onsdag 10 augusti 2011

Dras inte med i moderna villfarelser om helanden m m

Tidningen Dagen (10/8) skriver om den "Helandeskola" som börjar i Malmö idag och pågår ett par dagar (10-13 aug). Tretton lokala församlingar i Malmö och Lund står som arrangörer tillsammans med organisationerna New Wine och Global Awakening. 


En av lärarna i denna kurs är Randy Clark, som var med och startade den s k "Torontovälsignelsen", en karismatisk rörelse som fick snabb spridning under 90-talet. Torontovälsignelsen har visat många pinsamma och skrämmande exempel på hysteri och massuggestion. Människor kunde sitta och skratta tillsammans i timmar, och ledarna kunde uppföra sig som berusade. Man tolkade det som den helige Andes särskilda beröring. Långa skratt-sessioner sågs som ett uttryck för den helige Andes särskilda beröring.


Randy Clark har undervisat mycket om s k "impartation". Jag vet inte hur man vanligtvis brukar översätta detta ord till svenska, men impart betyder ungefär meddela, förmedla, ge, skänka. Det är hämtat från Rom 1:11 "Jag längtar efter att träffa er för att få dela med mig någon andlig gåva åt er, så att ni blir styrkta". På engelska lyder versen "I long to see you so that I may impart to you some spiritual gift to make you strong". Tanken hos Randy Clark och andra är att andliga nådegåvor, och även andliga tjänster, såsom pastor och evangelist, förmedlas från en människa till en annan genom handpåläggning. I en intervju gav Randy Clark ett exempel på en sådan förmedling. Han skall ha lagt händerna på, och bett för, en afrikansk kvinna, som sedan for hem till sitt land, bad för och lade händerna på 12 män, som gick ut och evangeliserade. Detta skulle vara ett exempel på en särskild gåva som förmedlas på karismatiskt sätt. Det är samma typ av kristendom som Benny Hinn och Livets ord står för. Den helige Ande förmedlas inte endast genom Guds ord och genom dopet. Anden förmedlas vid sidan av Guds ord och dopet, på ett synligt sätt. 


Att man har sådana här "helandeskolor" följer också den tankegången. Vissa ledare skall undervisa andra, be för, lägga händerna på, och sända ut dem, så att de skall fortsätta att göra samma sak. Detta leder till en ytlig form av kristendom. Vi uppmanas inte i Skriften att gå ut och lägga händerna på folk och lägga betoning på helanden, a la karismatisk kristendom. Det vi skall göra är att predika evangelium rent och klart för människor, och hålla oss till den rena läran i de heliga Skrifterna. Den som håller sig till Guds ord, till evangelium, leds av Anden som undervisar i Ordet. Och Guds ord går inte fram genom suggession, enastående mirakel, sådant som imponerar på ögonen och köttet. Guds ord gör oss till ödmjuka tjänare av evangeliet, som många gånger föraktas, ja man ser ned på dem som håller sig till Guds ord och endast Guds ord. Människor vill ju ha bevis. Ordet är inte nog. 


Randy Clark lär också att den nytestamentliga församlingen fick helanden i samband med nattvarden. Låt mig gissa hur han fått fram denna lära (som inte står i Bibeln). Han använder en slags bristfällig uteslutningsmetod, "att läsa ur det tysta". Att dra slutsatser, inte genom klara bibelställen, utan genom att läsa in saker i texten, som faktiskt inte står där. Det står t.ex. i samband med nattvardesundervisningen i 1:a korintierbrevet, att det finns "många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade" (1 Kor 11:30). Av detta kan man inte dra någon slutsats om att det var sjuka och döende där, pga de använde nattvarden fel rörande helande. Skälet till att de var sjuka och döende står ju i texten! "Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig. Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade" (1 Kor 11:29-30). De var sjuka och döende för att de åt och drack, som vore det vilken måltid som helst, och att de inte "urskiljde Herrens kropp". Paulus börjar med att återge berättelsen från evangelierna, hur Jesus instiftade nattvarden, och att han sa "detta är min kropp" om brödet, och "detta är mitt blod" om vinet. Och därför blir det konsekvenser när man inte tar emot nattvarden som Jesu kropp och blod "Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod" (vers 27). I kapitlet innan hade Paulus redan understrukit att brödet och vinet i nattvarden är Jesu kropp och blod. "Välsignelsens bägare som vi välsignar, är den inte gemenskap med Kristi blod? Brödet som vi bryter, är det inte gemenskap med Kristi kropp?" (1 Kor 10:16). 


En del karismatiska ledare som betonar helanden som något väsentligt och centralt i förkunnelsen säger också att helanden från sjukdomar hör ihop med Jesu återlösningsverk på korset. De tolkar ord ur Skriften som ett löfte om att de återlösta, de troende kristna, också har rätt att få helanden, i kraft av försoningen. De bibelställen som främst tas upp är Jesaja 53:5 och 1 Petr 2:24, där det står att "genom hans sår är vi helade" och "genom hans sår har ni blivit botade". Vad gäller Jesaja så förbigår man här kontexten. Det står "Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade" (Jes 53:5). Låt oss se strukturen på denna vers. Det är ju nämligen samma sak som sägs flera gånger med olika ord. Jag rubricerar för tydlighetens skull:


Messias lidande
medför
världens återlösning från synd, skuld och straff 
Han var genomborrad
för 
våra överträdelsers skull,
slagen
för
våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom
för 
att vi skulle få frid
och genom hans sår
är
vi helade
Först talar Jesaja om varför Messias lider (dvs för att han bär vår synd), och sedan vad det medför (att vi får frid med Gud, att vi blir helade och upprättade). Messias fysiska lidande, att han blev slagen, straffad, sårad och genomborrad orsakas av att han bär våra missgärningar, våra överträdelser, och medför att vi får frid och blir helade. Det fysiska lidandet han genomgår blir vår andliga välsignelse - vi tillräknas inte våra synder eftersom han har lidit för dem. Han hade inte någon synd, han höll lagen, han led i vårt ställe, dog i vårt ställe, och uppstod för vår rättfärdiggörelse. Sin rättfärdighet gav han oss, under det att han tog vår synd och vårt straff på sig själv. Detta är evangeliets budskap. Att även orden "genom hans sår är vi helade" handlar om det ställföreträdande lidandet för våra synder framgår av verserna innan, där det står att han var "en smärtornas man och förtrogen med lidande ... Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad."


Vad gäller 1 Pet 2:24 så måste vi även där läsa versen i hela sitt sammanhang. "Om någon som vet att Gud är med honom, håller ut när han får lida oskyldigt, så är det nåd från Gud. Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud. Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår. Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun. När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare." (1 Petr 2:19-25).

Se hur Petrus här, istället för som en del karismatiker, räknar med att de kristna får gå igenom mycket lidande. Och för att trösta dem, så att de inte på ett köttsligt sätt skall söka hämnd för de oförätter de får lida och de slag de får ta emot från världen, så hänvisar han till Kristi lidande. Han påminner dem om evangeliets trösterika budskap om försoningen, och visar att deras egen Herre och Mästare själv fick utstå förföljelse, och att han gjorde det utan att hämnas. För att särskilt styrka dem i tron, så att de skall vara uthålliga, tar han upp evangeliet: Jesus led inte för sig själv, utan för er. Han anspelar också på skriftorden i Jesajas profetia om Jesu lidande genom att bl a skriva "genom hans sår har ni blivit botade" (jfr Jes 53:5) och "ni var som vilsegångna får" (jfr.Jes 53:6).

Säger Petrus att Kristus bar våra sjukdomar i sin kropp för att vi skulle bli fysiskt friska? Nej, han skriver ju "våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä".

Hela texten blir absurd om man tänker sig att den tidiga kristna församlingen ständigt sökte fysiskt helande. Skulle de först bli förföljda och slagna, och sedan söka helande i församlingen, för att sedan gå ut och bli förföljda och slagna på nytt, och för att sedan när de blivit gamla, dö den naturliga döden (som i allra högsta grad visar att vårt kött inte är frälst från lidande, sjukdom och död)! Vore det verkligen så att Jesu lidande gav en fullständig upprättelse av köttets välmående så skulle ingen väckelsekristen karismatiker behöva dö - Kristus led ju för alla sjukdomar och allt lidande och har återlöst dem från allt sådant!.

Nej, så kan vi inte läsa texten. Petrus talar om syndernas förlåtelse genom Kristi kors, ett kors som är föraktat i denna världen, och som för de kristna kommer leda till förföljelse, lidande och död. För somliga innebar det förhör under tortyr och slutligen en gruvlig martyrdöd, visar kyrkohistorien.

Vi bör förstå texten som de kristna i alla tider har gjort, och inte låta oss bli förblindade av dem som förespråkar healing i den kristna församlingen. 

Peter Fjellstedt skriver i sin bibelkommentar rörande 1 Petr 2:24 att Jesu lidande medför själens helande för dem som tar emot evangelium. Hans sår och "hans helliga blod har i deras hjertan werkat det nya lifwet och den rätta helbregdagörelsen.". Han skriver vidare: "I Jesu sår är ewig helbregdagörelse för själen, hans död är själens lif och helsa."

Likaså finner man inte någon sådan bokstavlig fysisk tolkning av vare sig Jes 53:5 eller 1 Petr 2:24 i verk som Matthew Henrys Complete Commentary on the Whole Bible, John Wesleys notes on the bible, JFB Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible, och The Geneva study bible,

John Wesley stryker under att ordet "helade" i Jes 53:5 syftar på själens frälsning ("Healed - By his sufferings we are saved from our sins."). JFB's bibelkommentar poängterar att detta ord skall förstås som ett andligt helande och hänvisar till Ps. 41:5; ("bota min själ, ty jag har syndat mot dig") och Jer 8:22 ("Finns då ingen balsam i Gilead, finns där ingen läkare? Varför blir dottern mitt folk inte helad?")

Men nu säger någon: "Vi får visst förvänta oss att Gud ger oss ALLT vi ber om - för Skriften säger så. Vi får lova människor att de blir friska om de ber i tro". På det kan svaras att Jesus tog ett exempel, då han uppmuntrade oss att inte tvivla, att vi skall kunna "säga till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och det skall ske." (Matt 21:1). Skall du av detta dra slutsatsen att om en skara starkt troende kristna ställer sig intill ett berg, ber och tror att det skall falla över de kristnas alla fiender på jorden så kommer det också, med 100 % säkerhet, att ske? Nej, då svarar du förstås: "Det är inte Guds vilja att de troendes förtryckare utrotas på det sättet. Vi måste utstå lidandet liksom de första kristna fick utstå lidande. Men vid uppståndelsen skall vi bli befriade från våra förtryckare" Och med de orden har du själv samtidigt besvarat frågan om huruvida alla sjuka blir friska om vi bara ber för dem i tro. Lidanden, sjukdomar, död, förföljelser osv ingår i skapelsen sedan syndafallet och försvinner först vid uppståndelsen. För de icke troende är dessa saker både till dom och varning. För de troende är dessa saker en tuktan av en nådig och kärleksfull far i himlen. 

Att det finns synd, frestelser, sjukdomar, svaghet, lidanden och död, hör ihop med synden som kommit in i världen. Och genom Jesus har en full upprättelse kommit till världen. Men allt är inte klart ännu. Först vid skapelsens upprättande, när Jesus kommer tillbaka och alla döda uppstår och Guds barn får ingå i härligheten tillsammans med Kristus, först då försvinner all död, alla sjukdomar och alla lidanden från skapelsen. Först då kan vi tala om ett garanterat och fullkomligt helande. Det lär ju Skriften:

"Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas. Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt, också vi suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning. Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser? Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill." (Rom 8:18-27). 

Sen är det en annan sak att Gud faktiskt har makt att göra vad som helst, när som helst. Gud lovar också bönhörelse. Men vi skall inte göra Gud till en "varuautomat", och utlova helanden till alla människor som tror. Vi bör be att Guds vilja ske, men tro att Gud verkligen hör alla våra böner. Gud kan hela människor än idag! Många tänker dock inte på att det fanns ett särskilt syfte med att det skedde så otroligt många helt underbara helanden och underverk genom Jesus och apostlarna. Syftet var att bekräfta Guds ord (evangelium och de heliga skrifterna som är samlade i NT) som kom till världen i dessa dagar. Det står på två ställen: 

"Sedan Herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det". (Mark 16:19-20).

"Paulus och Barnabas stannade där en lång tid och talade frimodigt i Herren, som bekräftade sitt nåderika ord genom att låta tecken och under ske genom deras händer" (Apg 14:3).

Vi bör alltså inte dras med i moderna villfarelser om helanden, utan pröva allt utifrån Guds ord. Många karismatiska kyrkor har ju obibliska läror om nattvarden, om dopet, om Anden och Ordet, och om helanden. Dessutom låter många av dem exceptionella tecken och under stå för centralt i förkunnelsen, istället för att låta evangelium vara det framträdande. Skriften säger dock:

"Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna," (1 Kor 15:1-3). "Men vi predikar Kristus som korsfäst," (1 Kor 1:23). "Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst." (1 Kor 2:2).

Vi bör inte förundra oss över att det rena evangeliet på sina håll förändras, att man lägger till och drar ifrån saker till frälsningens budskap. Kristus är anstötlig för denna världen, och budskapet kommer att förvanskas, så som Jesaja inleder sin profetia om den lidande tjänaren: "Se, min tjänare skall handla vist. Han skall bli hög och upphöjd, ja, mycket hög. Liksom många häpnade över dig, så skall hans framträdande förvrängas mer än andra mäns och hans gestalt mer än andra människors." (Jes 52:13-14).

/Shadow

10 kommentarer:

  1. Ash e du en sån där farisee... De e inga som predikar och ber för sjuka längre låt dom köra på Gud backar upp till 100% garanterat.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till bloggen. Om du följer bloggen (man kan t,ex, skriva in sin epost adress i höger spalt på ett ställe) så märker du om jag är fariseisk eller evangelisk. Helanderörelsen är för övrigt väldigt utbredd, och Gud vill att vi skall undervisa i enlighet med Hans ord.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att vi inte ska använda Gud som en varuautomat eller lova att Gud botar alla sjuka som tror. Det är dock inte alla karismatiska som gör det. Det finns massor av avarter inom den karismatiska rörelsen och många falska profeter. Det innebär inte att vi inte ska tala om tecken och under i förkunnelsen och praktisera det i församlingarna. I Svenska kyrkan har det iaf talats väldigt tyst om sådana här saker under lång tid. Det är som om vi är rädda för det övernaturliga, trots att vi lägger hela vår liv i handen på Gud, (eller är det det vi inte gör??)
    Att evangelium spridits bekräftas av tecken och under, precis som du skriver. Rom 15:18-19 Heb 2:3-4 är några andra exempel.
    Jag anser (till skillnad från dig?) att det borde gälla även idag. Det finns helt enkelt inga bibliska belägg för varför det inte skulle göra det.
    "Under och tecken är för kyrkan inget som tillhör marginalen och inte heller något som kan sättas i motsatsförhållande till att leda människor till tro, utan det är något kyrkan ska aktivt be om för att fler ska bli frälsta eftersom det hänger tätt samman med att sprida Evangeliet." M Grenholm

    SvaraRadera
  4. Att evangeliets budskap och Guds ord som under Jesu och apostlarnas tid kom till världen och nedtecknades av utvalda människor, bekräftades av Gud genom tecken och under, är inte ett bevis is sig själv att processen skall fortsätta i alla tider. Syftet var ju att bekräfta Guds ord (NT) och evangeliet. Sedan NT skrivits ned, så har vi mängder av skriftliga tecken och under, men framför allt evangeliets rena budskap till frälsning för var och en som tror.

    Det finns så otroligt mycket i Bibeln som talar om det motsatta. Att Guds rike och trons karaktär är just att tro, där det inte finns några tecken och bevis. Om man läser igenom Bibeln så ser man, att även om tecken och under stundom skedde, i synnerhet i perioder då Guds ord nedtecknades, så var det ofta så att människor just föraktades och förföljdes, därför att de förkunnade sanningens Ord. Människor blev inte imponerade, och tog anstöt av det yttre. Men Gud var med dessa människor utan att ständigt göra underverk.

    För tron är inte tecken och under en viktig krydda, ett viktigt tillägg till Ordet. Tecken och under kräver ju, för dem som ser dem omkring sig, inte tro. Och den som tror, för att han får Guds rikes bekräftelse, har en svag tro. Medan den som tror på allt som Gud har gjort, utan att få det bekräftat, har en stark tro. "Saliga är de som tror utan att se", som Jesus sa.

    Helanden bör inte sättas i "system". Däremot skall vi tro att Gud kan bota sjuka idag också om och när han vill. Gud låter dock människor förbli sjuka ibland. En människa kan också under sjukdomens prövning dras särskilt nära Gud. I kretsar där helanden betonas kommer de här sakerna ofta bort.

    Vad gäller den karismatiska rörelsen så finns framför allt problemet att många grupper gör anspråk på att ledas av Anden, att äga Andens tecken och under, samtidigt som de har flera obibliska läror, om Anden och Ordet, om den fria viljan, om omvändelsen, om den yttersta tiden, om dopet, om nattvarden, om kyrkan och kyrkogemenskap, om predikoämbetet, om Skapelsen osv.

    Anden talar och leder kyrkan genom Andens ord. För en andlig människa är det knappast ett gott tecken att grupper som gör anspråk på att äga tecken och under från Gud, och skyltar mycket med dem, samtidigt har många obibliska läror. Det är snarare en mycket allvarligt varningssignal. En kristen skall endast hålla sig till Guds ord, och sammanhang där Guds ord förkunnas rent och klart, oavsett tecken och under. Många bibelställen i NT om tecken och under handlar just om falska läror som kommer tillsammans med tecken och under för att pröva Guds barn. T o m antikrists rike framförs under tecken och under.

    En bra text om Anden, karismatiska gåvor osv finns här
    http://gammal.lbk.cc/bibelstudier/FAQ-filer/b24.htm
    http://gammal.lbk.cc/bibelstudier/FAQ-filer/b24b.htm

    SvaraRadera
  5. Har en karl i församlingen (EFS:are) som blev botad från en obotlig cancer (enligt läkarna alltså), när man bad för honom. Dessutom blev han helt botad från sin psoriasis som han lidit av i 20 år, trots att man inte bad för den ens! Hans fru blev inte kristen . Antar att hon ser det som självsuggestion eller nåt. Det säger väl en del tycker jag. Gud använder inte tecken och under för att sprida evangeliet idag, men det kan följa i dess spår.

    "Ni ber , men ni får inget, därför att ni ber illa; ni vill bara tillfredställa era begär. Jak 4:3

    Man är farligt ute om man tror sig veta vad Anden kan göra och när. Det KAN t.ex. vara så att tecken och under behövs på ett särskilt sätt idag, då vi lever i tiden efter Upplysningen.

    Sen är det självklart så att Anden inte kan göra annat än det Jesus skulle ha gjort eller säga annat än han skulle ha sagt. Anden förhåller sig till Skriften som en GPS till den karta som är inlagd i den, brukar jag säga. Eftersom den onde försöker störa "signalerna" (vi är ju i krig andligen) så måste vi hålla koll på kartan- Bibeln för att inte komma fel på Vägen.

    Förövrigt har jag väldigt svårt att tro att det som hände på Azusa street skulle vara djävulens verk för att de flesta som gick in i lokalen var baptister. Den Pentakostala väckelsen spred sig därifrån och flera hundra miljoner blev kristna Det står ju jättetydligt i Bibeln att man inte ska vänta till barnen blir vuxna med att döpa dem. Så det är ju en obliblisk lära.
    Och alltså måste alltihop varit djävulens verk??
    Alternativet är att det är Andens verk eller har du någon tredje makt som far runt och förför ?
    Och folk som blev helade av Padre Pio blev förledda av djävulen eftersom P.P var romerskkatolik. Hans stigmata var troligen också från djävulen eftersom han var papist. Du ser hur orimligt resonemanget kan bli när man drar det till sin spets.

    SvaraRadera
  6. Hej igen
    Vill bara tipsa om Zak Poonen, en konfessionslös indisk pastor i åttiårsålder. Det finns massor med en timma långa predikningar på Youtube.
    Han är verkligen ingen karismatiker och inte någon som stryker sina församlingsbor medhårs precis.
    Han predikar bl.a om sitt tungotal en gång som han fick för några år sedan, utan att ha bett om det. Den som gärna vill ha något han kan visa upp, ska inte ha det anser han. Han anser att det mesta tungotalet han hört är blaj och själsuggesterat eftersom det hörs direkt att det inte liknar något språk utan är en massa upprepningar

    SvaraRadera
  7. Anonym. Det där stämmer rätt bra med artikeln jag länkade till i två delar. Att tungotalet var verkliga språk.

    SvaraRadera
  8. Robert. För det första vill jag understryka att det inte är samma sak att 1) ta avstånd från grupper som gör anspråk på att göra under, pga deras läror m m, och 2) att inte tro på underverk. Jag själv tror på underverk. Att Gud kan hela än idag. Det vore helt enkelt obibliskt att tro att Gud inte FÖRMÅR göra samma sak som han gjorde under Mose tid, Jesu tid och idag. Jag är f ö själv uppväxt inom pingströrelsen. Som barn bad jag en gång intensivt och med tro för en gammal ungdomsledare som var mycket sjuk en tid. Sen kom han tillbaka till kyrkan och sa "Jag måste få berätta för er barn att något hände när jag låg sjuk. Mitt i natten kände jag någon som kom in i rummet och rörde mig. Jag blev först arg och tänkte att det var någon sköterska som var där och rörde mig mitt i natten. Men när jag öppnade ögonen var ingen där. Och efter det blev jag frisk. Och jag fick en mycket stark känsla av att barn i den här gruppen har bett för mig att jag skulle bli frisk". Gud kan bota människor än idag.

    Frågan om anspråk på tecken och under i förhållande till obibliska läror i vissa grupper är dock oerhört viktig och väsentlig. Det finns så många bibelställen om detta. Jesus säger att på domens dag kommer många komma till honom och säga att de gjort det ena och det andra i hans namn, men han kommer visa bort dem. Stycket inleds med orden "Akta er för de falska profeterna" (Matt 7:15-23). Vidare varnar Jesus för kommande villfarelser som kommer tillsammans med tecken och under i Matt 24:24. Och i 2 Tess 2:9 beskrivs antikrist såsom en vars villfarelser kommer tillsammans med tecken och under.

    Du exemplifierar ganska bra när du ställer fram Padre Pio som exempel. För oavsett varifrån hans tecken (stigmatisering m m) kommer ifrån, så har han ju falska läror som Gud inte vill att vi skall ha. Han påverkade många människor under sitt liv att tillsammans med honom fira det romersk katolska mässoffret, som inte är bibliskt, och än idag påverkar han både katoliker och andra att tänka positivt om det sammanhang han rörde sig inom, där villfarelser och obibliska läror finns i mängd.

    Vad gäller dopet så är det ett helt ämne och det kommer vi förmodligen behandla i denna blogg förr eller senare.

    SvaraRadera
  9. Du menar alltså att alla de helanden som människor vittnat om kring Padre Pio kommer från djävulen, eftersom han råkat födas in i en romerskkatolsk familj och sedan ägnat hela sitt liv åt att tjäna Gud. Det han trodde var Gud, enligt dig alltså.

    SvaraRadera
  10. Med det där resonemanget kan man försvara precis vilken obiblisk lära som helst.Påven "ägnar hela sitt liv åt att tjäna Gud" och "har råkat födas i en romersk katolsk familj".. K G Hammar tjänade Gud.. men råkade växa upp i svenskkyrkliga sammanhang.. de gör alla sitt bästa osv..
    Vi skall inte försöka "se in i det fördolda". Låt mig förklara detta. Skriften säger tydligt och klart att Gud skall löna var och en efter hans gärningar. Först på den yttersta dagen blir det uppenbart vilka som tjänat Gud rätt, och vilka som berömt sig av det kristna namnet men inte haft tron. Först på den yttersta dagen får vi se vilka mirakel som verkligen var från Gud, och vilka som var självsuggestion, manipulation eller demonisk aktivitet. Först på den yttersta dagen blir det också uppenbart vilka som varit i obibliska kyrkor pga okunskap, brist på undervisning, kristna som "gör sitt bästa", och vilka som vetat bättre hela tiden eller borde vetat bättre men ändå felat. "Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva. Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld." (1 Kor 3:13-15).Det är alltså mycket som vi inte vet nu, om andra, men som Gud skall visa på den yttersta dagen. Det vi har att göra här i tiden, som kristna, är att pröva läran, om den överensstämmer med Bibeln. Vi behöver inte spekulera i det fördolda, det osynliga, det vi inte vet. Vi skall överlämna allt sådant åt Gud. Jag vet inte vilka som ljuger, gör tecken från den onde, och vilka som gör verkliga underverk. Om jag skall se upp till någon, eller ta avstånd ifrån någon, så måste det vara baserat på det påtagliga, bevisbara, dvs om läran och livet överensstämmer med Bibeln. Sen är det upp till Gud att döma om alla undantagsfall av svaghet, okunskap, brist på insikt hos människor i svenska kyrkan, katolska kyrkan osv.

    SvaraRadera