tisdag 23 augusti 2011

Kristen ABC: Lag och Evangelium

Vad är Lagen?

Den som läser i Gamla och Nya Testamentet, upptäcker ganska snart hur olika dessa skiljer sig åt både till karaktär och förhållningsregler vad gäller hur människan ska bli frälst.

Det är lätt att bli förvirrad och tro att Bibeln säger emot sig själv när vi å ena sidan ska följa Guds lag och sedan se att ingen ska tro sig vinna frälsning i egen kraft, genom egna gärningar,  ja det står till och med (i NT) att den som är under Lagen är under förbannelse.

Vad är det då Bibeln säger, egentligen?

Jo, det talas om två förbund. Vi lever i det nya förbundet, som skiljer sig från det gamla förbundet , (GT).

I bägge förbunden gäller  Guds Lag som har givits till oss alla, även om det finns delar av Lagen på den tiden som inte berör oss idag.

När vi läser om Moses i 2 Mosebok, ser vi hur Gud kallar Honom till sig.

Då var Mose en enkel man som levde i Midjan. En man som vaktade sin svärfars får efter att ha blivit tvungen att fly sitt eget land då han dödat en egyptier som slagit en slav, en av Moses landsmän. När Mose är ute och vaktar fåren, uppenbarar sig Herrens ängel en dag för honom, genom en eldslåga som slår upp ur en buske. Busken fortsätter brinna utan att slockna.
Mose hör Herrens röst ropa till honom.
Herren talar om de plågor som Hans folk utsätts för i Egypten, och att Herren skall undsätta dem.
Han talar om hur Han ska leda Mose i att göra allt detta, med början att vända åter till Farao, den man som dömde Mose till döden.
Mose är fylld av bävan inför detta möte med Herren och förskräcks att få höra vad som förväntas av honom.

För varje fråga han ställer om hur han ska lyckas med detta, visar Gud honom olika tecken som han ska använda för att bekräfta att det är Herrens befallningar han lever ut.
När Mose slutligen säger: "Men Herre, jag är ingen talför man. Jag har inte varit det tidigare, och jag är det inte nu heller sedan du talar till din tjänare. Jag är trög att tala och har en trög tunga".

Gud svarar: "Vem har givit människan munnen och vem gör henne stum eller döv, seende eller blind? Är det inte jag, HERREN?  Gå nu! Jag skall vara med din mun och lära dig vad du skall säga."

(Detta kan läsas om i 2 Mosebok)

Gud håller sitt löfte när Han utsett Mose. Det var många prövningar som väntade när Israels barn fördes ut ur landet och genom Röda havet. Under hela denna tid undervisas Mose av Gud genom uppenbarelser om regler och påbud, som skulle undervisas vidare till israeliterna.

Lagen gavs och var till för de som utgjorde Guds egendomsfolk, man kan säga att Förbundet genom Lagen slöts samman mellan Gud och Hans folk.
(Det var också Mose som tog emot de tio övergripande budorden från Gud, på berget Sinais topp)

Som ett exempel på hur offerlagen i GT kunde se ut, ger jag 2 Mos:

"Ni har själva sett att jag har talat till er från himlen. Ni skall inte göra er gudar att ha vid sidan av mig. Gudar av silver eller guld skall ni inte göra åt er. Ett altare av jord skall du göra åt mig, och på det skall du offra dina brännoffer och dina gemenskapsoffer, din småboskap och din nötboskap. På varje plats där jag låter mitt namn bli ihågkommet, skall jag komma till dig och välsigna dig. Men om du vill göra ett altare av stenar åt mig, skall du inte bygga det av huggen sten. Ty om du rör vid den med din mejsel, vanhelgar du stenen. Du får inte heller stiga upp till mitt altare på trappor, så att din nakenhet blottas vid mitt altare. (2 Mos 20:22-26)

Vi kan tydligt se hur anpassad Lagen var då, eftersom folket levde under ett helt annat förbund med Gud och ännu inte kunde tillräkna sig Kristi rättfärdighet.

Har lagen någon giltighet idag?

Lagen är de bud vi måste hålla och de gärningar vi måste uträtta.
Tempeloffren på GTś tid, var botgörelse, för folket syndade ju ändå.
Men Gud hade redan en plan för det där, och den omtalas redan på gamla testamentets tid som löftet om ett nytt förbund.


"Se, dagar skall komma, säger HERREN,
då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus,
inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder
den dag då jag tog dem vid handen
och förde dem ut ur Egyptens land -
det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre -
säger HERREN.
Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus,
säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre
och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud
och de skall vara mitt folk." (Jer 31:31-33)

Ja, Lagen har i allra högsta grad giltighet idag. Men den ser inte ut på exakt samma sätt som under det gamla förbundet. Det som visade sig i yttre manifest där, som offrandet, renlighetsregler, ceremoniallagar osv, det har Jesus inaktualiserat för alltid. Gjort icke gällande. Som det ultimata offret kunde ingenting före Honom sona vår synd, och inget offer efteråt, i form av "pålagd fromhet" eller tomma döda gärningar för att kompensera där inte tron på Jesu försoningsverk är tillräcklig, ingenting av det kan medverka till vår frälsning.
Det är Guds nåd i Kristus allena. Endast i Kristus. Allt och övernog skedde försoning en gång för alla och det gamla förbundet var brutet, ett nytt upprättades.


Lagen gäller fortfarande, Jesus har sagt:
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda." (Matt 5:17)

När en man kom fram till Jesus, frågade han Mästaren vad han skulle göra för gott för att få evigt liv.

"Jesus sade till honom: "Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden."  Han frågade honom: "Vilka?" Jesus svarade: "Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Hedra din far och mor och Du skall älska din nästa som dig själv."  Då sade den unge mannen till Jesus: "Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?" 21 Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket."Matt 19:17-22)

Lagen gäller.

Men vad innebär det?

Att Jesus friköpte oss från Lagens förbannelse, talar inte det emot det faktum att vi alla fortfarande måste hålla Lagen..?

/Nephele

Gud har skrivit sin lag i våra hjärtan (Bild gjord av Nephele)

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg och en fin bild, som vanligt :)
    Carola

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket! Uppskattar

    SvaraRadera