butts, som betraktade Blake som en vän i nöd snarare än en betydelsefull konstnär, finns många av hans arbeten bevarade.

Se gärna ett annat konstverk föreställande Job, av Ilja Repin.

/Shadow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar